Interview met Remko van Olijck Charcuterie en Zeegroenten

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met verschillende StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Remko Hol van Olijck Charcuterie en Zeegroenten die allerlei zeer smakelijke producten maken met zowel varkensvlees als met zeegroenten.

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Ik ben Remko Hol en ben één van de aanjagers achter Olijck. Ik ben geboren en getogen in Zeist, vlakbij Utrecht. Na mijn middelbare school ben ik gaan studeren in Amsterdam waar ik nog steeds woon met mijn vriendin en onze kinderen, Klaas en Willem.

En wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met ondernemen?

Vanaf mijn veertiende allerlei bijbaantjes gehad. Van assistent melkboer bij ons in de wijk, via diverse horeca baantjes uiteindelijk tijdens mijn studie geëindigd als parttime bedrijfsleider bij Cafe ter Brugge (momenteel Kosta) in Amsterdam. Dit heb ik gedaan tot aan het einde van mijn studie waarna ik ben begonnen met werken als projectmanager bij promotiebureau Pro Vocations. Begonnen als projectmanager, geëindigd als directeur.

Wanneer kwam je tot het idee om te gaan ondernemen en waarom?

Eigenlijk zat ondernemerschap altijd al in mijn genen. Ik heb altijd diverse handeltjes naast mijn school en studie gehad. Maar begin 2000 heb ik daadwerkelijk besloten om te gaan ondernemen. Ik ben met de eigenaren van Pro Vocations een mooi avontuur aangegaan. Tja, waarom ga je ondernemen? Voor mij betekent het vrijheid en doen waar je voor staat. Het idee dat je alleen naar jezelf kan kijken als het niet of wel lukt is voor mij goud waard.

En toen?! Wat heb je toen allemaal gedaan om het bedrijf op te starten?

Het begint met verwonderen nadat de bekende worst is voorgehouden. Wat betekent dit, wie zijn we en waarom gaan we hier iets gaafs mee doen? Daarna veel praten met bekenden uit de wereld. Daarna praten met veel onbekenden uit de wereld. Ondertussen veel successen vieren maar belangrijker nog.. heel veel fouten maken. Maar steeds vanuit de gedachten om beter te worden als bedrijf en mens.

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over het bedrijf en de producten.

We zijn gestart als makers van droge worst met onder andere bier via het Heyde Hoeve varken. Daarna zijn we via een toevallige ontmoeting beland in de wereld van de vegetarische voeding waarbij wij uniek zijn door te werken met zee-wieren als één van de belangrijkste ingrediënten. Inmiddels hebben we daardoor nu een reeks aan mooie producten met zowel charcuterie als met zee-groenten. We zijn gelist bij diverse groothandels in zowel binnen- als buitenland en zitten nu aan het einde van de start-up fase. Ondertussen zijn we ons nu ook druk aan het voorbereiden op de volgende stap.

Duidelijk. En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

De ei-wit transitie is in volle gang. Minder vlees, maar als je vlees eet dan wel van een hoge kwaliteit. Daarnaast zie je een grote verschuiving in de vraag naar plantaardige eiwitten. Die zitten in bonen, paddestoelen en ook in zee-wier! En laten wij nou net allerlei heerlijke producten maken waar voorgenoemde ingrediënten een belangrijke rol in spelen. Kortom, je moet het kopen omdat het lekker en verassend is, waarbij je ook direct een bijdrage levert aan een betere wereld. Zoals wij zeggen: ”beter voor mens, dier en milieu”.

Leuk. Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

We worden in SMAAK, woord en beeld zeer positief ontvangen. We zijn er dan ook trots op dat we eind 2017 al de eerste stappen hebben gezet en inmiddels breed verkrijgbaar zijn.

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

Onze grootste uitdaging zit hem in het meenemen van de mensen op ontdekkingsreis. Al onze producten hebben een naam van een voorgaande ontdekkingsreiziger omdat wij ook niet weten wat de wereld van zeegroenten ons nog gaat brengen. Er zijn er namelijk maar liefst 10.000! De hulp die we op dit moment dus vooral nodig hebben is dat zoveel mogelijk mensen van ons bestaan komen te weten en belangrijker nog: dat onze producten geproefd gaan worden! Want dat is het moment dat de verwondering waar ik dit verhaal mee begon helder wordt. Het gevoel van “Hè? Kan dit ook? Zo lekker!”.

Dit is je kans! Wat zou je nu als afsluitende pitch willen zeggen?

Wees niet bang en neem gewoon de eerste stap. Vooral als je je wat actiever wilt gaan onderscheiden door onder andere ook actiever te gaan werken met zeegroenten. Ga met ons mee op ontdekkingsreis en laat ons voor jullie lekkere nieuwe producten maken..

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Remko en Olijck Charcuterie en Zeegroenten? Klik dan hier en neem nu persoonlijk contact op met Remko Hol.