Rogier aan tafel bij horeca ondernemer René Bogaart van BIG Horeca. Een leuk gesprek over Cashless betalen in horeca

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we vaak met verschillende Horeca Ondernemers. Dit keer is onze vriend Rogier van Wijk in gesprek met horeca ondernemer René Bogaart van BIG Horeca over zijn persoonlijke visie en ervaringen m.b.t. cashless betalen in de horeca.

Een gast kan bij jou alleen nog maar pinnen, wat is de reden hiervan?

Na een vervelend voorval op één van de locaties heb ik het roer drastisch omgegooid. Ik accepteer onder geen enkel beding meer cash geld in de locaties, want veiligheid staat voorop op nummer 1. Inmiddels heb ik samen met onze kassaleverancier Eijsink alle zaken aangepast en is de geldstroom aan cash dichtgedraaid. Alles is nu 100% PIN.

Gasten zijn van negatief omgeslagen naar positief. Hoe is dat gekomen?

Door actief de media op te zoeken en in interviews kenbaar te maken waarom we tot deze aanpassingen zijn gekomen creëer je begrip. Als je maar vertelt dat we het doen voor de veiligheid van onze mensen en niet om onze gasten te pesten. Het is geen onwil, het is iets wat moet gebeuren als je niet meer mee wilt maken wat wij hebben meegemaakt.

Hoe reageren de verschillende instanties op dit besluit?

De Nederlandsche bank kijkt natuurlijk totaal anders dan bijvoorbeeld de ABN AMRO bank. De laatste is veel positiever dan de eerste. Mede doordat men nu exact ziet wat er gebeurt. Er zijn geen kasverschillen meer, er is geen kluis meer nodig, de kassa afsluiten is met 5 minuten klaar en er zijn minder verzekeringen nodig. Een groot aantal voordelen dus.

Je bent hard gegroeid met nieuwe locaties, hoe reageert je eigen bank hierop?

Banken vinden dit gewoon een positief initiatief. Net als de accountant, al maakt het geen verschil in het wel of niet investeren in de horeca. Want ook al is mijn relatie met de banken erg goed. De banken willen gewoon moeizaam investeren in horeca. De ouderwetse rol van een bank is er niet meer, ze slaan de horeca ondernemers over.

Maar goed. Aan de ene kant heb ik inmiddels ontdekt dat contant geld afstorten duurder is dan de afwikkeling van pin transacties, dus dit is voor nu een bijkomend voordeel. Want belangrijker nog.. een ander voordeel van wat ik ook heb ontdekt is crowdfunding. Hier hebben we in 58 minuten 500.000 euro opgehaald. De rente is wel iets meer, maar dit geeft wel aan dat mensen meer vertrouwen hebben in lokaal ondernemerschap dan de banken. Zij hadden over deze aanvraag waarschijnlijk weken gedaan. Kortom, ik zie ook zeker veel toekomst in crowdfunding voor nieuwe projecten die eraan gaan komen. 

Hoe kijken je medewerkers naar alleen pinnen? Heeft het impact op fooi?

Niemand wil meemaken wat wij hebben meegemaakt, dus alle medewerkers kijken nu positief naar cashless. Want veiligheid voor alles is ook een reden om bij Big Horeca te werken. Echter is de fooi natuurlijk wel van belang bij medewerkers, dus daar moesten we goed naar kijken. De oplossing is nu dat de terminal apart naar fooi vraagt en dit op een tussenrekening stort. De bedrijfsleiding neemt het stokje hier over. Ze halen het van de bank, splitsen dit eerlijk onder de medewerkers en delen het uit. Eigenlijk dus heel apart dat dit cash moet zijn, maar als ik dit zou doen dan is alles belast door de belastingdienst en moet er over worden afgedragen. Vandaar dat dit op deze manier gaat.

Is de fooi nu ook lager door PIN?

Nee. Sterker nog, alle medewerkers krijgen nu een eerlijkere verdeling over de uren en we zijn niet meer afhankelijk van wat een medewerker afdraagt aan fooi. Alles staat op de tussenrekening en dat geeft een eerlijker beeld van alle inkomsten aan fooi.

Wat zou je willen aanbevelen aan collega ondernemers?

Afstappen van cash en doorvoeren van PIN! Dit geeft je gewoon meer rust en overzicht. Het is uiteraard aan de ondernemer wat hij of zij ermee wil, maar ik zou het aanbevelen. Gelukkig krijg ik ondertussen wekelijks vragen van collega ondernemers over dit onderwerp en zie ik nu al een groei van cashless ondernemen.

Over René Bogaart

René Bogaart is eigenaar van BIG Horeca. Begon zijn eerste zaak in 1995 met feestcafé het Biggetje en zijn laatste aanwinst is restaurant Pavarotti in het oude station van Delft. Inmiddels zitten er 12 horeca locaties in Big Horeca en de groei gaat volop door. Met een omzet van 12,5 miljoen euro is BIG Horeca goed voor een plaats in de horeca top 100. René kenmerkt zich door zijn energie en perfectie, maar vooral als familiemens. Werken bij BIG Horeca is werken bij de familie. René is elke dag in zijn locaties te vinden en heeft daardoor een goede band met zijn medewerkers. Dit zijn er inmiddels 600. Ondoenlijk om ze allemaal te kennen, maar René streeft er wel naar!

Over Rogier van Wijk

Rogier van Wijk is actief lid van ons netwerk en kent René Bogaart al vanaf 1996. Hij is als expert alweer 21 jaar lang actief in het drankensegment en heeft de afgelopen jaren gewerkt bij diverse producenten zoals Procter & Gamble, AB Inbev, Coca-Cola European Partners en Maxxium Nederland. Inmiddels opereert Rogier als zelfstandig ondernemer en helpt hij dagelijks diverse leveranciers met diverse (strategische) vraagstukken. Wil je meer weten over Rogier en met hem in gesprek? Klik hier en stuur hem een mailtje.

Geïnspireerd geraakt? En ben jij ook leuke horeca ondernemer met een duidelijke visie over een relevant onderwerp? Neem dan contact met ons op en we komen bij je!