Interview met StartUp Cindy van SurpriSeat. Ik ben een Rotterdamse, dus niet zeiken maar gewoon echt doen!

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Cindy van SurpriSeat

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Zeker! Ik ben Cindy Groenestein, 28 jaar oud en eigenaresse van SurpriSeat. Daarnaast ben ik een echte Rotterdamse, dus niet zeiken maar doen! Ik boks graag in mijn vrije tijd en ben te vinden in toffe horecazaken.

Wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met SurpriSeat?

Ik ben ooit begonnen als bedieningsmedewerker bij de horecaketen De Beren. Hier heb ik veel geleerd zoals omgaan met gasten, hard werken, prioriteiten stellen in drukte en samenwerken in grote teams. Ik kreeg snel de kans om door te groeien en rond mijn 24eging ik als operationeel manager aan de slag. In deze functie heb ik samen met collega’s veel vestigingen door het land mogen openen wat een hele bijzondere professionele ervaring is geweest! Mijn specialiteit lag altijd in de gastvrijheid, dat is wat mij dreef en waar ik op coachte.

Wanneer kwam je tot het idee om te starten met SurpriSeat?

Het viel me al enige tijd op dat we tegenwoordig heel veel buiten de deur eten. Even een hapje met vrienden daar, een etentje voor werk hier, of een nieuwe vestiging van een restaurant checken daar. We zijn er daardoor enigszins gewend aan geraakt om uit eten te gaan, wat de beleving dan ook beïnvloed. We kennen het kunstje, de routine, waardoor we op zoek zijn naar ‘meer’. Zo worden etentjes gecombineerd met uitstapjes ervoor of erna en pakken de restaurants alles aan om de gasten te proberen te verbluffen.

Op een dag was ik onderweg naar een training aan het brainstormen. ‘Hoe kunnen we het uit eten gaan weer spannend maken?’ dacht ik. Toen moest ik aan mijn Surprise feestje denken die vrienden voor mij een aantal jaar geleden hadden georganiseerd. Wow! Wat een verrassing was dat en daardoor ook een avond voor mooie herinneringen. Juist die verrassing zorgde ervoor dat ik totaal overvallen was en daardoor beleefde ik het heel anders als feestjes die ik zelf plande en had georganiseerd. Ik dacht… waarom kunnen we dat verrassingseffect niet toepassen op de horeca? Daar was het idee ontstaan!

“Op een dag was ik aan het brainstormen. Hoe kunnen WE uit eten gaan weer spannend maken?”

En toen?! Wat heb je allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Ik wist direct dat het technisch bouwen van een systeem het meest ingewikkelde onderdeel zou worden. Ik heb daardoor direct contact gelegd met mijn oom die in deze technologische wereld bekend is, om mij te koppelen met de juiste partij. Op advies ben ik dan ook bij Tim Wassenburg terecht gekomen met wie ik SurpriSeat vanaf niets heb uitgeschreven en daardoor technisch heb kunnen bouwen. Aangezien ik het systeem direct voor grote aantallen gasten wilde bouwen, moest er een serieus algoritme worden gebouwd, waardoor dit driekwart jaar heeft geduurd. Het prettige was dat ik 100% geloofde in het idee en het doel voor ogen heb gehouden.

Een maand voor de livegang was het tijd om de geschikte restaurants te selecteren en benaderen. Dit was een spannend onderdeel omdat de naam SurpriSeat nog onbekend was en we de mensen echt moesten enthousiasmeren om met een start-up te willen deelnemen. Er waren enkele horecaondernemers die vanaf dag één in het idee geloofden en het toffe is dat al deze ondernemers tot op de dag van vandaag nog steeds meedoen! De week van de livegang was het meest spannend. Ik had zelf op een vrijdagavond een persbericht geschreven welke ik naar enkele kranten had gemaild. Tot mijn grote verbazing werd ik maandag ochtend direct gebeld door het AD waarna het snel ging. Die week stond ik bij BNR mijn pitch te doen voor ervaren ondernemers en in meerdere media met het verhaal.

“Tot mijn grote verbazing werd ik maandag direct gebeld door het AD waarna het snel ging. Die week stond ik bij BNR TE pitchEN voor ondernemers..”

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

Oke, SurpriSeat draait dus om beleving. Gasten boeken een diner op een dag en tijd welke voor hun het beste uitkomt. Gasten kunnen daarbij enkele keukens uitsluiten. Stel je voor je houdt absoluut niet van sushi, dan zullen we je niet naar een sushi restaurant sturen. Tot slot kunnen gasten hun allergieën invullen welke worden gecommuniceerd met het restaurant. Op basis van het profiel van de gast wordt er een match gemaakt met een deelnemend restaurant. De restaurants krijgen de reservering “aangeboden” waarna zij zelf kunnen beslissen om hem te plaatsen in hun systeem. Stel dat het restaurant al vol zit, wordt de reservering automatisch bij een volgend restaurant aangeboden. De gast hoort zelf pas 2 uur voorafgaand aan het diner waar hun reservering geplaatst staat. SurpriSeat is op 1 september 2018 live gegaan in Rotterdam en in november 2018 in Amsterdam.

En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

Je moet natuurlijk niets! Maar ga jij af en toe uiteten en lijkt het je leuk om het uit eten gaan weer spannend te maken? Of ben je een dagje in Rotterdam of Amsterdam en heb je geen zin om uit te zoeken waar de leuke plekken zijn om te gaan dineren? Dan is SurpriSeat iets voor jou en zou je het eens moeten proberen! SurpriSeat richt zich daarnaast ook op het geven van cadeaus, zo kun je een cadeaukaart bestellen van SurpriSeat, maar kun je het ook digitaal cadeaugeven. Stel je voor: je bent onderweg naar een verjaardag en bedenkt je ineens dat je een cadeau bent vergeten. Je gaat naar de website van SurpriSeat en vult de naam en mailadres in van de ontvanger en dag waarop wij de eerste mail kunnen sturen. Jij schrijft in een kaartje dat je een verrassingsdiner cadeau geeft en dat de instructies via de mail volgen. Voila! Een verrassend cadeau!

Duidelijk. Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

Het leuke is dat SurpriSeat zowel bij gasten als bij restaurants positief wordt ontvangen. Zo proberen wij gasten te enthousiasmeren tot aan het diner, waardoor de restaurants hele gezellige gasten binnen krijgen die verder verrast willen worden. Zo zijn de gasten via SurpriSeat ‘de gasten’ die kiezen voor het verrassingsmenu, een flesje wijn op tafel willen en het restaurant-verhaal willen horen. Ze zijn namelijk ècht een avond uit. Waar ik verder trots op ben is wanneer ik mensen over SurpriSeat hoor praten! Wat een gek gevoel is dat! Zeker nu in het begin is dat heel onwerkelijk en wil ik stiekem het liefst naar de gasten toe lopen om nog meer te vragen over hun ervaringen. Verder ben ik trots dat SurpriSeat aankomende Horecava staat op de Start-up Lab Heel gaaf om tussen de grote namen in horecawereld het merk te morgen presenteren. Nu al zin in!

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

De grootste uitdaging is nu op het juiste moment groeien en uitbreiden. Ik geloof wat dat betreft dat het beter is om heel geleidelijk te groeien en daardoor te kunnen finetunen. Er zijn meerdere startups die in korte tijd zo snel zijn gegroeid dat ze het niet hebben kunnen bijbenen. Ondanks dat mijn doel uiteraard is (voor nu) landelijke bekendheid te creëren en dus te groeien, wil ik dit graag zoveel mogelijk sturen zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Hulp heb ik uiteraard nodig! Ik geloof erin dat mensen moeten doen waar ze goed in zijn. Daarom zou ik nooit volledig me willen richten op marketing of PR, omdat ik vind dat mensen die daar talent voor hebben zich daarmee bezig moeten houden. Daarbij ben ik heel erg op zoek naar geschikte bedrijven die SurpriSeat als een toevoeging op hun eigen dienst of bedrijf zien. Denk aan een hotel die bij een boekingsbevestiging als suggestie een SurpriSeat diner in die stad aanraadt, of een dating app waarbij je met een match een verrassingsdiner kunt boeken als date. Ik ben daarin nog zoekende naar juiste geschikte partners die willen samenwerken.

Dit is je kans! Wat zou je als afsluitende pitch willen zeggen?

Allright! Ga jij zelf vaak uiteten en ben je het zat om uit te zoeken waar je wilt dineren? Wil je meer quality time met je partner of vrienden? Dan moet je zeker SurpriSeat proberen. Wij zorgen voor de voorpret en brengen je bij toffe plekken, restaurants spelen mee in het verrassingseffect om jullie etentje compleet te maken. Waarom voor het bekende kiezen als je ook een verrassende avond kunt hebben? Toch? 😉

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Cindy en SurpriSeat? Klik dan hier en neem nu eenvoudig contact op met Cindy Groenestein. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in