Interview met StartUp Florian Rath van Bumi Organics

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met verschillende StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met StartUp Florian Rath van Bumi Organics.

Vertel Florian, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Florian Rath, 29 lentes jong en woonachtig in het gezellige Amsterdam Oost. Als ik niet aan het werk ben kan je mij vinden in de natuur, in de boksring, op mijn skateboard, of balancerend op mijn handen.

Ok. En wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met ondernemen?

Na een kortstondige (niet zo succesvolle) schoolcarrière kwam ik op mijn zeventiende tot de conclusie dat ik genoeg tijd had doorgebracht in de schoolbanken; het was tijd om wat van het ‘échte’ leven te proeven. Ik ben een grote muziekfan en verzamelde vinylplaten. Al snel besloot ik van mijn hobby mijn werk te maken door te dj-en en dansevenementen te organiseren in Amsterdam. Zes bruisende jaren in het nachtleven volgden, totdat ik genoeg had van de korte nachten en suizende oren. Mijn interesse in gezondheid, sport en voeding begonnen zich te ontwikkelen, wat resulteerde in een zelfgebouwde food truck waarmee ik foodfestivals af ging, en het meehelpen opzetten van een restaurant in Amsterdam. Een leven als horecaondernemer zag ik niet zitten, maar ik wilde mensen wel blij blijven maken met lekker en gezond eten.

Wanneer kwam je tot het idee om te gaan ondernemen en waarom?

Mijn goede vriend Daan Schillemans en ik zijn allebei sport- en kookfanaat en lieten elkaar vaak zien welk trainingsschema we nu weer hadden bedacht en wat voor dieet hier goed bij paste. We waren volledig gericht op hoe wij zo gezond mogelijk konden leven en eten. Maar nadat we samen een aantal documentaires hadden gezien over het huidige voedselsysteem en de bioindustrie begonnen we ons af te vragen welke impact onze voedingskeuzes hebben op het welzijn van dieren en de planeet. Onze conclusie was dat de hoeveelheid dierlijke producten die we aten verre van optimaal was, ondanks onze keuze voor biologisch vlees en zuivel.

Vanwege ons actieve levensstijl hechten we belang aan voldoende eiwit in onze voeding. We besloten te onderzoeken welke plantaardige eiwitbronnen de hoogste concentratie eiwit bevatten. Zo kwamen we uit bij noten, zaden, granen en bepaalde peulvruchten. Uit het lijstje peulvruchten viel de lupineboon ons op. Deze kende we namelijk niet, terwijl de boon bijna evenveel eiwit bevat als de bekende peulvrucht sojaboon.

In de keuken hadden we weleens geëxperimenteerd met fermenteren, zoals het maken van kombucha en tempeh. Het idee ontstond om te testen of we een tempeh konden maken van lupinebonen (doorgaans wordt tempeh gemaakt van sojabonen). Dit bleek een groot succes! En zo ontstond in de nazomer van 2016 het idee om deze super lekkere lupine tempeh de wijde wereld in te helpen en beschikbaar te maken voor iedereen die op zoek is naar plantaardige eiwitrijke én voedzame voeding. We kozen voor de naam BUMI, wat ‘wereld’ betekent in het Indonesisch (het land waar tempeh haar oorsprong vindt).

En toen?! Wat heb je toen allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

We kenden Jop (van de Graaf), de eigenaar van de populaire saladebar keten SLA. Hij was gelijk enthousiast over ons idee en wilde de lupine tempeh introduceren op hun menu. Maar hoe gingen we in vredesnaam 150kg tempeh per week maken in onze eigen keuken? Er was niet veel nadenkwerk voor nodig om te concluderen dat dit onmogelijk was. In plaats van zelf de benodigde apparatuur aan te schaffen zijn we op zoek gegaan naar partijen in Nederland die tempeh produceren. We kwamen uit bij een familiebedrijf dat al 30 jaar oriëntaalse producten produceerde. Paralel hieraan hebben we allerlei lupineleveranciers opgezocht en uiteindelijk voor de lekkerste witte lupinebonen gekozen, afkomstig van een Franse biologische boerencorporatie. Er ging niet veel tijd overheen voordat onze eerste tempeh’s op basis van deze Franse lupinebonen de fermentatiekamer van de producent uitkwamen. Trots als een pauw bezorgden we onze eerste levering aan de productiekeuken van SLA. Daarna is het balletje gaan rollen en zijn we voor meerdere horeca ondernemingen en grootverbruikers gaan produceren.

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons even wat meer over je bedrijf en producten.

De daaropvolgende jaren zijn we een aantal keer gewisseld van producent en hebben we eind vorig jaar een zeer prettige en betrokken investeerder aangetrokken. Inmiddels hebben we een consumentenassortiment (verkrijgbaar via UDEA bij Marqt en Ekoplaza) en een horeca assortiment (o.a. op de kaart bij SLA, Poke Perfect, Sushito, Urban Salad).

Na het succes van onze naturel lupine tempeh zijn we ons gaan richten op de consument en horeca ondernemer die graag een voedzame en lekkere veganistisch product willen, maar niet de tijd of kennis hebben om dit goed op smaak te brengen. Hiervoor hebben we de lupine tempeh al in blokjes gesneden en voorgebakken, waarna we ze marineren in vier heerlijke zelfontwikkelde marinades. Er is de keuze uit:

  • Aziatische gemarineerde tempeh – leent zich voor vrijwel alle Aziatische gerechten
  • Indiaas gemarineerde tempeh – perfect voor in curry’s of als topping voor salades
  • Mexicaans gemarineerde tempeh – ideaal in burrito’s, taco’s of door bonen mengsels
  • Marokkaans gemarineerde tempeh – lekker in een tajine of Afrikaanse/Arabische recepten

Aan horeca en grootverbruikers leveren we de tempeh in 900g bakken, een handzame hoeveelheid voor de meeste horecakeukens. De levering geschiedt via verschillende groothandels of via ons eigen transportpartner, indien we niet verkrijgbaar zijn bij de gewenste groothandel. We zijn tevens bezig met het realiseren van een tempeh op basis van kikkererwten en een tempeh op basis van zwarte bonen. Ook introduceren we later dit jaar drie zeer smaakvolle eiwitrijke plantaardige spreads voor op brood of als topping.

Duidelijk. En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag? 

De vraag naar vegetarische en veganistische producten groeit enorm. We zien dat chefs in hun menuontwikkeling steeds meer aandacht besteden aan volwaardige plantaardige gerechten. Maar wil je hier een eiwitrijk ingrediënt voor gebruiken dat niet onnodig bewerkt is, veel zout bevat of lijkt op vlees / kip en 100% plantaardig is, dan is je keuze vrij beperkt. Met onze lupine tempeh producten spelen we in op de groeiende interesse in pure, eiwitrijke producten die niet op vlees lijken.

Leuk. Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

Onze naturel versie is populair bij chefs die er hun eigen culinaire twist aan willen geven. De gemarineerde varianten kunnen zowel koud als warm geserveerd worden en zijn bij uitstek geschikt voor keukens die geen tijd/faciliteiten hebben om zelf met tempeh aan de slag te gaan. Met dit aanbod spreken we een brede groep horeca chefs aan die tot nu toe ontzettend enthousiast reageren!

En wat is nu je grootste uitdaging?! Oftewel, waar heb je nu hulp bij nodig?

Momenteel ligt onze grootste uitdaging in het goed communiceren met/betrekken van de eindgebruikers en consumenten. Omdat Daan en ik persoonlijk vrijwel geen social media gebruiken loopt het onderhouden en groeien van BUMI’s social media kanalen vrij stroef. Gelukkig zijn we recent een samenwerking aangegaan met W. Green, een super leuk en professioneel marketing en PR bureau dat zich primair richt op duurzame organisaties. Binnenkort verwachten we dus BUMI 2.0 te kunnen presenteren met een leuke website en inspirerende Facebook en Instagram pagina!

Nou dit is je kans! Wat zou je als pitch tegen al onze lezers willen zeggen?

Heeft ons verhaal je interesse gewekt? Neem dan contact met ons op zodat wij je kunnen voorzien van informatie en samples. Immers, the proof is in the eating of the pudding 🙂

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Florian en Bumi Organics? Klik dan hier en neem nu snel persoonlijk contact op met Florian Rath.