Subway introduceert glutenvrij brood

0

Sandwichketen Subway introduceert glutenvrij brood, het brood wordt met grote zorgvuldigheid bereid en is de zevende broodsoort waaruit gasten kunnen kiezen.

De glutenvrijevariant was eind april al beschikbaar in de vestigingen, maar om iedereen aan de procedures te laten wennen is er toen geen ruchtbaarheid aan gegeven.

Geen garantie

De glutenvrije broodvariant is eerder geïntroduceerd in Zweden en Finland. Omdat de introductie daar goed is verlopen, wordt het nu ook in Nederland aangeboden. “Het glutenvrije brood wordt vooraf gebakken en komt bevroren binnen bij onze restaurants,” aldus Marc van der Lee, Regional PR & CSR Director Europe bij Subway. Door deze werkwijze is het brood 100 procent glutenvrij. Maar om het product glutenvrij te houden is meer nodig. “We nemen verder alle maatregelen om glutenvrij te werken, maar vragen onze gasten wel alert te blijven, want sommige soorten beleg bevatten wel gluten,” aldus Van der Lee. Subway kan dus niet garanderen dat de Sub tijdens de bereiding in het restaurant 100 procent glutenvrij blijft. De sandwichketen geeft daarom het advies aan mensen met allergieën of overgevoeligheid voor bepaalde bestanddelen altijd te kijken naar de allergie-informatie op subway.com of in het restaurant. De eerste ervaringen van mensen, sinds de introductie zijn positief. Ook de website Glutenvrijsnackerij.nl is van oordeel dat het product ‘veilig’ verwerkt wordt.

Zeven broodsoorten

Voor Subway is de glutenvrije broodvariant de zevende broodsoort. Andere soorten zijn Honey Oat, Italian Herbs &Cheese, Wit, Bruin en Sesam. Het brooddeeg wordt diepgevroren aangeleverd en op locatie vers gebakken. Het deeg dat nodig is voor broden voor de volgende dag wordt door een medewerker, de Sandwich Artist genoemd, verder voorbereid, om er bijvoorbeeld Honey Oat brood van te maken. Het deeg gaat vervolgens in de rijskast en wordt al naar gelang de behoefte, meerdere keren per dag afgebakken.

BRON: Vakblad @FoodClicks