In gesprek met Philip van Traa van Hrbs & Moss Amsterdam

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met verschillende StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Philip van Traa van Hrbs & Moss die als doel heeft om steden te vergroenen en vergroenten. Wat ons betreft een prachtig verhaal dat verteld moet worden! 

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Ik ben Philip van Traa. Bijna 45 jaar oud, getrouwd en vader van een dochter en een zoon. Ik ben mijn hele leven al bezig met nieuwe dingen bedenken en dit eigenlijk altijd rondom groen. Ik heb geen werk, maar ben 24/7 met mijn hobby bezig. De missie om steden groener en eetbaarder te maken zit diep en dit is een persoonlijke missie, maar ik heb met een tweetal compagnons het voedselbedrijf Hrbs en groen design bedrijf Moss opgericht. Ook zij delen deze missie vanuit hun eigen perspectief. Heerlijk om aan te werken. Een rollercoaster die ons elke keer op nieuwe plekken brengt en nieuwe projecten oplevert.

En wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met ondernemen?

Ik ben mijn hele leven al aan het ondernemen. Heb vroeger als pannenkoekenbakker gewerkt voor een baas, maar voor de rest altijd ondernemer geweest en vooral geprobeerd alles zelf uit te vinden, door schade en schande.

Hrbs tijdens Taste of Amsterdam 2019
Wanneer kwam je tot het idee om te gaan ondernemen en waarom?

Op mijn 16de wist ik dat ik het zelf wilde uitzoeken. Behoorlijk eigenwijs en het onder een baas werken zag ik niet als de ultieme manier van zelfontwikkeling. Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen seconde spijt gehad van deze beslissing. Ik heb zelf in de hand hoe mijn leven loopt, in voor en tegenspoed. Ik heb in 22 jaar ondernemen, hoogtepunten mogen meemaken, maar ook vele dieptepunten. Maar zelfs deze hebben mij nooit doen twijfelen over het nu van ondernemer zijn. Ze maken een wezenlijk onderdeel uit van het leven, waarbij je uiteindelijk kan terugkijken naar een leven wat in beweging is geweest.

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

Hrbs B.V. heeft een verwisselbaar kruiden- en groenten concept voor in de horeca wat gebruikt kan worden in de thee, op het bord, maar ook in de cocktail. Dit bedrijf is op dit moment volop bezig om de productie van deze kruiden op te schroeven. We doen dit in een tray van 30 x 40 cm welke we afleveren bij de horeca, plaatsen dit in de door ons ontworpen meubels en na de oogst nemen we de tray met geoogst product weer terug voor recycling. Op dit moment zijn we samen met een partner bezig met het ontwikkelen van een daglichtloze farm. Deze draait 365 dagen per jaar totaal voorspelbaar en maakt het mogelijk dat producten zoals kruiden welke nu worden geïmporteerd uit bijvoorbeeld Kenia ineens om de hoek gekweekt kunnen worden.

Duidelijk. En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

Moeten lijkt me sowieso niet het goede principe! Niets moet, maar wij zijn van mening dat het voedselsysteem op dit moment totaal is doorgeschoten. Als je steden wereldwijd wilt gaan voeden dan is het huidige systeem niet toereikend. Het nodeloos verplaatsen van water met een smaakje, kleurtje en voedingstoffen kan niet meer.

“Het nodeloos verplaatsen van water met een smaakje, kleurtje en daarin voedingstoffen kan niet langer meer.”

We verbruiken veel te veel energie in de logistieke keten om onze voedingstoffen uiteindelijk op de plek te krijgen waar deze genuttigd wordt. From farm to fork is op dit moment gewoon extreem lang. We beschouwen dit nu als een overwinning. Dat het mogelijk is om jaarrond producten op ons bord te hebben wat duizenden kilometers heeft afgelegd. Leuk dat we dit hebben bereikt, maar dat kan anders! Door lokale voedselproductie aan te jagen en niet het voedsel te exporteren, maar de techniek, brands en concepten, kunnen we de uitstoot rondom voedsel drastisch verminderen. Moeten we dit doen? Wat nu als het wordt aangeboden, zelfde of betere smaak, om de hoek geteeld, schoon, lage footprint, zouden we dit dan kopen om het systeem een stukje bij te sturen?

Hrbs cityfarm bij The Greenhouse
NICE! Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

Ze reageren erg positief en gelukkig worden wij door meer en meer partijen benaderd die het product willen hebben. We hebben daarin af en toe nog wel een probleem. Onze producten zien er vaak uit de kwekerij erg mooi uit. Vervolgens durft men niet altijd te oogsten en laat het te lang staan. Gevolg op een gegeven moment schiet het door en ziet het er minder mooi uit. Het voordeel wordt daardoor soms een nadeel. We moeten onze klanten nog wel eens adviseren meer te oogsten. Tevens is het product nieuw en het gaat om een levend product wat dus ook aandacht nodig heeft. Dat resulteert nog wel eens in te veel water geven om de plantjes te vertroetelen. Maar kruidenplantjes houden niet van zwemles natuurlijk. Dus het verstrekken van informatie is voor ons essentieel.

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

De grootste uitdaging is mensen overtuigen van het veranderen van ons voedselsysteem. De mens raakt erg snel gewend aan een bepaald systeem en het veranderen van systemen (ook als is het makkelijker, leuker, gezonder, goedkoper, etc) is voor de mens altijd ingewikkeld en eng. Angst zorgt er op dit moment voor dat wij met zijn allen niet snel genoeg verduurzamen. Angst voor het onbekende. Gaat dat wel goed? Kost dit me niet meer? De onduidelijkheid over hetgeen het oplevert maakt mensen afwachtend. Totdat er iets drastisch fout gaat en we ineens heel erg goed kunnen veranderen en het nieuwe helemaal niet zo eng blijkt te zijn. Die uitdaging is het grootst, maar we hebben de tijd mee. Men beseft dat dingen zo langzamerhand anders moeten, systemen op de schop moeten en hetgeen we als vanzelfsprekend vinden ook best anders kan. En ja daar kunnen we wel hulp bij gebruiken doordat mensen ons product eigenlijk zien als een nieuwe manier van doen en goed doen. Veel minder CO2 gebruik, veel minder gebruik van fossiele brandstoffen, plastic en vers van om de hoek, jaarrond zelfde kwaliteit en van een plek die je ook zonder probleem zou kunnen bezoeken. De beste hulp is natuurlijk veel mensen die ons product omarmen en het verschil gaan maken. Verandering moet ergens beginnen!!

Dit is je kans! Wat zou je nu als afsluitende pitch willen zeggen?

Think Global. Act Global. Grow Local! Willen we wereldwijd een verandering inzetten dan zullen we dat op lokale schaal moeten starten. Doe je met ons mee? Geef ons dan een gil.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Philip en Hrbs? Klik dan hier en neem nu direct eenvoudig persoonlijk contact op met Philip van Traa.