Bolletje introduceert nieuw out of home assortiment

0

Maar liefst 83 procent van de Nederlanders ontbijt. Van de niet-ontbijters eet bijna een kwart vervolgens later in de ochtend op het werk, in een out-of-homelocatie of tussendoor/onderweg maar ze vinden het lastig in het out-of-homekanaal een gezonde keuze te maken.

Consumenten eten hun ontbijt minder vaak aan de eigen keukentafel, maar meer en meer onderweg of op het werk. Toch is het ontbijtsegment nog een te ontginnen terrein binnen het out-of-homekanaal, weten ze bij Bolletje. De bakker uit Almelo met altijd een scherpe focus op retail verlegt daarom de grenzen en komt met een ontbijtrange specifiek voor het buitenhuiskanaal.

“Kijk hier”, wijst Johan Veld, manager sales bij Bolletje, in de fabriek naar een compleet nieuwe lijn. “Deze machines staan hier sinds een paar weken, puur voor onze ontbijtcrackers die we ook in duo-verpakkingen gaan presenteren in het out-of-homekanaal.” Het is een immense lijn; van voor waar het deeg de band op rolt tot achter waar de crackers worden verpakt beslaat het zo’n dertig meter. “Het zijn flinke investeringen, maar wij zien dat  consumenten  en eetpatronen veranderen. Dat rechtvaardigt een dergelijke investering”, legt key accountmanager Dewi Perik van Bolletje uit. Hij doelt op het feit dat retailers allerlei aanpalende convencience formats ontwikkelen naast hun standaard supermarkten. “De reden? Mensen eten niet standaard meer drie keer op een dag, maar misschien wel zes keer. En ze eten steeds vaker onderweg, in de stad en op het werk.” Het zijn ontwikkelingen die Bolletje niet mag negeren, weet Veld. “De consument heeft een behoefte, die wij kunnen invullen. Dat doen we binnen retail en nu ook binnen out-of-home.”

Vertrouwen winnen

Zo is men inmiddels al actief met een assortiment noten- en granenrepen, ontbijt- en lichte crackers (ook in volkoren) en ontbijtkoek (in een nieuw jasje) bij de verschillende gemakswinkels van retailers. Bij Shell liggen de tussendoortjes van Bolletje sinds kort. “We hebben het vertrouwen moeten winnen van de verschillende partijen, waaronder dat van de groothandels. Onze focus met het ontbijtassortiment is natuurlijk altijd heel erg gericht geweest op de retail alleen, ondanks ook de vraag vanuit het buitenshuiskanaal naar onze producten”, vertelt Perik. Het afgelopen jaar heeft hij dan ook tal van gesprekken gevoerd met groothandels. En met resultaat. Een partij als Sligro heeft inmiddels een brede range van noten- en granenrepen, crackers en beschuiten in kleinverpakkingen opgenomen. “Via die weg bereiken wij bijvoorbeeld cateraars, die nu ook bijvoorbeeld volkoren beschuit in kleinverpakking kunnen opnemen. En dat valt heel goed”, verzekert Veld.

Geen discussie

De uitrol in het out-of-homekanaal gaat gefaseerd. Stap één is de presentatie van een ontbijt- en tussendoor assortiment in het petrol- en conveniencekanaal. Daarna wil men onder meer via de groothandels in de breedte de cateraars bereiken. En in stap drie hebben hotels en de zorg de aandacht van de bakker uit Almelo. “Het assortiment wat wij bieden is er nog niet binnen het out-of-homekanaal, daarom is men ook zo enthousiast”, aldus Veld. Hij benadrukt dat Bolletje voorstander is van een dynamisch aanbod. “Wij nodigen iedereen in de markt uit om met ons mee te denken over de vervolgstappen. Welke producten kunnen we nog meer toevoegen? Kom maar op.”

BRON: Vakblad @FoodClicks