Interview met Peter Boer van Enrico. Roots in Good Food. “Alles begint bij ons met het opsnuiven van de lokale cultuur.”

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we dagelijks met fabrikanten. Dit keer zijn we in gesprek met Peter Boer die werkt als Commercieel Directeur bij Enrico. Roots in good food, producent en importeur van food specialiteiten. Een prachtig bedrijf dat altijd bezig is met de ontwikkeling van leuke en lekkere producten.

Vertel Peter, wie ben je en wat doe je dagelijks bij Enrico?

Mijn naam is Peter Boer. Ik ben 41 jaar en sinds ruim 5 jaar werkzaam bij Enrico. In mijn werk ben ik samen met mijn MT-collega’s Andrea, Robin en Frank verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van ons mooie bedrijf. Hierbij focus ik mij dagelijks op de commerciële aspecten.

Voor de mensen die nog nooit hebben gehoord van Enrico? Wie zijn jullie?

Enrico is altijd bezig met de ontwikkeling van lekkernijen met een authentiek karakter en een originele receptuur. Wij zoeken altijd nieuwe producten en concepten óf verbeterde versies van bestaande producten, dat onder een eigen merk of private label in de markt kan worden gezet. Wij produceren deze producten in onze eigen productielocatie in Udenhout of wij importeren deze via één van onze productiepartners. Op specifiek verzoek van onze klanten gaan wij uiteraard ook graag samen productontwikkeling uitdagingen aan.

Duidelijk. Authentieke lekkernijen dus! Wat zijn de ontwikkelingen in dat segment en hoe spelen jullie hierop in?

Horecaondernemers zijn altijd op zoek zijn naar verse, smaakvolle ready-to-use kwaliteitsproducten om tijd in de keuken te besparen. Deze producten dienen dan wel de kwaliteit te hebben van vers gemaakt. De horeca is een ideale mogelijkheid iets nieuws uit te proberen. Daarbij worden aspecten als allergenenvrij en vegan steeds belangrijker. Doordat de vegetarische kaart steeds belangrijker en uitgebreider wordt, wordt er steeds meer geëxperimenteerd met groenten als basis. Datzelfde geldt voor wereldse invloeden en suikerreductie in producten waar mogelijk en het gebruik van aroma’s raakt uit den boze.

Om hier allemaal op in te kunnen spelen hebben wij onlangs een lijn met groentepesto’s van Costa Ligure geïntroduceerd binnen het Foodservicekanaal en haken ook onze andere productintroducties in op deze ontwikkelingen. Denk aan Enrico Patatas Fritas zonder geur-kleur en smaakstoffen, Jean Bâton Vegan Mayonaise, Jean Bâton Sauzen zonder toegevoegde suikers en Maldon natuurlijk gerookte zeezout.

Werken jullie daarin ook actief samen met andere relevante partijen?

Jazeker. Zo maken we in onze koelverse lijn gevulde hapjes gebruik van verse onbewerkte Yogi & Yousef® dadels. Deze dadels zijn vrij van pesticide, conserveringsmiddelen en toegevoegde suikers. We maken gebruik van Pas®-ham in onze rolletjes met roomkaas en Johma® verwerkt onze Peppadew® peppertjes in hun aardappelsalade.

Leuk! Waarom moeten ondernemers met jullie aan de slag?

Elk nieuw product, op aanvraag van de klant of uit ons eigen ideeënkabinet, is weer een avontuurlijke onderneming. Zo worden kansen in de markt bepaald. We monitoren en analyseren markten en marktbewegingen. We interpreteren specifieke informatie over trends en gebruik. En we praten natuurlijk veel met verschillende Chef-koks. Deze inzichten helpen ons bij het ontwikkelen van succesproducten. Maar ons gevoel voor lekker eten is altijd ons kompas en onze reizen naar de partners in de diverse zuidelijke landen vormen de inspiratiebron.

“gevoel voor lekker eten is ons kompas en reizen naar partners in ZUIDELIJKE landen vormen DE inspiratiebron”

Hoe reageert de horeca nu op dit verhaal en waar ben je trots op?

Als wij ons werk goed doen dan gaan ondernemers met veel plezier aan de slag met onze producten. Zo is Juliën van Loo van restaurant Parkheuvel volop met Maldon gerookt zeezout aan het experimenteren. Het is prachtig dat Juliën zijn eigen draai en signatuur kan geven aan gerechten middels onze mooie innovaties. Zo werkt Juliën nu aan een stroopwafeldessert met salty caramelijs met een rooksmaak erbij, dat lijkt hem geweldig. Zulke reacties uit het “veld” zijn natuurlijk geweldig. En wanneer ik zelf in een restaurant ben en zie dat er Enrico-producten op mijn bord liggen, dan maakt me dit natuurlijk apetrots!

Mooi. En nu? Wat ga je de aankomende maanden doen?

Productinnovaties zijn de rode draad door ons mooie bedrijf. We zijn altijd in beweging. Aan de geboorte van ieder product gaat een heel proces vooraf. Vanaf het prille idee tot het moment waarop het product in de winkel ligt, wordt er door ons Product Development team met de klant en alle partners op onze productielocaties zorgvuldig en geconcentreerd samengewerkt. Productontwikkeling begint bij het opsnuiven van de lokale cultuur en het herontdekken van prachtige producten met verhalen die je doen watertanden. Het gaat om het gevoel voor smaak, de consument en bijzondere trends in eten. Innovatie staat bij ons hoog in het vaandel en het met ‘lef’ maken van smaakcombinaties is een tweede natuur.

“Innovatie staat hoog in het vaandel en het met ‘lef’ maken van nieuwe smaakcombinaties is een tweede natuur”

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

Succes komt niet uit de lucht vallen. Een goed assortiment, variatie in het schap, een goed evenwicht tussen merk en private label, al deze zaken zijn nodig voor het margerijk laten groeien van de verschillende categorieën waarin wij actief zijn. Enrico maakt een mooie en gezonde groei door. Om deze groei in goede banen te leiden zijn wij altijd op zoek naar nieuwe collega’s, ondernemend en met passie voor lekker producten en innovaties.

Nou, dit is je kans! Wat zou je als pitch tegen de lezers willen zeggen?

We zullen vanuit Enrico onze klanten altijd blijven helpen met smaakvolle innovaties en slimme oplossingen. Het is prachtig dat onze klanten met deze producten hun eigen draai en signatuur kunnen geven aan gerechten met een wow-effect. Die gun je toch iedereen? Dat is wat ik iedereen wil meegeven. Waar je ook bent en wat je ook doet, vergeet één ding nooit: Blijf genieten van simpele dingen in het leven. De zon, je vrienden en eerlijk, goed voedsel.

Mooi gesproken! Tot slot wil ik je nu vragen om het interview-stokje over te dragen aan een collega die je leuk vindt. Aan wie denk je nu?

José Posthumus, werkzaam als National Accountmanager bij Grozette BV. José is een oud-collega en een persoonlijke vriendin van me. Vooral vanwege haar tomeloze energie en haar enthousiasme draag ik het stokje graag aan haar over. Het merk Grozette is volop in beweging en ik ben uiteraard ook benieuwd naar haar visie.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Peter of Enrico. Roots in good Food? Klik dan hier en neem nu heel eenvoudig contact op met Peter Boer. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in