Interview met Hedy Hartog van de Molkerei. “Ik denk niet dat ik de enige ondernemer ben die meer “in mijn bedrijf” werkt, dan “aan mijn bedrijf”.

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we dagelijks met fabrikanten. Dit keer zijn we in gesprek met Hedy Hartog van de Molkerei. Een prachtig familiebedrijf gerund door Els en Hedy met als doel om vooral heel veel lekkere en bijzondere producten op basis van geitenmelk te maken voor horeca, speciaalzaken, delicatessenwinkels en de groothandel.

Vertel Hedy, wie ben je en wat doe je dagelijks bij De Molkerei?

Hoi! Ik ben Hedy. 35 jaar en alweer 14 jaar werkzaam bij ‘onze’ Molkerei. In 2005 begonnen als productiemanager, doorgegroeid naar bedrijfsleider, en sinds 2015 mede-eigenaar en operationeel directeur. Door de jaren heen heb ik een zeer gevarieerd takenpakket gekregen. Grotendeels bestaat deze uit productie, productontwikkeling, logistiek en inkoop. Ik ben een echte Foodie en (helaas 😉) ook Bourgondiër. Vanaf kinds af aan ben ik altijd al geïnteresseerd geweest in nieuwe producten en hoe je deze maakt. Mijn moeder was vroeger ook altijd bezig met het maken van allerlei soorten producten voor eigen gebruik. Dat is dus met de paplepel ingegoten.

Voor de mensen die nog niet hebben gehoord van De Molkerei? Vertel.

De Molkerei is een familiebedrijf van mijn moeder Els en mij dat op ambachtelijke wijze zachte Friese geitenkaas maakt. Vroeger hebben we wel geiten gehad, maar sinds 2000 kopen we de melk in bij onze vaste melkleveranciers Klaas Sjoerd, Jannie en Antje Meekma. Hun geitenbedrijf is gevestigd in Deinum, een klein dorpje zo’n 10 km bij onze Kaasmakerij vandaan. Zij staan bekend om de hoogwaardige kwaliteit van de geitenmelk en de goede zorg voor hun dieren. De geiten lopen op een royaal strobed en krijgen een 4-gangendiner bestaande uit kuilgras, gras-klaver, natuurhooi en brokjes. Bij onze kaasmakerij wordt de verse rauwe geitenmelk opgeslagen in een koeltank, waarna het meteen verwerkt wordt. Na pasteurisatie wordt er stremsel toegevoegd. De vaste bestanddelen (wrongel) wordt met de hand in de kaasvormen geschept. Die vorm wordt minimaal twee keer gekeerd, met de hand. Hierdoor ontstaat de zachte structuur, anders dan geperste kaas. De geitenkaas krijgt drie dagen om te rijpen en op smaak te komen. De zilte smaak van ’t Wad proef je terug in de kaas.

Duidelijk. Geitenkaas dus! Wat zijn de ontwikkelingen in dat segment? 

We merken dat er steeds meer vraag is naar producten op basis van geitenmelk. Hier zijn wij natuurlijk erg blij mee. We bestaan al wat jaren, maar er zijn ook tijden geweest dat je in een aantal provincies in Nederland echt niet met geitenkaas hoefde aan te komen. Door de jaren heen hebben we alleen maar meer fans gekregen! Qua ontwikkelingen zien we dat er steeds meer vraag is vanuit speciaalzaken, landwinkels en delicatessenwinkels. Vanuit het verleden zijn wij juist enorm gegroeid door de Horeca, maar we krijgen er steeds meer en een ander soort klanten bij. De trends die we nu vooral ook zien is dat iedereen steeds meer bezig is met duurzaamheid en het tegengaan van verspillingen.

“We bestaan al wat jaren, maar er zijn tijden geweest dat je in een aantal provincies echt niet met geitenkaas hoefde aan te komen..”

En? Doen jullie aan duurzaamheid en het tegengaan van verspilling? 

Uiteraard. Sterker nog, we doen het steeds meer! Zo hebben we vorig jaar een speciaalbier ontwikkeld in samenwerking met 4 Friese Brouwers. Dit bier is gebrouwen met wei, een restproduct van onze geitenkaas waar nog zeker 50% van de vitaminen en mineralen van de melk in zit! Het is een Meibok bier geworden met de naam WeiBok. Vorig jaar zijn we dan ook uitgeroepen tot Winnaar Nederlands Nieuwe door het Bier Buro. Momenteel is het bier nog steeds in productie. Wij brengen de wei naar Het Brouwdok in Harlingen, waarna zij het bier brouwen en afvullen in de flesjes. Nog zo’n leuke lokale samenwerking.

Ziet er tof uit! Waarom moeten ondernemers hier nu mee aan de slag?

Omdat het unieke producten zijn met een mooi verhaal. Consumenten besteden steeds meer aandacht aan het verhaal van een product, streek en herkomst. Daarnaast zijn we allemaal ook een stuk kritischer geworden op het gebied van toevoegingen en additieven in onze levensmiddelen. We willen pure producten én authentieke smaken. Onderscheidend vermogen is belangrijk en dat kan gewoon met zulke mooie producten uit ons eigen land!

Leuk. Hoe reageert de horeca nu op dit verhaal en waar ben je trots op?

Wij worden nog steeds erg goed ontvangen door de horeca. Sinds een jaar hebben we nu met HANOS een landelijke dekking te pakken en dit loopt super goed. We hebben landelijk een veel groter bereik gekregen, en dat werpt zijn vruchten af. Ik ben erg trots op mijn collega’s die zich elke dag weer inzetten om de beste pure geitenkaas te maken. Zonder hun zouden we dit natuurlijk niet meer voor elkaar krijgen. Mijn moeder zegt altijd: je kunt aan 5 kaasmakers hetzelfde recept geven, en ze maken er allemaal een andere kaas van. De kunst is dus om een team om je heen te verzamelen die exact hetzelfde werkt zoals mijn moeder altijd heeft gedaan en dezelfde kritische blik en gevoel voor kwaliteit heeft. Zonder zo’n team kun je gewoon niet de kwaliteit waarborgen die we met z’n allen als de  ‘bok op de haverkist’ zo hard bewaken.

“je kunt aan 5 verschillende kaasmakers hetzelfde recept geven, en ze maken er allemaal andere kaas van. De kunst is om een team om je heen te verzamelen die hetzelfde werkt zoals mijn moeder heeft gedaan”

Mooi. En nu? Wat ga je de aankomende maanden doen?

We hebben een maand geleden onze SKAL Bio certificering behaald voor onze Kaasmakerij. Er is steeds meer vraag naar biologische producten. Daarom willen we, naast ons huidige assortiment, een extra assortiment van onze kaas gaan aanbieden in een biologische variant. Deze biologische geitenmelk komt dan niet uit Deinum, maar zullen we inkopen bij een biologische geitenmelk coöperatie. Leuke uitdaging in een voor ons nieuwe markt.

Duidelijk. Wat is nu je grootste uitdaging? Waar heb je hulp bij nodig?

Nieuwe markten aanboren voor ons Biologische assortiment. We hebben al een aantal klanten die aangegeven hebben hier interesse in te hebben. Echter moeten we om te starten wel een grotere partij vinden, omdat je een aparte productierun voor biologische geitenkaas moet draaien. Dit kan namelijk helaas niet voor een lager volume.

Nou, dit is je kans! Wat zou je als pitch tegen alle lezers willen zeggen?

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen. Ik denk niet dat ik de enige ondernemer ben die soms meer aan het werk is “in mijn bedrijf” dan “aan mijn bedrijf”. Als je op goede ideeën wilt komen en nieuwe inspiratie nodig hebt moet je soms de deur uit. Bij mij persoonlijk voelt dat altijd als een soort spijbelen van school, want: altijd druk, en het stopt nooit. Maar at the end of the day krijg ik daar juist de meeste energie van en weer nieuwe inspiratie voor bijvoorbeeld nieuwe producten, maar ook om je missie, visie en aanpak te herzien. Als je deze nieuwe energie weer in je onderneming kunt stoppen, en het werpt ook nog eens z’n vruchten af, dan word je daar toch blij van? Van elkaar kun je veel leren. Ik ben zo’n beetje de grootste schoolverlater van mijn generatie, dus juist van de mensen en bedrijven om mij heen heb ik mijn meest waardevolle lessen geleerd. Kortom, wil jij ook gewoon een keer sparren dan weet je me nu te bereiken en hoor ik uiteraard graag van je.

“Ik denk niet dat ik de enige ondernemer ben die soms meer aan het werk is “in mijn bedrijf” dan “aan mijn bedrijf”. Als je op goede ideeën wilt komen en nieuwe inspiratie nodig hebt moet je soms de deur uit!”

Prachtige afsluiter Hedy. Dan wil ik je tot slot vragen om het interview stokje over te dragen aan een collega die je leuk vindt. Aan wie denk je nu?

Jurrian van Lenthe van No Sugar Daddies. Ik bewonder namelijk zijn ondernemerschap, creativiteit en doorzettingsvermogen. Hij heeft een mooi verhaal te vertellen. Daarnaast heeft No Sugar Daddies een lekker en innovatief product ontwikkeld wat ik jullie als ondernemers en Foodies zeker niet wil ontnemen!

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over De Molkerei | Geitenzuivel van ’t Wad? Klik dan hier en neem nu heel eenvoudig contact op met Hedy.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in