Interview met Valerie van Knakwortel. “Het begon als een grap. Een broodje wortel: wie zou dat nou serieus nemen?”

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Valerie Bos van Knakwortel.

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Natuurlijk! Mijn naam is Valerie Bos en ik woon al zo’n beetje mijn hele leven in Almere. Dat is niet alleen de jongste stad van Nederland maar ook een stad waar nog heel erg veel ruimte is om te ondernemen en experimenteren. Daar leerde ik Koen kennen op de Drijfveer, zijn duurzame vergaderlocatie, waar we in gesprek raakten over het voedsel van de toekomst.

Wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met Knakwortel?

Ik run nu al zo’n 4 jaar een campagne bureau genaamd Van Loof. Hiermee organiseer ik evenementen en marketing campagnes door het hele land. We richten ons voornamelijk op doelgroep activaties rondom duurzame uitdagingen maar recent hebben we ook een heel gaaf project rondom slaap gedaan.

OK. Wanneer kwam je tot het idee om te starten met Knakwortel?

Koen en ik werden hele goede vrienden en aten vaak samen. Zo kwam hij erachter dat ik naast vegetariër ook niet zo’n groente liefhebber ben. Sterker nog, ik lustte ze helemaal niet. Hij als echte kook gekkie zag daar wel een uitdaging in en begon allerlei gerechten te maken waarin hij de groente verstopte. Ik was sceptisch maar vond het wel lekker! Toen kwam hij op een dag met een broodje wortel en dat vond ik zo geweldig lekker. Ik zei ‘Daar moeten we de markt mee op’ en nou.. daar begon ons avontuur. Een bospeentje van Nederlands bodem, sous-vide gegaard en gemarineerd in kruiden die je ook in je keukenkastje vindt.

En toen?! Wat heb je allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Het begon natuurlijk als een grap. Een broodje wortel.. wie zou dat nou serieus nemen? Tot we werden gevraagd om op een festival 1000 broodjes uit te delen. We hebben toen tot 4 uur ‘s ochtends in mijn keuken wortels staan marineren. De volgende dag waren we in 1,5 uur uitverkocht. Die middag besloten we om een bedrijf te starten.

“Het begon als een grap. Een broodje wortel: wie zou dat serieus nemen?”

Toen werden we niet veel later gebeld door Albert Heijn of we wilde deelnemen aan de AH Product Pitch 2018. Dat leek ons in eerste instantie een slecht idee omdat we nog maar net begonnen waren en echt de allereerste op de markt waren die een product op deze manier presenteerden. Maar na een aantal nachtjes slapen besloten we toch mee te doen. En we wonnen. Waar we eerst op alleen festivals stonden en in de groothandel lagen konden we onze vrienden, familie en fans ook naar de supermarkt sturen! Binnen 72 uur lagen we in de eerste schappen en dat was enorm gaaf. We gingen naast het schap staan en spraken iedereen aan die naar het product keek!

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

Inmiddels liggen we met Knakwortel bij ruim 200 winkels van Albert Heijn, vind je ons bij de Hanos, Hocras en de Sligro. We staan op festivals met onze foodtrucks, leveren aan cateraars voor grote en kleine evenementen en werken samen met allerlei bedrijven die toppings maken die wij regelmatig gebruiken. Zo verkennen we nu met Kesbeke welke topping we samen kunnen ontwikkelen en deze zomer vind je ons in de pakketten van de Remia Buurt BBQ! We groeien hard. In het eerste jaar (2018) verkochten we 100.000 knakwortels en inmiddels zijn dat er een stuk meer. We gaan nu met een Amerikaanse supermarkt samenwerken, daar kijken we enorm naar uit!

En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

Wij denken dat groente een imagoprobleem heeft. En ja dat heb ik zelf natuurlijk jarenlang ook ervaren. Groenten zijn meestal grauw, saai en hebben een bijrol in ons gerecht. Maar als je weet wat je er allemaal mee kunt gaat er echt een wereld voor je open! Dus dat is wat we willen laten zien. Hoe kun je meer moeite stoppen in je groente net zoals je voor bijvoorbeeld vlees zou doen.

Duidelijk. Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

De horeca is enorm positief. We krijgen vooral vaak de reactie dat het ‘weer eens wat anders is’ dan weer een standaard vleesvervanger. Je kunt met ons product nog enorm veel verschillende kanten op. Ook qua smaak en natuurlijk waar je het in verwerkt. Dat biedt voor veel chefs mogelijkheden en zo kunnen zij hun gasten verrassen met een leuk nieuw product. Op onze website hebben we inmiddels een breed scala aan recepten staan en het is meer geworden dan alleen een vegan hotdog.

Ik ben vooral trots op het feit dat we dit met weinig middelen allemaal voor elkaar hebben gekregen. We zijn echt aan de slag gegaan met het idee om mensen te inspireren en anders naar hun eten te laten kijken. Later kwam daar pas het ondernemerschap bij. We hopen dat anderen ook aan de slag gaan met deze ontwikkeling en zelf of samen met ons producten gaan ontwikkelen die de consument moet inspireren hun (soms niet duurzame of ongezonde) eetgewoonten eens te veranderen.

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

Waar we nog weleens tegenaan lopen is dat we soms een beetje te vernieuwend lijken te zijn. Echt vergelijkbare producten zijn er nog niet en daardoor kun je moeilijk grijpen naar voorbeelden die jou voorgingen. Je bent niet het zoveelste biertje zeg maar. Dus hoe zorgen we ervoor dat meer productontwikkelaars en chefs aan de slag gaan met deze ontwikkeling? Zo laten we de consument zien dat het niet gewoon een grap is maar een belangrijke ontwikkeling in voedselland! Hoe gaaf zou het bijvoorbeeld zijn als je ons broodje vindt bij de snackbar op de hoek? Om daar door te dringen moeten we nog wel een flinke cultuurverandering doormaken denk ik.

OK. Dit is je kans! Wat zou je als afsluitende pitch willen zeggen?

Wij staan enorm open voor samenwerkingen met horeca-ondernemers, productontwikkelaars en food fanatici! Inmiddels werken we ook aan nieuwe producten en variaties op de knakwortel. Alle ideeën en suggesties zijn welkom! Men kan contact met ons opnemen via de website www.knakwortel.nl of viacontact@knakwortel.nl

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Valerie en Knakwortel? Klik dan hier en neem nu snel contact met haar op.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in