Op de ISM geen product zonder gezondheidsclaims

0

70 procent van wat er in Duitsland aan zoetwaren wordt geïntroduceerd, heeft op de een of andere manier een claim. Dat kan glutenvrij zijn, biologisch, fair trade, met minder of helemaal geen suiker; als er maar een claim aan hangt. Is dat goed? Zoetwaren worden op deze manier meer een marketingobject dan een product waarvan je lekker geniet.

Het leek op de 49e editie van de ISM in Keulen, de grootste zoetwarenbeurs ter wereld, wel of elke fabrikant had afgesproken om een claim uit te dragen. Zelfs in de lichtreclames boven de stands was al van verre waar te nemen dat het gaat om glutenvrij, vetvrij, suikervrij en geen kleurstoffen. En áls er al iets toegevoegd moet worden, dan is het vooral van belang dat het natuurlijk is. Ook al is er vaak geen verschil met wat er eerst in zat. Het klinkt allemaal vriendelijker, maar wordt daarmee ook meer marketing dan dat het echt een bijdrage levert aan een gezondere levensstijl. Handiger zou zijn wanneer als een product verkocht zou worden met de claim ‘genieten mag, maar altijd met mate’.

Beeld

Was er iets nieuws te zien op de ISM? Dat is er vrijwel altijd. De ISM is niet alleen het internationale platform waar aanbieders en inkopers elkaar ontmoeten, de beurs geeft ook een beeld waar de zoetwarensector staat. Ook al doen de echt grote internationale A-merkfabrikanten niet meer mee aan de beurs. Vernieuwing zit echter vaak bij de kleinere partijen, dus in dat opzicht is de ISM een absolute graadmeter. Bovendien had de beursorganisatie deze editie extra uitgepakt met het duiden van trends en het tonen van de belangrijkste highlights op de beurs. Maar ook de fabrikanten zelf deden er van alles aan om te laten zien dat zij anders waren. Das Eis bijvoorbeeld, een initiatief van vier vrienden uit Wiesbaden, wilde niet alleen laten zien dat het geweldig ijs maakt in verschillende soorten en met 365 kcal per 500 ml, maar dat het ijs ook een belangrijke bron is voor de voedingswaarde. Op een manier die we gewend zijn van het energieverbruik van elektrische apparaten, lieten zij daarom zien wat Das Eis doet als brandstof voor het lichaam.

Positie

Verder veel aandacht voor de nieuwe chocoladevariant Ruby. Verschillende aanbieders, vooral in het wat hogere segment, lieten zien wat je met de roze chocolade allemaal kunt doen. Leveranciers die daarop inspeelden met gekleurde melk of witte chocolade waren er natuurlijk ook. Zo kiest iedereen positie in de zoetwarensector. Met een, in eigen ogen, uniek product, zoals Rob de Weert van FruitFunk in Den Bosch. Een bedrijf dat met ‘gezonde snoep’ bij een aantal grote supermarkten ligt en sinds drie jaar bij de ISM op zoek is naar internationale klanten. Of Hoppe Food Group in Tilburg, bekend van de koekjes bij de koffie, die met een leuke inhaker op de Speculoos-koekjes mogelijkheden ziet. Het koekje Speculows is rijk aan vezels, maar met een vriendelijk suikergehalte en dat klinkt mede door de naamgeving gelijk vertrouwd.

Vuist

Veel aanbod op de ISM was er ook in allerhande ‘gezonde’ bars en fruitrepen. Vaak ook vertegenwoordigd door relatief kleine partijen. Het in Maagdenburg gevestigde PÄX bijvoorbeeld kende diverse gedroogde groenten- en fruitvarianten verpakt als gezonde snacks. Smaakvolle producten, maar door gebrek aan vertegenwoordigers, helaas nog met beperkte distributie. Ook het kleine in Hamburg gevestigde bedrijf Hej Natural, dat met de Zweedse begroeting als handelsnaam met allerlei gezonde en ook smaakvolle producten graag wil groeien, maar moeizaam toegang krijgt tot de grotere afnemers. Soms als gevolg van productiecapaciteit, maar vaak ook omdat de bedrijven, opgestart vanuit een idealisme of overtuiging, onvoldoende een vuist kunnen maken. Zo ook het Russische bedrijf Fortuna Production Compagny dat, volgens eigen zeggen, in lijn met de Russische traditie chips maakt van oud brood. Een prima initiatief tegen verspilling, maar ook als alternatief voor andere, bekendere snacks uitstekend inzetbaar op sommige locaties.

Hardlopers

Nederlandse bedrijven zijn traditioneel altijd goed vertegenwoordigd op de ISM. Deze editie niet onder de herkenbare oranje omlijsting met tulp, die als herkenbaarheid van landenpaviljoen altijd goed werkte, maar toch veelal redelijk vlakbij elkaar gegroepeerd. De meesten staan er voor de export. Sommige uit gewoonte, of omdat het nog het enige platform is voor zoetwarenfabrikanten. Elke editie zijn er wel weer nieuwigheden. Om reacties te ontvangen of om te laten zien dat bedrijven bezig blijven met innoveren. Wat blijft, zijn uiteindelijk toch de hardlopers, die er altijd al waren. Nieuwkomers die doorbreken zijn schaars over de afgelopen jaren en als ze er al zijn dan zijn het veelal de verpakkingsvarianten die de doorslag gaven bij het succes. Het lijstje met meest succesvolle zoetwaren is al jaren, ook in Nederland, behoorlijk stabiel. Maar dat laat onverbloemd dat elke fabrikant altijd moet blijven vernieuwen, want de verandering van onderaf in de markt zet onverminderd door.

Dit bericht verscheen voor het eerst op de website van Vakblad @FoodClicks. Meer berichten van @FoodClicks bekijken?! Klik dan nu hier voor het allerlaatste nieuws.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in