Interview met StartUp Kaline van Meet Jack. “Wij concurreren rechtstreeks met van Dobben, Holtkamp en Oma’s Bob.”

1

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Kaline van Halder van Meet Jack.

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Meet Kaline, Jack’s BFF. Creatief. Connector. Avontuurlijk. Impact-driven. De afgelopen jaren stonden in het teken van ‘het roer om’ ofwel ‘redesigning my life’. Mijn partner Maarten besloot na 15 jaar (abrupt) de advocatuur te verlaten om andere dromen te verwezenlijken. Diezelfde dag heb ik onze kinderen aangemeld bij de Green School op Bali en mijn baan als programmamaker bij Crosswise Works opgezegd. 3 maanden later zat het hele gezin, inclusief mijn moeder van 86, op het vliegtuig. Met kerst zijn we, na een prachtig jaar en een rugzak gevuld met persoonlijke ontwikkeling en nieuwe skills, teruggekeerd naar Haarlem om, met name, iedereen kennis te laten maken met Jack.

Als half Filippijnse, half Nederlandse (geboren op de Filippijnen) voel ik me heel sterk verbonden met Azië en probeer ik altijd zoveel mogelijk verbindingen te leggen tussen deze twee werelden. Dit is ook de hoofdreden dat ik de sociale onderneming Meet Jack ben begonnen.

Wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met ondernemen?

Andere impactmakers een steuntje in de juiste richting gegeven. De afgelopen 15 jaar speelde ik, als programmamaker en producer,  een belangrijke rol in het ecosystem of social entrepreneurship and impact investing in Amsterdam. Ik was grondlegger van Ondernemen Zonder Grenzen. Een challenge voor Nederlandse (impact) ondernemers die een business willen opzetten in opkomende markten. Ik heb handelsmissies en innovation journeys georganiseerd naar Afrika, summer schools en incubation programma’s ontwikkeld en talloze events georganiseerd.

Ok. Wanneer kwam je tot het idee om te gaan ondernemen en waarom?

Briljante ideeën, zeg maar ‘het gat in de markt’, poppen dagelijks bij mij op. Wanneer je je zo ontzettend lang omringt met impact startups, dan loop je op enig moment over van de inspiratie. Ik raak(te) voortdurend geïnspireerd door anderen en leg(de) dan bliksemsnel verbanden. Jarenlang liep ik rond met 2 onvervulde behoeftes: 1. Een eigen tastbaar product op de markt brengen dat veel impact gaat creëren. 2. Een brug bouwen tussen Azië en de Nederland.

De Impact Hub Amsterdam is mijn homebase en zo bleef ik op de hoogte van alle nieuwe trends en ontwikkelingen. De meest prominente trend die ik zag: het ontstaan van collectief bewustzijn ten aanzien van vleesgebruik. Men wil minder vlees consumeren maar weet niet goed hoe dus ging ik op zoek naar een alternatief. Meet Jack, lekkere producten gemaakt van jackfruit, was geboren. Dat Jack gewoon in de achtertuin van mijn zus, die in Manilla woont, groeit, scheelt een hoop. Ik kende de vrucht maar weet pas sinds vrij recent dat je deze ook hartig (in plaats van gerijpt, zoet) kan inzetten. En dus als vleesvervanger.

En toen?! Wat heb je toen allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Where do I start? Allereerst heb ik mijn goede vriendin Marjolein (al 25 bevriend) gevraagd of ze mijn co-founder wil worden en interesse heeft om mee te doen aan het 3-maanden incubation programme Business Model Challenge. Hier toets je, samen met 20 andere startende ondernemers, de haalbaarheid van je idee, kom je tot een een duurzaam verdienmodel en maak je de eerste stappen richting het opzetten van een eigen business. Meet Jack won daar zowel de publieksprijs als de juryprijs en dit was de bevestiging die we nodig hadden, namelijk dat we op het juiste spoor zaten.

Vervolgens hebben we hard gewerkt aan de lancering van onze crowdfundcampagne via Crowd About Now. Hier ga je als het ware een volgende incubation fase door want er moet zo ontzettend veel ‘op orde’ zijn voordat jouw campagne live gaat. Denk aan website, storytelling, financieringsbehoeftes, package design, promotiemateriaal (film & visuals). De campagne heeft vorig jaar zomer 5 weken gedraaid en hebben we zeer succesvol afgesloten (meer dan 128% van de target). Cool allemaal, maar daarna begint het pas echt.

Stapje voor stapje hebben we, ik vanuit Bali en Marjolein vanuit Amsterdam, de duurzame waardeketen i.s.m. fairtrade partners opgezet en afgelopen kerst zette Jack voor het eerst voet op Hollandse bodem. Inmiddels hadden we diverse recepten van diverse hollandse succesnummers laten ontwikkelen. Maar dan vegan. Dus: bitterbal, burger, gyros.

Wist je dat: Jack de grootste vrucht ter wereld is en in de jungle groeit?

De jackfruit boom heeft weinig water nodig en geen kunstmest en pesticides. Hoe meer vruchten je van de boom eet, hoe blijer de boom (van soms meer dan 100 jaar oud). Jack levert een positieve bijdrage aan voedselzekerheid en persoonlijke gezondheid. Jack is vezelrijk, zit vol voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. In Azië worden al eeuwenlang hartige gerechten met jackfruit gemaakt. De hoogste tijd dus voor Jack, om samen met ons, op wereldreis te gaan.

Vanaf begin dit jaar zijn we begonnen met sales, sales en sales; samples uitdelen, proeverijen organiseren en het podium op zodat zoveel mogelijk mensen Jack (en jackfruit en onze missie) ontmoeten. We creëren beleving. We brengen overtuiging: het is goed te doen een (deeltijd) switch te maken naar een volwaardig alternatief voor de oh zo typische Hollandse snacks. Inmiddels hebben we meer dan 40 afnemers, de bestellingen nemen iedere week toe. Met zeer aansprekende namen: Maison van de Boer, Vermaat Groep, FrietHoes, TonTon Club, HartBiet, Hotel de Goudfazant, Oslo, Zurich, Rapa Nui, etc.

Met onze eigen food truck ‘Jack’s Forest Shack’ hebben we ons debuut bij de Rollende Keukens gemaakt en staan we eind augustus op ProefPark Haarlem. Allemaal branding activiteiten want wij richten ons niet op eindconsument maar juist op horeca en catering.

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

Vegans hoeven we niet te overtuigen, vegetariërs evenmin: wij willen de carnivoor bewegen minder vlees te consumeren. Iedere keer dat er bewust voor een Meet Jack product wordt gekozen (in plaats van dat onbewust een ingesleten patroon wordt gevolgd) is winst voor mens en milieu. Meer concreet: binnen een jaar willen we een top 10 bitterbal hebben. De Meet Jack bitterbal heeft een minstens zo goede bite als de vleesbitterballen in het hogere segment, maar hier is geen dier voor doodgegaan, is de CO2 footprint afgezet tegen vlees minimaal en is de water footprint nihil. Pesticides worden niet gebruikt.

Daarnaast willen we met de andere Meet Jack producten (gyros, kroket, burger) binnen 3 jaar net zo groot worden als de Vegetarisch Slager, die naar onze smaak nog te veel leunt op soya (ontbossing, water footprint), door horeca, catering bedrijven en festivals te veroveren. De competitie zit (ook) niet stil, maar wij hebben als voordeel dat onze producten ‘vlezig’ qua smaak en structuur zijn. De doelgroep is dan ook gigantisch.

Onze ‘raw’ (jackfruit chunks -de pure grondstof dus-) vindt intussen ook zijn weg naar de betere horeca. Chefs maken hiermee ‘pulled pork’, rendangs, curry’s, etc. en ze zijn super enthousiast.

Duidelijk. Waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

Meet Jack heeft alternatieven ontworpen die qua smaak- en textuur beleving een volwaardige evenknie zijn voor de ‘usual suspects’, te weten de happen die men zonder nadenken (bij een biertje) eet: de vegan bitterbal, vegan kroket, vegan burger en vegan gyros. Allemaal gemaakt van jackfruit. Gewoon proeven en je bent om.

Er is geen enkele reden om niet ten dele over te gaan op plantaardig eten. Vergelijk onze producten met de footprint van dierlijke producten. Een kilo rund kost 15.000 liter goed water, varken 6500, kip 3400. De zogenaamde waterfootprint. Bedenk dat de dieren onder erbarmelijke omstandigheden leven en dat ze gevoed moeten worden, waarvoor oerbossen worden gekapt. Voeg daar de CO2 uitstoot van de beesten aan toe. Tel dat allemaal bij elkaar op en zet het af tegen een vrucht die niet gevoed hoeft te worden en geen uitstoot heeft. Do the math!

Leuk. Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

Soms duurt het even voor dat een restaurant of café (om) is. Daarna zijn ze laaiend enthousiast. Dat zit zo. Wij concurreren rechtstreeks met van Dobben, Holtkamp, Oma’s Bob. Bekende merken en geheide winstpakkers. De horeca ondernemer wil heus wel een vegan afslag nemen maar wil niet graag een deel van zijn (makkelijke) omzet prijsgeven. Om die reden bewerken wij zowel horeca ondernemers (onze afnemers) als de consument (hun afnemers). Als die consument onze producten eenmaal proeft, dan gaat het snel.

Ik ben dan ook heel erg trots op het feit dat we nog nooit een klant zijn kwijtgeraakt; er komen alleen maar klanten bij. Dat komt ook omdat we ontzettende veel positieve media aandacht krijgen, zoals van BNR, het Parool, Sublime FM en RTL Boulevard.

En wat is nu je grootste uitdaging?! Oftewel, waar heb je nu hulp bij nodig?

Onze grootste uitdaging is om zo snel mogelijk uit de ‘the valley of death’ te klimmen. De meeste startups gaan ten onder omdat ze niet, op eigen houtje, uit deze spreekwoordelijke vallei komen. Ik heb ooit geleerd van Nils Roemen, oprichter van Durf Te Vragen dat Nederlanders intrinsiek vrijgevig zijn en altijd bereid zijn om te helpen, zolang je heel concreet aan ze vraagt wat je nodig hebt. Ik pas deze techniek altijd toe. Ik heb dus nu, concreet, meer afnemers nodig #dtv. En een financiële injectie, maar goed, wie niet. Gelukkig hebben zich al enkele angels gemeld en eind oktober gaan we afwegen hoe we zowel strategisch als financieel de beste keuze kunnen maken.

Nou dit is je kans! Wat zou je als pitch tegen al onze lezers willen zeggen?

We zijn impact makers (pur sang!) en willen grotere impact creëren door een groter publiek te bereiken en hier hebben we financial en human capital voor nodig. We zijn aan op alle fronten aan het pionieren en zoeken mooie partners die zich aan Jack en onze missie willen verbinden. Samen kunnen we ons bereik vergroten en hoe meer bereik Jack heeft, hoe minder CO2 uitstoot door vleesconsumptie. Met de juiste financiële injectie (lening of aandelen), en bovendien de juiste ontsluiting voor de markt (catering, horeca, retail) zijn we binnen no time een niet meer weg te denken speler. Nee, geen Beyond Meat, nog niet, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Vooral vanwege onze R&D die nimmer stil staat. Heeft mijn verhaal je interesse gewekt? Neem contact met mij op voor afspraak of een sample kit. Immers, the proof is in the eating of the pudding.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Kaline en Meet Jack? Klik dan hier en neem nu eenvoudig contact op met Kaline van Halder. 

1 Reactie

  1. Erg mooi verhaal👍
    Ben zelf 2jr interim Operations directeur geweest bij Royaan (oa van Dobben en Kwekkeboom). Heb zeker interesse een bijdrage (financieel en anders) te leveren. Heb ook geïnvesteerd in Food2smile.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in