Interview met Wiebe van den Ende van Amsterdam Tinto. “De meeste concurrentie hebben we van de vaste drinkgewoontes van consumenten”.

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Wiebe van den Ende van Amsterdam Tinto.

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Ik ben Wiebe van den Ende. Een bevlogen schrijver en regisseur van speelfilms, b2b commercials en Virtual Reality. Een verhalenverteller vanaf het moment dat ik mijn eerste woordjes brabbelde en samen met mijn vriendin Anna Möller kersverse ouders van een even enthousiast brabbelende zoontje. 

Wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met Amsterdam Tinto?

Mijn film carrière begon eigenlijk op de middelbare school. Of beter gezegd, tijdens de middelbare school. Thuis, terwijl ik spijbelde en de videotheek leegroofde. Ook al waren mijn aspiraties iets anders op dat moment. Heel mijn leven stond toen nog in het teken van mijn toenmalige grote droom: Rockster worden. Ik zat in een rockband. We speelden veel, maakten een aantal albums, leuke shows en hadden altijd een camera bij ons. Waar ik filmpjes van monteerde en op onze website poste. Soort van vloggen, maar dan ver voor de tijd van youtube. Al snel ging ik ook de live shows en video clips van eerst ons, en daarna ook bevriende bands regisseren. Een droom kwam uit, al was ie anders van verwacht. MTV vroeg of ik voor hun wilde werken. Niet als artiest, maar als regisseur op de promo afdeling. Al snel volgde een succesvolle carrière. Eerst in dienst, toen freelance. Werkend voor merken als MTV, TMF, Nickelodeon, SBS, Veronica, Discovery, HBO, Disney, Marvel, BrandLoyalty. Steeds promo’s afwisselend met commercials, brand- en sales video’s.

Ondertussen was muziek vervangen door schrijven en regisseren van korte films en kwam Virtual reality om de hoek kijken met een korte VR film die afgelopen maart in premiere is gegaan op het prestigieuze SXSW in Texas en vele internationale festivals aandoet. En een groot project nog in ontwikkeling. Mijn leven bestaat dan ook nog steeds naast Amsterdam Tinto uit wereldwijd regisseren van commercials, als spreker en panelist langs op VR festivals. Schrijven aan mijn eerste speelfilm en lekker thuis spelen met de kleine.

Wanneer kwam je tot het idee om te starten met Amsterdam Tinto?

Toen ik een paar jaar geleden samen met mijn vriendin in Andalusië op vakantie was en wij daar Tinto de Verano ontdekten kwam alles samen. Anna, die nu huisarts is, was tijdens haar studie altijd werkzaam in de cocktail scene. De mix van haar netwerk en kennis in die scene met die van mij uit de marketing en branding leek ons ideaal om in een flesje te stoppen. Als dit een stuk minder zoet gemaakt zou worden, zou dit wel eens een ideale toevoeging kunnen zijn in het smakenpalet van onze mooie hoofdstad. Én wellicht daarbuiten.

En toen?! Wat heb je allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Ten eerste zijn we onderzoek gaan doen. Op alle feestjes namen wij zelf gemixte flessen Tinto mee om te kijken wat mensen er van vonden. We bestelden het in kroegen waar we zelf de bartenders moesten uitleggen hoe ze het moesten mixen. Altijd kregen we aanspraak en interesse van omstaanders die nieuwsgierig waren naar wat we aan het drinken waren. Na de vele positieve reacties hebben we, uit Anna’s netwerk, een paar van de beste cocktailshakers en mixologen in de wereld gevraagd om mee te helpen met het verzinnen en verfijnen van het recept. Een andere vriend van ons had connecties met een aantal prijswinnende wijnmakers uit de Pfalz. Een wijnregio in het Zuiden van Duitsland. De siroop vonden we in samenwerking met de Amsterdamse cordial specialisten van Saru Soda. Het recept was er, de ingrediënten waren compleet, nu nog de houdbaarheid. En daar hebben we jaren mee geworsteld. Uiteindelijk kwam het verlossende antwoord van een conculega die een Wein Manufaktur aanraadde in Duitsland vlak bij de wijnboer. Door de juiste filtering en steriele afwerking veranderde de houdbaarheid in één klap van 3 weken tot meer dan drie jaar. 

“Door de juiste filtering en steriele afwerking veranderde de houdbaarheid in één klap van 3 weken tot meer dan drie jaar”

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

Vorig jaar heb ik Raymond, een vriend van mij, gevraagd om voor mij te komen werken. Een super goede stap. De aanvragen om als regisseur over de gehele wereld opnames te maken bleven binnen komen en Amsterdam Tinto bleef daardoor in de ‘leuk idee fase’ hangen. Nu kon hij helpen om dit project leven in te blazen. Begin dit jaar is daar Marloes bijgekomen voor de sales en marketing en natuurlijk nog steeds met Anna, die ons op de achtergrond ondersteund met haar kennis en netwerk. Een erg leuke dynamiek zo. Mijn werk als regisseur haalt het geld binnen voor de basis en door de gedrevenheid van zowel Raymond als Marloes kan ik naast de koers uitzetten en hen begeleiden ook tijd vrij maken om nu aan mijn speelfilm te schrijven én thuis te zijn.

Ons eerste product, en voor de komende tijd onze main focus, is Amsterdam Tinto. Een ‘High quality, Low alcohol Tinto (4,9%) met een licht bittere afdronk. De hoge kwaliteit zit m als eerste in het recept; ontwikkeld met de hulp van een paar van ’s werelds beste cocktailshakers en mixologen. Dan de wijn. Deze is altijd van dezelfde druif, van dezelfde prijswinnende wijnboer. Ten derde de ambachtelijk gemaakte siroop. Net als bij de wijn zorgt hier onze voorliefde voor natuurlijke ingrediënten ervoor dat elke batch uniek is.

Als laatste is het t moment van schenken. Anna en ik zijn er van overtuigd dat als je iets van kwaliteit beleeft, of dit nu kunst, muziek, eten of drinken is, dan voegt dit iets toe aan de kwaliteit van je leven. Én als je dit moment nog met iemand deelt dan vermenigvuldig je weer de kwaliteit van dit moment. Daarom zijn onze flesje groot genoeg om dat kleine moment met iemand te kunnen delen. Tenzij je dorst hebt natuurlijk. 😉

We zijn net een half jaar verkrijgbaar en de reacties zijn lovend. 
In ons korte bestaan hebben we al meer dan 30 verkooppunten in Horeca en retail en sinds kort ook verkrijgbaar via ons eerste online verkooppunt, bij de groothandels De Kweker en Horesca Horecavo en zijn we ondertussen met een aantal investeerders aan het praten over groeimogelijkheden. 

En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

Als consument is het een verfrissende aanvulling op het bekende smaakpalet. De complexiteit van de wijn geeft in combinatie met de grapefruit en citroen een fruitige eerste indruk. Het bittertje van de kinabast blijft nog gezellig even hangen in de mond en het lage alcohol percentage zorgt er voor dat je de volgende dag dit mooie moment nog kan herinneren. De 33cl fles is groot genoeg om lekker even van te kunnen genieten of zelfs met iemand te delen. Als horeca eigenaar is het een kant en klaar drankje van hoge kwaliteit dat je snel, met flink wat ijs en wellicht slechts een kleine garnering, uit kan serveren en de mooie robijn-achtige kleur straalt je gast tegemoed.

Duidelijk. Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

De horeca reageert erg positief. Daarbij waren we pas net op de markt toen we finalist in de Amsterdam Food Pitch werden. Dan kan je jezelf toch een van de lekkerste nieuwe producten van 2019 noemen. Dat helpt best goed in het openen van deuren.
 Maar ik ben het meest trots op de hulp van de eerste horeca plekken die hun nek uitstaken en ons opnamen en promoten: The Flying Dutchmen Cocktailbar, The Duke of Tokyo, Amsterdam Made, de Kweker en alle anderen die ons vanaf het eerste moment opnamen en geloven in de lange aanloop. En een klein extraatje vind ik toch altijd dat bij bijna iedereen die een flesje koopt om mee naar huis te nemen en het concept van het delen doorkrijgt vaak meteen weet met wie hij of zij het flesje zou willen delen. Zo draag je toch weer bij een een betekenisvol moment in iemands leven.

“De meeste concurrentie hebben wij van de vaste drinkgewoontes van consumenten”

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

Ik denk dat wij, net als elk ander beginnend drankmerk, de meeste concurrentie hebben van de vaste drinkgewoontes van de consumenten. Ik heb meegemaakt dat een groepje dames tijdens het drinken van een taster aan het praten waren over hoe lekker en verassend ze ons drankje vonden, gestoord werden door de roep van een vriendin aan de bar die vroeg wat ze wilde drinken en ze volautomatisch in koor riepen dat ze wijn wilden én weer verder kletsten over ons product.
 Dit was voor mij een overtuigend bewijs dat die vastgeroeste gewoontes het lastigste zijn om te doorbreken. En dit kan enkel gedaan worden door enthousiast horeca personeel die geloven in ons product en dit willen promoten. Zij zijn de touch-points met de consument.

Dit is je kans! Wat zou je als afsluitende pitch willen zeggen?

Consumenten willen steeds vaker samen iets drinken. Van hoge kwaliteit, met een unieke smaakbeleving, een karakteristiek verhaal én dit de volgende dag ook na kunnen vertellen. Amsterdam Tinto is Amsterdams Rood. Het internationale en creatieve bloed dat door de aderen van de stad stroomt. Het rood dat ademt, leeft en bruist. En nu dus ook gebotteld is.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Wiebe en Amsterdam Tinto? Klik dan hier en neem nu contact met hem op.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in