Aan tafel: Joris van Berkel van Horecabeurs Noord Nederland

0
Foto credits: Alvar Besemer

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we met verschillende collega’s uit de markt. Dit keer zijn we in gesprek met Joris van Berkel. Eigenaar van HorecaGroningen.nl en initiatiefnemer van Horecabeurs Noord Nederland in Groningen.

Vertel Joris! Wie ben je?

Hi! Mijn naam is Joris van Berkel. 42 jaar oud, getrouwd en vader. Ik heb altijd een enorme passie voor horeca gehad en ben sinds 2005 ondernemer en organisator van de Horecabeurs Noord Nederland en de daarbij behorende vakwedstrijden. Ik haal mijn plezier uit het verbinden van mensen en ben op die manier ook continu bezig met het bedenken en uitvoeren van nieuwe concepten en ideeën.

Van waar je passie voor horeca? 

Dat gaat 25 jaar terug. Mijn broer werkte in een café en ik, als jonger broertje, mocht daar af en toe de CD-speler bedienen en biertjes tappen. Dit was mijn eerste aanraking met de horecawereld waarna ik eigenlijk onmiddellijk verkocht was. In de periode daarna heb ik in meerdere Groningse horecagelegenheden gewerkt. Van eetcafés tot nachtclubs. Ik heb gewerkt als barman, DJ en bedrijfsleider. Dat combineerde ik dan nog met mijn studie en ander werk. Want naast de horeca werkte ik in de ICT-business. Ik vond mijn plezier in het toepassen van de kennis en kunnen die ik daar op deed in de horecazaken. Denk aan het opzetten van websites en implementeren van muziekcomputers.

Foto credits: Alvar Besemer
OK.. en toen?

Nou, eigenlijk ging deze combinatie mij verrassend goed af en dat deed mij besluiten om mijn eigen regionale horecanieuwsplatform HorecaGroningen.nl te starten. Ik begon hier al in 1999 mee, maar toen was de markt er nog niet echt helemaal klaar voor. Dit was namelijk de tijd van MP3-spelers en buzzers (voor de jongere generatie: dat zijn van die piepers die je wel in ziekenhuisseries ziet). Mensen deden toen in ieder geval nog weinig met internet. Dus in 2005, toen de internetwereld een stuk verder ontwikkelt was besloot ik Horecagroningen.nl officieel te lanceren. Vanuit Horecagroningen.nl creëerde ik een plek waar de Groningse horecaondernemer zich kon uiten, vacatures kon plaatsen en een eigen bedrijfspagina beheren. Hierdoor ontstond er extra promotie voor de horecazaken en de website is tot op de dag van vandaag een belangrijk platform voor Groningen.

Wat is vanuit daar dan de link naar de horecabeurs? Hoe is dat ontstaan?

Doordat ik veel contact onderhield met de horecaondernemers, kreeg ik ook te horen wat zij misten in de branche. Dat bracht mij op ideeën en zo begon ik bijvoorbeeld met het organiseren van een biertapwedstrijd Groningen. Dit was eigenlijk de eerste stap richting de horecabeurs. Vanuit de Tapwedstrijd Groningen kwam ik namelijk in contact met ondernemers die de passie voor tapwedstrijden deelden. In 2010 hebben we de Stichting Tapwedstrijden gestart die nu jaarlijks op de Horecava het NK Biertappen organiseert. Ik had veel lol in het organiseren van dergelijke evenementen waardoor ik ook meer mogelijkheden zag om een horecabeurs in het Noorden van Nederland op te zetten.

Kunnen we tijdens de beurs nog iets terugzien van die tapwedstrijden?

Jazeker. De tapwedstrijd is inmiddels een belangrijk element op de Horecabeurs Noord Nederland. Daarnaast zijn er enkele andere vakwedstrijden toegevoegd zoals de Noord Nederlandse Barista Kampioenschappen en Klaar Af Kook. Hierdoor kan de horecamedewerker op een educatieve en competitieve manier zijn bijdrage in de horeca laten zien. De vakwedstrijden zijn opgezet in samenwerking met professionals uit de branche. Iedereen heeft zijn eigen vakgebied, de mijne is het organiseren. Mijn doel daarbij is om leuke en toegankelijke wedstrijden neer te zetten waarin bedrijfsteams elkaar aanmoedigen, van elkaar leren maar vooral ook een gezellige dag hebben.

Foto credits: fotograafniels.nl
Leuk zeg! Waar kunnen we de beurs en de vakwedstrijden vinden?

Op 30 september in de Martinikerk in Groningen. Deze grenst aan de goed bereikbare Grote Markt en de ambiance en de ruimte is prachtig. Unieker krijg je het niet. De uitstraling van deze locatie is namelijk naar mijn mening meer inspirerend dan een evenementenhal. De klassieke kerk biedt veel kansen en wij vinden binnen ons organisatieteam veel uitdaging in het door laten vloeien van de sfeer en de locatie optimaal te benutten zodat er ieder jaar weer een spectaculair uniek evenement ontstaat.

Duidelijk. Zijn er meer vernieuwende dingen tijdens de horecabeurs?

We veranderen of voegen jaarlijks onderdelen toe waardoor de beursbezoeker elk jaar verrast wordt. Zo hebben we afgelopen jaar gewerkt met thema’s, hielden we masterclasses en mochten we bijzondere horecagrootheden ontvangen. Dit jaar introduceren we de belevingstafel. Dit is een leerzame masterclass in een intieme setting waarbij je afgesloten bent van het geluid van de beursvloer. Dit doen wij door de (max. 10) deelnemers een koptelefoon op te zetten. De presentator heeft een microfoontje op waardoor hij heel gericht zijn verhaal kan overbrengen. Op die manier komen onderwerpen als koffiecocktails, thee maar ook teambuilding aan bod.

Ook nieuw is de koppeling van de BaanBorrel aan de beurs. Dit is een initiatief van Horecagroningen.nl, Gemeente Groningen en Werk in Zicht om het tekort aan personeel aan te pakken. Horecaondernemers en werkzoekenden ontmoeten elkaar en gaan vrijblijvend het gesprek met elkaar aan zonder tussenkomst van CV’s endergelijke. Het concept is een succes, maar liefst 25% van de aanwezige werkzoekenden vind een baan naar aanleiding van de BaanBorrel. Vandaar dat we dit initiatief een warm hart toe dragen.

Tof! Om het voor nu af te sluiten: wat is je toekomstvisie voor deze beurs?

Voor de toekomst wil ik met Horecabeurs Noord Nederland op deze mooie locatie blijven en elk jaar proberen in te springen op de vraag van de horeca branche. Zowel vanuit leverancier als ondernemer. Mijn doel is daarbij om mensen te verbinden en om met de beurs te blijven innoveren. We willen oplossingen bieden voor problemen die zich voordoen in de horeca om op die manier de kwaliteit in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Je zult daarom ook ieder jaar weer een andere beurs zien in Groningen.

Enthousiast geworden? En wil je meer weten over Joris en Horecabeurs Noord Nederland? Klik dan hier en neem nu eenvoudig persoonlijk contact met hem op!