Interview met Theo Wichers van EcoTapwater. “20 meter met flessen water vind ik niet duurzaam, maar zonde”

0

Om te kunnen werken aan onze missie “iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met verschillende StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Theo Wichers van EcoTapwater. Een bedrijf dat een duurzaam alternatief biedt voor kleine en grotere flesjes tafelwater in de horeca en plastic flessen voor thuis.

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Ik ben Theo Wichers uit Amsterdam en eigenaar van EcoTapwater, een onderdeel van Hydro-sano B.V. uit Almere. Ik begon mijn carrière ooit als kelner en oberkelner in diverse restaurants en hotels in Nederland en daarbuiten. Ik verliet de horeca om butler-chauffeur en vervolgens accountmanager in handgemaakte keukenkranen te worden. En toen nam ik een failliete groothandel over, een zaak die ik weer helemaal heb opgebouwd en daarna met succes heb verkocht. Daarna ben ik voor een Hollandse firma gaan werken, waar ik de dochterfirma’s in Duitsland en Engeland opzette. In 2009 begon ik samen met een compagnon Hydro-sano. Een firma die keuken- en badkamerkranen importeert en verkoopt.

Wanneer en waarom ben je met EcoTapwater begonnen?

Wij zagen het aantal schappen met plastic flessen mineraalwater in de Nederlandse supermarkten steeds verder groeien. Die ontwikkeling verontrustte ons. Nederland heeft hartstikke goed leidingwater! En toch wordt de groep Nederlanders die behoefte heeft aan ander drinkwater dan leidingwater steeds groter. Daarom introduceerden we in 2011 de Ecotap: een duurzaam alternatief voor flessen mineraalwater. Een keukenkraan die normaal warm en koud leidingwater tapt, met een aparte uitloop voor gefilterd water.

“Wij zagen schappen met plastic flessen mineraalwater steeds verder groeien en Die ontwikkeling verontrustte ons. Nederland heeft goed leidingwater”

OK?! En was de EcoTap meteen een succes?

We kregen vrijwel meteen te maken met de economische crisis. In 2012 en 2013, net na de introductie, was die vrij heftig; de huizenmarkt lag op z’n gat en er werden nagenoeg geen keukens meer verkocht. En dus ook geen keukenkranen met filter. Een flinke domper! Toch waren wij ervan overtuigd dat er behoefte was naar ander water dan leidingwater. Loop een willekeurige supermarkt binnen en je vindt er minstens 20 meter aan schapruimte vol plastic flessen water. De vraag is er zeker! Daarom zijn we in 2013 de horeca gaan benaderen om EcoTapwater te gaan serveren. En dat doen we nog steeds. We bieden daarbij een compleet concept op abonneebasis. Daarmee kunnen ondernemers gefilterd koud tafelwater serveren, zowel plat als bruisend, in gepersonaliseerde flessen.

Duidelijk. Waarom moet ik hiermee aan de slag?

Omdat EcoTapwater een duurzaam alternatief is voor mineraalwater uit flessen. Veel horecaondernemers willen hun steentje bijdragen aan een gezond milieu, en EcoTapwater is hier een goede partner in. Zowel ecologisch als economisch is ons concept interessant. Je bespaart een enorme berg geld op je inkoop, maar je hebt ook minder afval en je bespaart ruimte. Bovendien maken we het concept helemaal op maat voor je, zodat het goed aansluit bij de behoefte van jouw zaak.

Door te kiezen voor EcoTapwater help je niet alleen het milieu, maar ook een ander goed doel. Samen met de VDT-groep in Kenia en al onze afnemers doneren we veilig en schoon drinkwater aan een opvangcentrum voor weesmeisjes en albinokinderen. Sinds 2016 hebben we al meer dan 18,5 miljoen liter gedoneerd. Prachtig toch?

Zeker! Waar sta je nu en waar ben je het meest trots op?

Nu, ruim 8 jaar na de introductie, wordt er door meer dan 1,2 miljoen consumenten EcoTapwater gedronken in zowel de Nederlandse horecagelegenheden als ook thuis. Daar zijn we enorm trots op. Ook zijn we supertrots dat 16 sterrenrestaurants, waarvan 2 met 2 sterren, voor ons EcoTapwater-concept hebben gekozen. Deze bedrijven stellen hoge eisen aan kwaliteit en service, en het is fantastisch dat wij hieraan kunnen voldoen. Dit jaar hebben bovendien een aantal bekende festivals, waaronder de Parade en The Great Wide Open ook gekozen voor EcoTapwater. Prachtige ontwikkelingen!

Super! Wat is op dit moment je grootste uitdaging?

We groeien hard, en die groei willen we natuurlijk vasthouden. De uitdaging is om daarbij de hoge kwaliteit en service te kunnen blijven garanderen. Dat doen we door ons concept steeds te blijven verbeteren en aan te passen aan de behoeften van onze klanten. Dit jaar zien we bijvoorbeeld steeds meer klanten die volledig ontzorgd willen worden. Of ze willen 24/7 service. Dat krijgen ze dan, we passen ons concept op hun wensen aan.

Dit is je kans! Wat zou je nu als afsluitende pitch willen zeggen?

EcoTapwater is interessant voor iedere ondernemer die goed wil doen voor het milieu, voor zijn gast, voor het goede doel én voor zijn portemonnee. Plastic flessen zijn niet meer van deze tijd, net als het transporteren van water dat je ook ter plaatse kunt tappen. Met EcoTapwater is dat verleden tijd. Die duurzaamheid is winst voor ons allemaal. Maar het bezorgt je ook directe financiële winst. Je bespaart namelijk enorm op je inkoop ten opzichte van plastic flessen. Bovendien hoef je geen plastic flessen meer op voorraad te houden en te koelen, je hebt veel minder afval… het levert echt veel voordelen op.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Theo en EcoTapwater? Klik dan hier en neem nu snel en eenvoudig contact op met Theo Wichers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in