Retailsector moet alle zeilen bijzetten, ondanks economische groei

0

De detailhandel beleeft in 2019 naar verwachting zijn zesde achtereenvolgende jaar van groei. Ook in de gunstige conjunctuur moeten winkeliers echter alle zeilen bijzetten. De kritische consument, digitalisering en stevige concurrentie veranderen het straatbeeld en leiden tot grote verschillen in prestatie tussen winkelgebieden, branches en ondernemers. Investeringen in personeel en service zijn voor winkeliers de voornaamste manier om het verschil te maken.

Dat schrijft Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO in een rapportage over de Nederlandse retailsector. Want ondanks de verwachte groei van 2 procent dit jaar, moeten de winkeliers wel alle zeilen bijzetten om goed te kunnen blijven presteren.

Want de bedreigingen zijn er. Want ondanks de economische groei in het afgelopen jaar is het bezoek aan winkelgebieden in die periode op een gemiddelde zaterdag met 12 procent gedaald, zo signaleert ABN AMRO. En ook heeft ruim zeven op de tien winkelgebieden nu minder bezoekers dan in 2013. Om in die tendens verandering aan te brengen zijn overheden, ondernemers en vastgoedeigenaren bezig winkelgebieden attractiever te maken. Dat gebeurt op diverse manieren, maar zorgt er wel voor dat de samenstelling van een winkelgebied hierdoor verandert, bijvoorbeeld in de verhouding tussen ketens en zelfstandigen, tussen retail en horeca én verschillende branches. Soms zijn er namelijk winkels die geen hoge huur kunnen betalen, maar die toch belangrijk zijn voor de attractiviteit van een winkelgebied.

Andere consumentenbehoeften

Ook veranderende consumentbehoeften hebben het straatbeeld veranderd. Zo groeit de aandacht voor duurzaamheid. Mede hierdoor wonnen in de afgelopen vijf jaar tweedehandswinkels, kledingreparateurs en elektronicareparateurs terrein. Ook is de vrijetijds- en dienstensector bepalender geworden in het straatbeeld. Er was bijvoorbeeld een toename van eetzaken, ijssalons, wellness en kapperszaken. Tegelijk verdween 1 op de vijf schoenenwinkels in de afgelopen vijf jaar, ondanks de economische groei. Hetzelfde geldt voor tientallen slagers, bakkers en groenteboeren, die last hebben van de opmars van het vers aanbod binnen supermarkten. Daarnaast is het online aanbod sterk gegroeid, voortkomend uit een sterke consumentenvraag. Voor 2019 en 2020 verwacht ABN AMRO een groei van de internetomzet met 17,5% en 16,5%. De fysieke winkel blijft niettemin het primaire verkoopkanaal.

 Personeel maakt verschil

ABN AMRO stelt dat het cruciaal is dat lokale overheden, winkeliers en vastgoedeigenaren de handen verder ineenslaan om winkelgebieden aantrekkelijker maken. Het is daarbij positief dat de populariteit van bedrijfsinvesteringszones lijkt toe te nemen. Voor een afgebakend gebied kan dan een reeks investeringen gedaan worden waaraan ondernemers en pandeigenaren bijdragen, mits er genoeg draagvlak is. “Denk bijvoorbeeld aan investeringen in straatverlichting, evenementen, markten, plantenbakken en festivals”, zegt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO. “De winkelverkopen groeien in 2019 en 2020, maar de concurrentie is hoog en de retailsector wordt gekenmerkt door grote verschillen. Investeringen in personeel zijn een van de belangrijkste focuspunten. De behoefte aan kennis en kunde is de afgelopen drie jaar verder toegenomen. Opleidingen, kennissessies met leveranciers en workshops kunnen erbij helpen. Dat intensiveert de klantrelatie, bijvoorbeeld als personeel een eigen visitekaartje met de klant deelt na een aankoop.”

Dit bericht verscheen voor het eerst op de website van Vakblad @FoodClicks. Meer berichten van @FoodClicks bekijken?! Klik dan nu hier voor het allerlaatste nieuws.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in