Interview met horeca ondernemer Wim Markwat van JAMe. “Met JAMe zijn we onze tijd ver vooruit”

0

Om te werken aan onze missie “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we vaak met verschillende collega’s uit de horeca. Dit keer is horecajournalist Bianca Roemaat in gesprek met Wim Markwat, initiatiefnemer van JAMe en eigenaar van franchisegever Mie Like Franchise.

Vertel Wim. Wie ben je, wat drijft jou en waar kennen mensen je van?

Mijn naam is Wim Markwat. Ik ben 66 jaar oud en ik ben vanaf mijn veertiende actief in de horeca als fastfood ondernemer en franchisegever. Naast uitbater van verschillende cafetaria’s, cateringbedrijven en een discotheek, heb ik FHC Formulebeheer opgericht, verschillende franchiseconcepten ontwikkeld en ondernemers begeleid.

En je gaat nog niet met pensioen?

Zolang de gezondheid dit toelaat. Werken houdt de geest jong. De wereld is zo in verandering, dynamisch en spannend. Dat maakt mij elke dag weer nieuwsgierig en geeft mij inspiratie. In 2017 ben ik aan een nieuwe onderneming begonnen: het in de markt zetten van een vernieuwende, gezonde fastfoodformule voor jongvolwassenen. Inmiddels hebben we een aantal vestigingen open onder andere in Amsterdam, Groningen, Heerhugowaard, Enschede. Binnenkort komen daar Rotterdam en Leiden bij.

Hoe kwam je op het idee hiervoor?

Een jonge student die bij mij in mijn cafetaria in IJburg werkte, heeft me overtuigd. Hij wilde graag gezond leven, eten en sporten en zag de behoefte aan een fastservice concept waar je gezond, voedzaam, vers bereid en smaakvol kon eten. Zijn enthousiasme werkte zo aanstekelijk dat we samen aan de slag gegaan zijn om zo’n vernieuwende fastservice formule te ontwikkelen. Zo zijn we met WOK& gestart. Wokken, Aziatisch eten, eerlijk en sociaal waren daarbij de uitgangspunten.

Wat ging er mis?

We zagen dat het niet lukte om er snel een succes van te maken. Op een dag zijn we achterover gaan zitten, hebben we onze zegeningen geteld en onze zonden overdacht. We kwamen tot de conclusie dat we veel fouten hebben gemaakt. De naamskeuze, het niet hebben van een eigen vestiging en onze marketing, waren de belangrijkste. Mensen dachten dat we een ‘all you can eat’-restaurant waren. Ons verhaal was niet duidelijk: de boodschap kwam niet aan. We hebben te weinig over de marketing nagedacht. Uiteindelijk heb ik zelf weer het heft in handen genomen en heeft WOK& in de zomer van 2019 een doorstart gemaakt als JAMe. We moeten leren van onze fouten.

Hoe heb je dat aangepakt?

Op LinkedIn heb ik een bericht geplaatst, uitgelegd hoe de stand van zaken was en om hulp gevraagd. Die oproep is wel 22.000 keer gelezen en heeft maar liefst 137 inhoudelijke reacties opgeleverd. Ongelooflijk wat een kracht dit netwerk heeft. Uiteindelijk heb ik zo reclamebureau Brandcreatives uit Groningen gevonden en samen hebben we JAMe ontwikkeld.

Wat is er veranderd?

We hebben een nieuwe naam en alle winkels zijn gerestyled in dezelfde herkenbare sfeer. Daarnaast vertelt JAMe ons verhaal: we serveren de gezondste smaak ter wereld. Ons assortiment is verder uitgebreid. We serveren nu ook burgers en bites naast de maaltijden uit de wok en de salades. Ons uitgangspunt is en blijft gezond en eerlijk eten. Met onze maaltijden haal je gemakkelijk 75 procent van de dagelijkse aanbevolen groentebehoefte. We serveren nog steeds geen frisdranken.

‘JAMe vertelt ons verhaal: we serveren de gezondste smaak van de wereld’

En hoe is JAMe ontvangen?

Goed. We hebben zelfs meer omzet gehaald in de zomermaanden die normaliter wat stiller zijn als je een winkel hebt in een (studenten)stad. We zien dat de juiste mensen ons weten te vinden: de jongvolwassenen die bewust en gezond willen eten en behoefte hebben aan vegetarische en veganistische producten.

Wat wordt de volgende uitdaging?

We zijn op zoek naar nieuwe locaties want inmiddels hebben een aantal enthousiaste ondernemers zich gemeld die franchisenemer willen worden van JAMe. Daarnaast willen we terecht komen in de top van beste foodbedrijven van FSIN. Wat zij voorspellen in hun laatst verschenen rapport van 2019, dat consumenten klimaat, milieu, sociaal bewust zijn belangrijk vinden en een paar keer per week geen vlees willen eten, daar zijn wij al lang mee bezig. Wat dat betreft, zijn we met JAMe onze tijd ver vooruit.

Over Wim Markwat

Wim Markwat is eigenaar van franchisegever Mie Like Franchise in Oostzaan. Daarnaast is hij de bedenker van foodformule JAMe in Nederland heeft. In de horecabranche en op het gebied van franchise heeft Wim Markwat zijn sporen ruimschoots verdiend. In 1976 opende hij zijn eerste cafetaria. Vanaf 1993 startte hij met de cafetariaformule Family in Hillegom. Tevens was hij de grondlegger voor franchise organisatie FHC Formulebeheer. Sinds 2010 runt zijn zoon Ralph Markwat deze organisatie met formules als Family en Foodmaster.

Over Bianca Roemaat

Bianca Roemaat is horecajournalist, tekstschrijver en eigenaar van Roux Communicatie. Haar specialiteit zijn vlotte en smaakmakende teksten. Ze helpt (horeca)ondernemers met het schrijven van teksten voor websites, menukaarten, krijtborden, flyers en nieuwsbrieven. Ze verzorgt onder meer workshops “Boost je menukaart” en op 6 juni 2019 is haar boek “Wat maak je me nu?!” over de menukaart als communicatiemiddel verschenen bij Het Boekenschap. Meer weten over Bianca Roemaat? Kijk dan direct even op rouxcommunicatie.nl, mail naar info@rouxcommunicatie.nl of bel 06-23842152.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in