Het verhaal achter HorecaNetwerk.nl

0
Het verhaal achter HorecaNetwerk.nl

Kijk! Wat leuk dat je deze pagina hebt ontdekt en blijkbaar benieuwd bent naar het verhaal achter Horeca Netwerk. Laat ik daarom direct maar met de deur in huis vallen, want het verhaal is gewoon dat ik (Mehmet Eser) zo’n 2 jaar geleden ontslag heb genomen van mijn vaste baan omdat ik niet meer geloofde in traditionele modellen, er van overtuigd ben dat transparantie noodzakelijk is, vind dat iedereen voldoende kansen moet krijgen om zichzelf te kunnen onderscheiden en dat ondernemers, fabrikanten en grossiers beter met elkaar moeten samenwerken. Kortom, lees vooral verder als je het hiermee eens bent. Zo niet, dan wens ik je alvast een fijne dag!

Het traditionele model in de Horeca

In totaal heb ik tussen 2006 en 2017 in 10 jaar tijd voor verschillende fabrikanten gewerkt. En of het nou ging om de introductie van Chaudfontaine, Coca-Cola Zero, Croky Chips of de Beter Leven Croquetten en Bitterballen met Kwekkeboom of Van Dobben.. We deden jaar in, jaar uit, bij alle verschillende bedrijven stiekem continue hetzelfde om jou als inkoper of ondernemer te activeren. En natuurlijk hadden we bij de ene organisatie iets meer budget als bij de ander, maar concreet gezegd kwam het er op neer dat we een mooie mix maakten van handige NAW-gegevens qua adressen, een leuk budget voor interessante marketingactiviteiten zoals horeca beurzen, festivals, awards en budget voor groothandelsfolders en vakbladen om het daarna tot slot te ondersteunen met fysieke bezoeken van onze eigen vertegenwoordigers. Is dat nog niet voldoende?! Of ben je een iets grotere klant dan verwacht? Prima! Dan doen we er nog parasols, gratis producten, investeringen in apparatuur, bypasskortingen en 4 tickets voor de Champions League finale bij. Hebben we dan nu wel een deal?!

Wat is er nu dan eigenlijk volgens mij mis met het traditionele model?

Niet zoveel. In ieder geval, het werkt op zich best prima en ik vind dat iedereen op zijn manier ook écht een bepaalde relevantie heeft en toegevoegde waarde levert. Van zowel groothandels tot horeca beurzen en van folders tot magazines en vakbladen. Punt is alleen wél dat de hele Foodservice zo’n 210.000 verkooppunten bevat (waarvan zo’n 40.000 in de horeca!) en dat een gemiddelde 7 scoren als horeca ondernemer niet meer voldoende is om te blijven overleven. Kijk maar naar de cijfers en feiten in de grote steden waarbij je dagelijks horeca ondernemers ziet omvallen. Gooi daar aan feiten bovenop dat geen enkele fabrikant meer voldoende capaciteit heeft om jaarlijks 40.000 horeca locaties te bezoeken, dat niet iedereen de benodigde budgetten heeft voor horeca beurzen, groothandelsfolders en advertenties en dat het nu toevallig online ook nog eens écht anders kan.

Het antwoord en de toegevoegde waarde van HorecaNetwerk.nl

Eerlijk is eerlijk. Het was niet makkelijk om deze noot te kraken, want hoe breng je zowel vernieuwing, voldoende transparantie en toegevoegde waarde in een markt die zo traditioneel is als de horeca? Uiteindelijk heeft het ons bijna 2 jaar geduurd, maar inmiddels hebben we alle wijze lessen doorgevoerd en omschrijven horeca ondernemers ons nu als online vertegenwoordiger en online horeca beurs. En dat was misschien ook wel een beetje precies wat we stiekem wilden bereiken met ons platform, waardoor we nu al de eerste 700 horeca leveranciers een online standje hebben gegeven. Wist je trouwens dat er in Nederland alleen al zo’n 1741 bedrijven deelnemen aan fysieke horeca beurzen? Dat de gemiddelde horeca ondernemer 1,7x per jaar een horeca beurs bezoekt? En dat er een groot gedeelte van de ondernemers (55%) Google als één van de belangrijkste alternatieven ziet? Dat is nou precies de toegevoegde waarde die wij proberen te leveren met onze online horeca beurs en online vertegenwoordiger. Uiteindelijk hopen we hiermee vernieuwing te brengen, ondernemers, grossiers en fabrikanten het hele jaar door te inspireren en actiever te kunnen verbinden.

Wil je ons helpen? Wij kunnen dit natuurlijk nooit helemaal alleen.

Uiteraard doen we wel dagelijks ons best, waardoor we inmiddels zo’n 15.000 unieke bezoekers per maand ontvangen op onze website, maar we zijn relatief nog heel erg nieuw. En nieuw betekent onbekend, dus ik zou je natuurlijk het liefst willen vragen om je alvast aan te melden voor onze nieuwsbrief en ons te helpen door bijvoorbeeld deze pagina met ons verhaal te delen met je collega’s en relaties in de horeca. Daarnaast hebben we altijd behoefte aan content om de 4300 abonnees van onze nieuwsbrief ook echt te kunnen inspireren met nieuwstips en verhalen. Kortom, mocht je het leuk vinden om ons te helpen neem dan contact met mij op.

Tot zover het verhaal over HorecaNetwerk. Dank voor het lezen en wellicht tot weer snel op één van de aankomende Horeca Evenementen in Nederland! Groet, Mehmet