Leveranciersmarathon: In gesprek met Bernarda vd Vliet van Lebo Kaas

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we dagelijks met fabrikanten. Dit keer zijn we in gesprek met Bernarda van der Vliet die werkt als Product Manager bij Lebo Kaas. Een prachtig familiebedrijf in het Groene Hart dat al jarenlang bekend staat om zijn verse roomkaas.

Vertel Bernarda, wie ben je en wat doe je dagelijks bij Lebo Kaas?

Bernarda van der Vliet, 35 jaar en nu 4,5 jaar werkzaam als Product Manager bij de Lekkerkerker Groep waar Lebo Kaas een onderdeel van is. Ik ben verantwoordelijk voor onze innovaties. Vanaf het eerste idee tot de introductie en de activaties.

En voor de mensen die nog nooit hebben gehoord van Lebo Kaas? Wat kun je ons daarover vertellen?

Lebo is het merk voor verse roomkaas in het out of home segment. Als enige in Nederland maken we roomkaas zelf direct vanuit verse Nederlandse weidemelk. Binnen out of home hebben we een uitgebreid assortiment verse roomkaas. 100% vegetarisch en glutenvrij. Belangrijkste is daarbij dat we afhankelijk van hoe het gebruikt wordt verschillende oplossingen aanbieden qua smaak, stevigheid en verpakking. Zo kennen veel mensen onze handige spuitzakken roomkaas met hersluitbaar spuitmondje. Doordat het beschikbaar is in een reeks kant-en-klare smaken in combinatie met de unieke verpakking zorgt dit voor gemak en tijdswinst.

OK, verse roomkaas! Wat zijn nu de ontwikkelingen in dat segment?

Belangrijkste ontwikkelingen zijn: transparantie, duurzaamheid en gezondheid. Daarnaast gaat het om inspelen op de groeiende groep vegetariërs, flexitariërs en veganisten en de uitdagingen om aan goed personeel te komen. Voor ons segment betekent dit concreet dat we hierdoor een verschuiving zien naar een meer spreadable product. Oftewel: luchtiger, minder vet, om te dippen, koken en smeren.

En? Hoe spelen jullie hier op in?

Vooral door ons best te blijven doen en voorop te blijven lopen met nieuwe introducties. Zo hebben we dit jaar alweer 2 nieuwe producten geïntroduceerd die hier goed op aansluiten. Tijdens de Horecava zijn we het nieuwe jaar gestart met de introductie van Lebo Frisse Roomkaas. Een light roomkaas met 30% yoghurt dat ondernemers nieuwe mogelijkheden biedt voor koude én warme toepassingen. Onze tweede introductie betreft Frisse Zuivelspread. Een mooi product dat breed toepasbaar is als vervanger van boter, mayonaise en crème fraîche, als dip en als verrijker in soep, salade en saus. Door het lage vetgehalte blijft de zuivelspread stabiel bij verwarmen.

Leuk. Hoe reageert de horeca nu op dit verhaal en waar ben je trots op?

We zijn momenteel volop in gesprek met diverse chefs en grossiers voor de opname van Lebo Zuivelspread. Een onderzoek onder koks gaf zeer goede resultaten op zowel smaak, structuur en toepasbaarheid. En trots ben ik nu vooral op de uitstraling van de verpakking. Twee smaakvarianten in twee prachtige emmertjes! Fris, zuivel en puur, precies zoals het product zelf is.

Duidelijk. Wat is nu je grootste uitdaging? Waar heb je hulp bij nodig?

Onze uitdaging is vooral om roomkaas breder dan alleen maar het lunchmoment op de kaart te krijgen. Iedereen kent natuurlijk de klassieke combinatie van een bagel met zalm en bieslook roomkaas, maar er zijn nog zó oneindig veel meer mogelijkheden om variatie en onderscheid op je menukaart te brengen. Dat hoeft ook echt niet ingewikkeld te zijn! Denk bijvoorbeeld aan een tosti met ananas roomkaas of huisgemaakte dips van zuivelspread en wat verse kruiden. Wij ondersteunen hier graag bij door het bieden van inspiratie, recepten en advies. Chefs die hiervoor open staan hoeven alleen maar even met ons te bellen.

Nou, dit is je kans! Wat zou je nu als afsluitende pitch tegen alle horeca ondernemers en chefs die dit stukje lezen willen zeggen of vragen?!

Daag jezelf uit om creatief te zijn buiten de gebaande wegen. Uiteraard zijn we bereid om je te helpen als je behoefte hebt aan ondersteuning. Benieuwd naar Lebo Frisse Roomkaas en Frisse Zuivelspread? Vraag er dan direct even naar bij je grossier.

Tot slot! Want het is een marathon, dus ik wil je nu vragen om het stokje over te dragen aan een collega die je leuk vindt. Aan wie denk je nu?

Felice van Zanten van Henri! Die komt nu als eerste in me op. Vooral omdat het mooi is om te zien hoe ook zij de markt bewerken met oplossingen voor koks…

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Bernarda en Lebo Kaas? Klik dan hier en neem nu direct eenvoudig contact op met Lebo Kaas in Lopik.