Interview met StartUp Julie van der Lande van John Altman

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met diverse StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Julie & Marie Claire van der Lande van John Altman.

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Mijn naam is Julie van der Lande en samen met mijn oudere zus Marie Claire Zernitz – van der Lande ben ik 3,5 jaar geleden begonnen om een ‘guilt free snack’ merk op de markt te zetten. We hebben 1 doel, we willen heel Nederland stapelgek maken van onze snacks. Met John Altman popcorn en noten kun je genieten van producten die een beter alternatief zijn in de snack- categorie en onze snacks zijn altijd 100% natuurlijk. John Altman werkt samen met sociale partners voor een betere wereld, zoals Skal & De Regenboog Groep. Maar het allerbelangrijkste, de popcorn en noten zijn waanzinnig lekker!

En wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met ondernemen?

Marie Claire heeft hiervoor bij Unilever en NS stations gewerkt, daar zag zij behoeften voor snacks die beter, lekkerder en duurzamer zijn. Ikzelf kom uit de online marketing richting en deze combinatie leek ons complementair om samen een merk te bouwen.

Wanneer kwam je tot het idee om te gaan ondernemen en waarom?

Het idee van ‘guilt free snacks’ is ontstaan vanuit onze eigen behoefte naar een gezonde snack die ook echt lekker is, en daarnaast nog eens goed voor jezelf en je omgeving is. Tijdens het kerstdiner 4 jaar geleden bleek iedereen aan tafel zichzelf te herkennen. Dat was de  trigger om er voor te gaan. Na enig onderzoek, hebben we allebei onze baan opgezegd en zijn we volop het avontuur aangegaan. Want iedereen wil toch lekker snacken en zeker als het een beetje goed is jezelf en voor de mens om je heen.

En toen?! Wat heb je toen allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Het eerste jaar zijn we begonnen met heel veel koffie’s te drinken met andere ondernemers, maar ook consumenten en uiteraard mogelijke afnemers gesproken. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar potentiële producenten en samen met hun, hebben wij onze eigen unieke recepturen en producten ontwikkeld.

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

We zijn druk bezig om heel Nederland te laten genieten van onze snacks. Inmiddels verkopen we gemiddeld 1000 snacks per dag, waarbij het laatste kwartaal een verdubbeling hebben gezien tov kwartaal daarvoor.  We hebben momenteel ready to eat biologische popcorn in 3 verschillende smaken en 3 noten combinaties in ons assortiment. Onze noten zijn ook verkrijgbaar in horeca verpakking.

Duidelijk. En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

We zien dat er steeds meer vraag is naar lekkere en duurzame snacks. De groei zien we in hotels en catering maar ook bij Marqt, Spar, Shell en AH to Go. We liggen bij veel groothandels zoals Hanos, Sligro, Lekkerland en Bidfood, maar leveren daarnaast ook onze horeca noten via Rederij Kees; een sociale onderneming die werkt met mensen die afstand hebben tot de arbeidsmarkt.

Daarnaast zijn we continue bezig om ook iets goeds te doen voor onze omgeving; zo hebben we het concept “Samen uit de Eenzaamheid” opgezet. Samen uit de Eenzaamheid is een initiatief van de FilmHallenJohn Altman en De Regenboog Groep waarmee Amsterdammers zichzelf en een stadsgenoot, voor wie een bioscoopbezoekje niet vanzelfsprekend is, kunnen trakteren op een avondje uit. Als jij een kaartje koopt, geven wij er 1 aan een onbekende ander die wel een verzetje kan gebruiken! Leuke deal toch?

Leuk. Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

We zien dat we steeds meer gevonden worden; dat is natuurlijk erg leuk. Samenwerkingen zoals met Rederij Kees of initiatieven als Samen uit de Eenzaamheid maken het werken heel waardevol. 

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

Niets gaat vanzelf! Na jaren ‘corporate’ achtergrond, moet je zelf met je popcorn en nootjes onder de arm naar potentiële klanten toe. Die hebben natuurlijk niet meteen tijd. We hebben onderling de afspraak gemaakt, dat een ‘nee’ is pas een ‘nee’ als je hem gehoord hebt, en dat je dan nog een de reden moet uitdagen. Dus we blijven bellen en mailen tot we om tafel zitten en onze snacks aan tafel het verschil maken. 

Dit is je kans! Wat zou je nu als afsluitende pitch willen zeggen?

“Spread the love”, dat zou John Altman hebben gezegd. Met John Altman in gedachte zorgen wij net als hij voor de lekkerste guilt free snacks die de wereld een beetje blijer maken. Dit doen we op een zo duurzaam mogelijke manier, maar “100% good, not perfect”!

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Julie en John Altman? Klik dan hier en neem nu snel persoonlijk contact op met Julie van der Lande.