Data als hoofdingrediënt voor de horeca van de toekomst

0

Op 17 juni was Bocadero in Antwerpen het zonnige decor voor het grootste data-event voor horecaondernemers in België en Nederland: Data Meets Hospitality. Lightspeed, POS-leverancier voor horeca en retail, organiseerde het evenement voor de tweede keer. 

Dit jaar kwamen zo’n 800 bezoekers samen om te leren over de manieren waarop data kan bijdragen aan het succes van hun zaak. Onderzoek van Lightspeed onder 3500 horecaondernemers in de Benelux wees uit dat 79,5 procent data ziet als sleutel tot succes in de huidige markt.

Dax Dasilva, Lightspeed’s CEO, trapte het evenement af: “Iedere ondernemer zou toegang moeten hebben tot de data die ze nodig hebben om hun business optimaal te kunnen runnen en te groeien. Turn data into action.” Voor iedereen die er niet bij was, twee takeaways van de dag:

Delivery is een data-goudmijn

Food delivery is enorm aan het groeien. Zhong Xu van Deliverect vertelde dat de extra verdiensten van delivery bij een restaurant kunnen oplopen tot een kwart meer omzet. Immers: de keuken, de locatie en de gerechten zijn er al. De populariteit van delivery is ook terug te zien in de snelle opkomst van virtuele restaurants: restaurants die alleen draaien op online bestellingen. Florian Brunsting van UberEats vertelde dat sommige van deze restaurants wel tien of meer concepten op één locatie kunnen draaien. Hij noemde het voorbeeld van een sushizaak die gemakkelijk ook een poké bowl-concept op dezelfde locatie kan openen. Hierdoor vergroten de verkoopmogelijkheden: sushi wordt doorgaans minder gegeten als lunch, dus door ook poké bowls aan te bieden wordt de verkoop tijdens lunchtijd groter.

Delivery is voor restaurants daarnaast een uitgelezen kans om data te verzamelen. Brunsting noemt UberEats daarom met nadruk een technologiebedrijf, niet een bestelsite. Het is met UberEats mogelijk om specifieke feedback te verzamelen over bestelde gerechten. Brunsting noemde hierbij het voorbeeld van een sushizaak die er door reviews op UberEats achter kwam dat de sushi met zalm erin gemiddeld minder goed werd beoordeeld dan de rest van de gerechten. Een simpele switch naar een nieuwe zalm leverancier zorgde snel voor een verhoogd aantal bestellingen.

Er valt veel winst te behalen met een slimme personeelsplanning

Personeelsplanning lijkt op het eerste gezicht niet een onderwerp waarbij een grote optimalisatieslag gemaakt kan worden. Niets blijkt minder waar: slim gebruik van data maakt hierbij het verschil. Met een goede personeelsplanning valt veel winst te behalen omdat het een grote kostenpost is. Nick Geys van Online Werkrooster vertelde dat een algoritme alle relevante factoren in acht kan nemen bij het maken van een planning: het weer, de historie, de omzet en de beschikbaarheid van het personeel. Dit leidt bij een gemiddelde horecaonderneming tot een besparing van wel 51.000 euro per jaar.

Daarbij kan een kassasysteem relevante informatie verzamelen over piek- en daluren. Ook geeft data inzichten in de prestaties van personeelsleden. Wanneer de prestaties van iemand achterblijven kan diegene begeleid worden. Een van de grootste uitdagingen voor het gebruik van data is nu volgens Dax Dasilva het omarmen van de technologie. “Wanneer technologie op de juiste manier wordt ingezet, hoeft het helemaal niet ingewikkeld te zijn om met data aan de slag te gaan. Zo zijn de voordelen snel te merken en krijgen ondernemingen een technologie-boost. Slim gebruik van data zorgt ervoor dat zelfstandige horeca ondernemers uiteindelijk meer tijd overhouden voor hun passie.”

Dit bericht kwam vandaag bij ons binnen op de redactie. Meer nieuwsberichten van HorecaNetwerk.nl bekijken?! Klik dan hier voor het meest actuele horecanieuws. Heb je zelf een nieuwsberichtje voor de horeca? Klik dan hier en mail nu snel onze redactie.