Interview met Joep van Koeckebackers. “Eerlijk is eerlijk. We hebben een mooi verhaal, maar dit is vaak niet de rede dat horeca overgaat op Koeckebackers”.

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met verschillende StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Joep Langen van Koeckebackers dat kansen creëert door het bakken van koeck zonder troep. Jong volwassene die niet zelfstandig de aansluiting met de arbeidsmarkt weten te maken krijgen bij Koeckebackers een betaalde baan en een talent ontwikkelprogramma aangeboden.

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Mijn naam is Joep Langen en ik durf inmiddels met  trots te vertellen dat ik een ontzettende koeckebacker ben. Ik geloof dat iedereen op z’n minst één keer in het leven de kans moet krijgen kneiterhard te shinen. Iedereen, dus ook mensen die vaak aan de zijlijn staan. Daarom heb ik Koeckebackers bedacht en ben ik gestart met betekenisvol ondernemen.

OK?! En wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met ondernemen?

Na mijn studie organisatiepsychologie heb ik een multicompany traineeship gedaan bij ORMIT. Hier mocht ik, naast het doen van opdrachten voor Nederlandse corporates, nadenken over Wie ben ik? Wat kan ik? En Wat wil ik? Vervolgens ben ik als transitieconsultant aan de slag gegaan bij Alliander.

Wanneer kwam je tot het idee om te gaan ondernemen en waarom?

Er kwam een punt dat ik binnen Alliander niet meer het gevoel had het verschil te kunnen maken. Ik was ongelukkig en ik besloot met mijn vriendin op reis te gaan. Met een Jeep, tent op het dak, van Utrecht naar Singapore. Op die reis werd ik geconfronteerd met de grote verschillen die er zijn tussen mensen die de kans krijgen iets te maken van hun leven en mensen zonder kansen. Ik voelde dat ik een bijdrage wilde leveren aan het thema ‘inclusie’, maar dan wel graag op een impactvolle en commerciële manier. Want als ik zou kunnen laten zien hoe je een bedrijf runt dat commerciële en sociale doelstellingen combineert, dan kunnen andere bedrijven dit voorbeeld volgen. Impact op grote schaal. In de vijfde week na mijn reis werd ik wakker met het idee van Koeckebackers. Een koeckmerk, een koeckfabriek en talentontwikkelbureau in een.

“Ik voelde dat ik een bijdrage wilde leveren aan het thema ‘inclusie’, maar dan wel graag op een impactvolle en commerciële manier”

En toen?! Wat heb je toen allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Ik heb een compagnon gezocht met ondernemersbloed. Marien komt uit een boeren familie en staat altijd in de positieve actiestand. Hij opperde het idee om heel klein te starten binnen de bakkerijafdeling van Landmarkt. We lieten recepturen ontwikkelen door Nederlands beste banketbakkers. Samen met de gemeente Amsterdam zochten we deelnemers voor het talentprogramma. Op zaterdag en zondag verkochten we de koeck in de supermarkt om te testen of de consument erop zat te wachten. Dat bleek het geval. Soms verkochten we wel 150 zakjes op één dag!

Tof. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

De tijd die toen volgde was uitdagend, leerzaam, inspirerend en soms frustrerend. Het aantal arbeidsplekken dat we wisten te creëren was veel kleiner dan we hadden bedacht op papier. Ook de productiviteit was vele malen lager dan gedacht. Concurreren met andere koeckmerken bleek dan ook niet eenvoudig. We hebben veel fouten gemaakt en we leren nog steeds. Onze directe impact is nog te beperkt, hoewel we inmiddels ook terug kunnen kijken op een aantal deelnemers die via Koeckebackers écht nieuwe kansen hebben gecreëerd voor zichzelf. De opschaling gaat dit jaar plaatsvinden. Vanaf november zijn we verkrijgbaar bij Jumbo met een schitterend nieuwe verpakking. Ook zijn we de opgedane  ervaring, kennis en kunde uit aan het inzetten binnen andere branches. Daarvoor hebben we een speciaal bedrijf opgezet; De Betekenis Brouwerij. Voor alle bedrijven die werk en talent meer betekenis willen geven.

“Concurreren met andere koeckmerken bleek niet eenvoudig. We hebben veel fouten gemaakt en leren nog steeds”

Waarom moet ik hiermee aan de slag?! Waarom moet ik het kopen?!

Onze koecken wil je hebben wanneer je als horecagelegenheid jouw gasten wil verassen met een goed verhaal en een uniek ambachtelijk product zonder kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen of conserveringsmiddelen.

Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je het meest trots op?

Eerlijk is eerlijk. We hebben een mooi en fris verhaal, maar dit is vaak niet de rede dat horecagelegenheden overgaan op Koeckebackers. Veel ondernemers hebben gewoon behoefte aan kwaliteit en zijn ook wel een beetje klaar met de inspiratieloze koeckjes van de groothandel of het standaard assortiment van de banketbakker. Het meest trots ben ik op de horecaplekken die ook nog onze verpakkingen aanbieden in hun vergaderarrangement en daarbij het hele verhaal vertellen.

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

Uiteindelijk zijn wij een impact gedreven bedrijf. Voor het uitdragen van onze missie is naamsbekendheid super belangrijk. We zijn daarom geholpen met klanten die het gaaf vinden om ook te vertellen over Koeckebackers en het achterliggende verhaal. Klanten die laten durven te laten zien dat geld verdienen leuk is, maar niet het hoogste doel is.

Dit is je kans! Wat zou je nu als afsluitende pitch willen zeggen?

Wat je ook doet; onze ‘gezondste’ koeck bij de koffie, ons nieuwe ‘swingendste’ koeckblik op de bar, onze single stuk verpakte ‘hipste’ koecken bij de kassa of onze ‘kokoste’ deegstukken vers afbakken. Durf als betere horecagelegenheid het verschil te maken!

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Joep en Koeckebackers? Klik dan hier en neem nu eenvoudig contact op met Joep Langen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in