Rogier aan tafel bij ondernemer en consultant Sander de Breuk

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we vaak met verschillende collega’s uit de horeca. Dit keer is onze vriend Rogier van Wijk in gesprek met horeca ondernemer en consultant Sander de Breuk van Sander de Breuk Consultancy…

Vertel Sander, wie ben je, wat drijft je en waar kennen de mensen je van?

Ik ben Sander de Breuk en werk als consultant in de horeca. Ik leef IN de horeca en VOOR de horeca en ben een netwerker. Voor de mensen in de horeca ben ik dan ook geen onbekende. Wellicht vooral door mijn tijd bij Debuut horecabeheer, waarbij we een landelijke spreiding van horeca locaties hebben waar ik vaak en veel aanwezig was. Deze locaties zijn onder Debuut flink gegroeid en daar groeide mijn netwerk in mee.

Je bent nu bij Rederij Spido bezig. Welk vraagstuk hadden ze voor je?

Naast mijn overige opdrachten voor toonaangevende horeca waarvan ik zelden aangeef voor wie ik een opdracht doe, ben ik inderdaad voor Rederij Spido bezig. En wat nog niet iedereen weet is dat Spido met 500.000 bezoekers per jaar na diergaarde Blijdorp de drukst bezochte attractie van Rotterdam is. Weet je bijvoorbeeld al dat Spido dit jaar 100 jaar bestaat? Vanuit mijn netwerk binnen de gemeente Rotterdam kwam dan ook de vraag of ik de heer Blok wilde helpen. De heer Blok is zelf eigenaar van rederij Spido en hij heeft al geweldige resultaten geboekt met zijn team. Ze misten alleen nog een aantal puntjes op de i op het gebied van inkoop, assortiment en upselling, dus daar heb ik ze vanuit mijn expertise nu mee geholpen.

Hoe heb je dat dan aangepakt? Kwam je nog iets verrassends tegen?

Uiteraard hebben we als eerste met respect naar de huidige leveranciers gekeken en zijn daarmee in gesprek gegaan om te onderhandelen. Sommige overeenkomsten lopen al heel wat jaren en dat gaat natuurlijk om de grootste volumes zoals die van bier, frisdrank en koffie. Het belangrijkste was voor ons dat we in dit geval eerst goed ging luisteren naar de behoefte van onze gasten en ons assortiment daarop gingen aanpassen. Want luisteren naar de gasten blijft het belangrijkste in de horeca, dus als daarin blijkt dat je iets moet aanpassen dan moet je dit ook serieus gaan overwegen. Voor Spido betekende dit als verandering dat we voor ons nieuw te bouwen schip de koffie hebben veranderd. Juist omdat dit een luxer schip is en we onze toeristen willen voorzien van luxere koffie. Hierdoor hebben we hier voor Nespresso gekozen. Vanwege de grote bekendheid en allure als Global Brand.

Gelijk groots aangepakt met het hoofdkantoor van Nespresso?!

Nee joh. We hebben het gewoon lekker lokaal geregeld met de accountmanager van Nespresso. Ik werk namelijk echt het liefst met lokale mensen. Vooral omdat ik niet zo goed tegen mensen kan die zich beter voordoen dan dat ze zijn. Niemand is namelijk meer of minder. Regel gewoon je zaken en dan kun je samen heel ver komen. Wat dat betreft dus echt Rotterdams. Doe maar gewoon normaal, dan doe je namelijk al gek genoeg.

Meer aangepast in het assortiment?

Het assortiment was prima en je kan ook niet heel veel meer kwijt. Uiteindelijk praten we natuurlijk wel over een boot en de ruimte is niet van elastiek. Wat aanpassingen verricht ten behoeve van de hedendaagse kwaliteitseisen en een aantal producten toegevoegd die we goed konden gebruiken voor upselling.

Hoe heb je upselling aangepakt?

Het klinkt zo kinderlijk eenvoudig hè?! Verkoop een koek of een Mars bij een kop koffie en je ziet de omzet stijgen, maar dat is het niet! Het blijft namelijk een kwestie van de vraag stellen en dat gebeurde onvoldoende. Belangrijkste was dus voor nu dat we dit vanuit een breder draagvlak gingen organiseren met de mensen zelf. Om dit te kunnen organiseren hebben we er een trainer bijgehaald. Marco Gala is actief met onze mensen aan de slag gegaan en inmiddels zien we de omzet per bezoeker groeien. Toch blijft het belangrijk om hier vaak stil bij te staan. Het is namelijk altijd een ongoing proces en dat echt kost tijd.

Je bent bijna klaar met deze opdracht. Wat zou je horeca ondernemers als advies willen meegeven?

Bij Spido ben ik nu inderdaad nog een halve dag per week bezig om de laatste puntjes op de i te zetten. En laat ik nogmaals voorop stellen dat de heer Blok alles ook echt goed voor elkaar had, dus alle credits voor hem. De tips die ik andere collega horeca ondernemers zou willen meegegeven zijn verder duidelijk. Hou je bedrijfsvoering namelijk compact en simpel. Blijf nuchter. Denk aan de juiste prijs kwaliteit verhouding en zorg dat je de juiste mensen om je heen hebt verzameld. Hou je personeel bij je en zorg dat ze absoluut niet weglopen. Wees eerlijk en neem ze mee in je werk- en denkproces want samen bereik je meer. En als je ergens niet uitkomt, dan kun je mij uiteraard ook altijd bellen en inhuren.

“Hou je bedrijfsvoering compact en simpel. Blijf nuchter. Denk aan de juiste prijs kwaliteit verhouding en zorg dat je de juiste mensen om je heen hebt verzameld. Hou je personeel bij je en zorg dat ze absoluut niet weglopen. Wees eerlijk en neem ze mee in je werk- en denkproces”

Ok.. en wat kan men dan straks allemaal van jou verwachten?

Ik kijk eerst of een opdracht goed voelt en ook echt bij me past. Maar als het dan goed voelt dan los ik de problemen gewoon op die er zijn. Op elk vlak en elk niveau. Ik heb brede kennis vanuit mijn ervaring van kelner tot directeur. Meestal herken ik de problemen in een split second. Vraag mij alleen niet om een rapport te maken, want daarmee los je geen enkel probleem op. Gewoon aanpakken bij de wortel en direct oplossen. Wat dat betreft helpt mijn onconventionele manier van denken vaak in het oplossen van een vraagstuk. En uiteraard ga ik pas weg als het probleem is opgelost…

Over Sander de Breuk

Sander de Breuk is eigenaar van Sander de Breuk Consultancy. Sander begon in 1989 bij Popocatepetl en door overname door Debuut Horeca is Sander uiteindelijk Adjunct directeur geworden van Debuut. Na 24 jaar Debuut is Sander in 2013 zijn eigen pad gaan bewandelen en adviseert Sander horeca ondernemers van klein tot groot, van trendy tot traditioneel. Sander kenmerkt zich door zijn daadkracht, passie voor horeca, mensen en kwaliteit. Sander kiest voor zakelijke relaties met focus op lange termijn waarin je elkaar weet te vinden en samen kan doorgroeien.

Over Rogier van Wijk

Rogier van Wijk is actief lid van ons netwerk en kent Sander de Breuk al vanaf 2001. Hij is als expert alweer 21 jaar lang actief in het drankensegment en heeft de afgelopen jaren gewerkt bij diverse producenten zoals Procter & Gamble, AB Inbev, Coca-Cola European Partners en Maxxium Nederland. Inmiddels opereert Rogier als zelfstandig ondernemer en helpt hij dagelijks diverse leveranciers met diverse (strategische) vraagstukken. Wil je meer weten over Rogier en met hem in gesprek? Klik hier en stuur hem een mailtje.

Geïnspireerd geraakt? En ben jij ook een ondernemer met een duidelijke visie over een relevant onderwerp? Neem dan contact met ons op en we komen bij je!