Interview met Mendelt van UmaMeats. “Het enige wat we nu nog hoeven te doen is de lekkerste producten maken”

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Mendelt Tillema van UmaMeats

Vertel Mendelt, wie ben je persoonlijk? 

Ik ben Mendelt Tillema. Ik woon sinds 2 maanden met mijn broer Berend en een knotsgekke Engelsman die Henry heet in Wageningen. We hebben alle 3 een eigen bedrijf. Het leuke hieraan is dat je elkaar goed begrijpt. Je voelt het als iemand afleiding nodig heeft maar je kan ook juist de diepte induiken om te sparren over nieuw ideeën.

Wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met UmaMeats?

Ik heb plantenwetenschappen gestudeerd in Wageningen, met als specialisatie plantproductie systemen. Ik deed bijvoorbeeld onderzoek naar de beste manier om cacaobomen te groeien. Door te sleutelen aan de verhouding van voedingstoffen kan je toe met minder kunstmest en worden de cacaobomen veel sterker en dragen ze meer vruchten. Dat is leuk voor de cacaoboer en zijn familie die wat meer kunnen verdienen en het is beter voor het milieu. De cacaobomen kunnen daardoor beter tegen droogte waardoor er minder water nodig is voor irrigatie. Deze win-win situatie zoeken vind ik het allerleukst om te doen.

Wanneer kwam je tot het idee om te starten met UmaMeats en waarom?

Doordat de wereldbevolking super snel groeit wordt land kostbaar. 7,5 miljard mensen die wonen, werken, reizen en eten verbouwen kosten veel ruimte. Onlangs kwam dit rapport naar buiten van de verenigde naties: https://bit.ly/2YMIl5n. Tijdens een excursie naar een zeewierboerderij dacht ik aan de perfecte win-win situatie voor het bovenstaande probleem. Als we eens wat vaker zeewier eten houden we meer ruimte over voor andere zaken. Daarnaast is zeewier enorm goed voor ons lichaam. Het bevat veel goede stoffen die we te weinig binnen krijgen. Het enige wat we nu nog hoeven te doen is de lekkerste producten van Nederland te maken. 

En toen?! Wat heb je allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Als het om eten gaat staat smaak voorop. Ik ben op zoektocht gegaan om de beste Europese wieren te vinden die we kunnen gebruiken om de lekkerste producten mee te maken. Foppe heeft jarenlang in sterrenzaken gewerkt en is daarna productontwikkeling voor de industrie gaan doen. Hij is producten gaan ontwikkelen met de wieren die ik bij elkaar zoek. We zijn eerst breed gaan ontwikkelen, in verschillende productgroepen. In het voorjaar 2018 hebben we besloten om ons voor nu te specialiseren in vlees. De synergie tussen zeewier en vlees (Uma & Meats) was uiteindelijk namelijk ook zo sterk dat deze stap voor ons vanzelfsprekend was.

Fotocredit: Pjotr Wiese
Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

Met die extra focus op vlees is de UmaBurger en de UmaWorst ontwikkeld. Deze worden nu aangeboden door Sligro, Bidfood en Verstrade. Via deze partners leveren we aan restaurants, hotels en cateraars in Nederland. We merken veel vraag in de Leisure voor smakelijke producten met een verhaal. Wat ontzettend leuk ik is, is de variatie die klanten zelf in het product aanbrengen. Waar de een de sappigheid benadrukt, legt de ander de focus op de umami smaak. Zo kijken we ook erg uit naar de creaties die in België en Duitsland verkrijgbaar gaan worden. De eerste UmaBurgers zijn net de grens overgestoken naar hotels bij onze zuider- en oosterburen.

En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

De sappigheid van de UmaBurger is een fenomeen. Daarnaast raak je verslaafd aan de umami smaak. En tot slot omdat de UmaBurger als de UmaWorst de meest eenvoudige producten zijn om lekker klaar te maken en ze lenen zich perfect om er mee te variëren.

Duidelijk. Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

We zijn deze zomer begonnen met het uitrollen van de UmaBurger bij Van der Valk. Hier wordt enorm enthousiast gereageerd op de sappigheid en de umami smaak van de UmaBurger. We zijn er enorm trots op dat ze actief het UmaMeats concept ondersteunen en het ook zelf uitdragen.

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

Er is zoveel mogelijk met zeewier waardoor het heel verleidelijk wordt om nieuwe producten te ontwikkelen. Voor nu moeten we echter even focussen op de huidige producten en deze verder in de markt zetten. We hebben fantastische ambassadeurs die vol enthousiasme over de UmaBurger en de UmaWorst praten, we merken dat dit ons enorm helpt met naamsbekendheid.

OK. Dit is je kans! Wat zou je als afsluitende pitch willen zeggen?

Als je benieuwd bent naar de sappigste burger van Nederland, en je wilt proeven, bel of mail me even! Op www.umameats.nl staat mijn nummer en mail. Je bent van harte welkom in Wageningen maar ik kom net zo graag bij jou op bezoek. Je kan ook langskomen op onze stand bij Horecabeurs Noord Nederland in Groningen.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Mendelt en UmaMeats? Klik dan hier en neem nu heel eenvoudig persoonlijk contact met hem op.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in