Voedingscentrum start waarschuwingscampagne acrylamide

0

Het Voedingscentrum start een actie om mensen bewust te maken van het juist bakken van friet en aardappelen. Om te voorkomen dat mensen teveel acrylamide binnenkrijgen wijst het Voedingscentrum er op dat het verstandiger is de producten goudgeel te eten in plaats van donkerbruin.

Hoewel de campagne gericht is op de consument, is het ook voor de cafetaria- en horecasector van belang het acrylamidegehalte van gefrituurde of gebakken producten te beperken. Frituren en bakken bij een juiste temperatuur is daarbij van belang. Ook BBQ-producten kunnen door oververhitting of te lang garen een hoger niveau acrylamide krijgen dan wenselijk is. Het Voedingscentrum geeft op de eigen website de volgende uitleg over acrylamide:

Hoe ontstaat acrylamide?

Acrylamide vormt zich als producten zoals aardappelen en granen worden verhit boven de 120 °C. Tijdens het bruin kleuren ontstaat de stof acrylamide. Acrylamide komt voor in aardappelproducten zoals friet/patat, chips, aardappelkroketten en gebakken aardappelen en ook in biscuits, (ontbijt)koek, crackers, geroosterd brood en koffie.

Is acrylamide schadelijk?

Acrylamide kan schadelijk zijn als je er grote hoeveelheden van binnenkrijgt. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid van het Voedingscentrum: “Uit onderzoeken met proefdieren blijkt dat acrylamide kankerverwekkend kan zijn voor dieren. Onderzoeken bij mensen zijn beperkt. Toch concludeert de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) dat de inname van acrylamide via voeding het risico op het ontwikkelen van kanker mogelijk kan verhogen.”

Goudgeel

Gevarieerd eten is belangrijk om minder acrylamide binnen te krijgen maar ook gebakken of gefrituurde producten goudgeel eten in plaats van donderbruin. Mensen die hun friet licht gebakken nuttigen krijgen tot 80% minder acrylamide binnen dan mensen die hun friet altijd donker willen hebben, zo berekende de EFSA. In de voorlichting wijst het Voedingscentrum er op dat acrylamide niet helemaal valt te vermijden, omdat het in veel meer producten zit, zoals chips, noten en koekjes.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in