Interview met Folkert van Moj Lemonade uit Groningen. “We hadden niets. Alleen de recepturen van Grietje”.

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Folkert van der Heide van Moj Lemonade die als missie heeft terug te gaan naar de oorsprong en het pure van voeding te herintroduceren.

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Folkert van der Heide, 39 jaar en interim-manager in de FMCG en ondernemer. Al op jonge leeftijd verkocht ik kersen in zelfgeschilderde bakjes in de wijk waarin ik woonde. Het ‘brandmerken’ van deze bakjes was naar mijn idee de juiste strategie. Op deze manier was ik anders dan bijvoorbeeld de groenteboer, die natuurlijk ook kersen verkocht en mij maar een vervelend joch vond. Dat snapte ik niet, want ik was toch heel aardig. Dat ik sneller en effectiever kon bezorgen dan de groenteboer was een groot voordeel en een doorn in het oog van de groenteboer. Mijn klanten konden immers thuisblijven omdat ik langskwam. Zodoende leerde ik iets over distributie (wist ik veel). De juiste doelgroep en het bepalen van de prijs waren de volgende stappen. Kortom: naar de groenteboer voor een vergelijkend onderzoek. Al deze elementen combineerde ik en daardoor positioneerde ik mezelf onbewust. Ik wist niets van positioneren, want ik was pas negen. Daarna was het tijd om langs de deuren te gaan. Je kunt het immers nog zo goed bedenken, maar uiteindelijk moet je van je stoel af! Het resultaat: ik verkocht drie weken per jaar kersen. Dit tot grote opluchting van de plaatselijke groenteboer.

En wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met Moj Lemonade?

Mijn loopbaan begon bij Van der Gang Watches in Dokkum en via Jacobs Douwe Egberts kwam ik in contact met eten en drinken. Daar leerde ik heel veel over positioneringen, distributie en het vertellen van een verhaal waarbij producten uiteindelijk het podium vormden. Ik was verslaafd aan branding en marketing. Via Herman Jansen (Notaris, Bobby’s Dry Gin en Sonnema) hebben we kunnen werken aan de wederopbouw van Sonnema Berenburg. Uiteindelijk via Jack Links (Bifi) en Royal Smilde ben ik het interim management vak ingerold. In die tijd speelde ik met het idee om een verhaal te maken waarin we teruggrepen naar de oorsprong van eten en drinken en dit zo puur mogelijk te maken. Oprecht ook. Gewoon aangeven wat erin zit en wat het met je doet. 

Wanneer kwam je tot het idee om te gaan ondernemen en waarom?

Dat is ontstaan op een zolderkamertje na een artikel in de weekendeditie van het Algemeen Dagblad in 2015. In dat artikel beschreef Grietje van der Meulen (mijn partner in crime) haar visie omtrent waarom voeding zo veel puurder kan en daardoor lekkerder wordt. Geen geknoei met ons eten en drinken is haar filosofie en die bracht ze tot uitdrukking op haar kwekerij de Hexenketel waar ze fruit kweekte en verwerkte tot o.a. siropen. Deze filosofie was de vonk om mijn visie tot leven te wekken en heb ik contact met Grietje gezocht om uiteindelijk een frisdrank te maken die op basis van 100% fruit is gemaakt. Dat is uiteindelijk Moj Lemonade geworden.

“We hadden niets. Het enige wat we hadden waren de recepturen DIE Grietje ZELF HEEFT GEMAAKT”

En toen?! Wat heb je toen allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Ten eerste moet je van je stoel afkomen. Je zult met mensen in contact moeten komen en vertellen wat je uiteindelijk voor ogen hebt en met welke filosofie je dat wilt doen. Daar gingen veel gesprekken aan vooraf en je zoekt simpelweg hulp van andere mensen om te realiseren wat je vooraf hebt bedacht. Er is geen enkel frisdrankmerk dat op basis van 100% fruit werkt en puurheid respecteert. Gelukkig hebben we die mensen kunnen vinden. Wij zijn heel gelukkig met de partners die ons willen helpen en het ons gunnen. Je kunt het immers niet alleen en wij hebben een frisdrankmerk gebouwd vanaf onderaan de ladder. We hadden niets. Het enige wat we hadden waren de recepturen die Grietje heeft gemaakt. Toen moesten we machines kopen en onderbrengen. Vooral dat laatste was lastig, maar het is wel gelukt. Dat konden we niet alleen en daar hebben we veel hulp bij gehad. De uitdagingen ombuigen tot positieve uitkomst is erg bevredigend.

Moj Lemonade

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

Moj Lemonade is een biologische frisdrank op basis van puur fruit, bronwater met bubbels en een klein beetje suiker. In de smaken rabarber, en kruisbessen-vlierbloesem. Niet alleen geschikt als puurder alternatief voor reguliere frisdranken, maar ook heel geschikt om cocktails mee af te toppen. Gelukkig hebben we onze filosofie “back to pure” kunnen behouden. We doen geen enkele concessies op het gebied van kwaliteit en we maken Moj Lemonade nog steeds op basis van 100% fruit. De fruitsoorten die wij gebruiken zijn fruitsoorten die in de jaren 60,70 en 80 gemeengoed waren. Deze fruitsoorten zijn een beetje in de vergetenheid geraakt en wij proberen de fruitsoorten aalbes, kruisbes en blauwe bes weer nieuw leven in te blazen door ze in onze frisdranken te verwerken. Je ziet dat veel horecabedrijven klaar zijn om gasten te ontvangen die puur waarderen en die op zoek zijn naar locaties waar deze producten worden aangeboden. We voldoen dan ook aan de behoefte van consumenten om een eerlijk product in de puurste vorm voor te schotelen.

En waarom moet ik hier nu dus volgens jou mee aan de slag?! 

Moeten lijkt me hier niet de juiste bewoordingen. De reden waarom je hiermee aan de slag wilt is, omdat je gelooft in wat wij geloven. En dat is puur en (h)eerlijk van eigen grond. Onze droom is dan ook om eten en drinken zo puur mogelijk te maken en te houden.

Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je het meest trots op?

Heel positief, en met name omdat het echt een puur product is. En omdat het bovendien een heel duidelijke filosofie heeft, namelijk: geen geknoei met ons eten en drinken. Dat zie je terug product-intrinsiek (smaak); hoe het flesje eruitziet en aan de manier waarop wij het verhaal vertellen. Kortom: puur en (h)eerlijk.

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

We hebben al onze middelen gestoken in het realiseren van Moj Lemonade, maar blijven een beetje achter met het vertellen van het verhaal in de juiste kanalen. Daarbovenop willen we graag volledig instappen in Moj Lemonade, terwijl we nu nog alle drie onze eigen werkzaamheden hebben. We zoeken daarom partners en klanten die geloven wat wij geloven en die met ons willen samenwerken.

Dit is je kans! Wat zou je nu als afsluitende pitch willen zeggen?

Wij geloven in puur en (h)eerlijk. Geloof jij daar ook in? En wil je na het lezen van ons verhaal meer over onze producten weten? Laat het ons dan weten. We komen dan namelijk heel graag bij je langs.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Folkert en Moj Lemonade? Klik dan hier en neem nu eenvoudig contact op met Folkert van der Heide. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in