Interview met Frederik Kampman van Lowlander Botanical Beers. “Als ik er zo over nadenk is het eigenlijk ongelofelijk”.

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Frederik Kampman van Lowlander Botanical Beers.

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Tuurlijk! Mijn naam is Frederik Kampman, Chief Botanical Officer en oprichter van Lowlander Botanical Beers. Bij Lowlander brouwen wij met kruiden en specerijen, oftewel botanicals, om smaak en karakter te geven aan bier.

Wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met Lowlander Beers?

Eigenlijk altijd al van alles wat met horeca te maken heeft. Vanaf dat het mocht werkte ik in de horeca; van bediening tot bar en keuken. Voor wie zich de mooie Koninginnedag feestjes op het Amstelveld nog herinnert: die organiseerde ik ;-). Ik studeerde in Breda en Amsterdam en verbleef tijdens die studies nog een jaar in Barcelona. Meteen na het afronden van mijn studie startte ik bij AB InBev waar ik zo’n beetje alle afdelingen heb gezien. Ik begon letterlijk tussen de brouwketels in België, o.a. bij Stella Artois. Kwam terug naar Nederland voor een rol in finance en vertrok, toen het avontuur riep, voor InBev naar Engeland waar ik álles leerde over sales en marketing.

En toen na 4 jaar: van groot naar klein, van bier naar botanicals, van een fluitje naar een cocktail. Ik ging in Londen aan de slag voor Quintessential Brands – een compleet nieuw bedrijf in spirits. Zoals dat gaat met start ups deed ik niet alleen sales en marketing maar ook export en alles daar tussenin. Ik stofte wat oude gin merken af en lanceerde Opihr Oriental Spiced Gin (drie keer uitgeroepen tot snelst groeiende gin ter wereld). Hier ontstond de liefde voor botanicals, distilleren en de wereld van cocktails.

Wanneer kwam je tot het idee om te starten met Lowlander Botanical Beers?

Je voelt ‘m al aankomen: dat was daar in London, tussen de distilleerketels. De liefde voor bier was ondertussen niet verdwenen dus ik werd steeds nieuwsgieriger naar wat voor karakter en smaak al die mooie kruiden en specerijen aan bier zouden kunnen geven. Ik ging letterlijk op onderzoek uit en tot mijn verrassing ontdekte ik dat de Lage Landen (inderdaad, daar komt de naam Lowlander vandaan) een intrigerende geschiedenis hebben als het gaat om brouwen met botanicals. Nederlandse ontdekkingsreizigers brachten die exotische ingrediënten mee uit alle uithoeken van de wereld en gebruiken ze al snel om smaak en houdbaarheid aan bier te geven. Met zo’n rijke historie verbaasde het me dat de smaak eigenlijk volledig uit het huidige Nederlandse bier was verdwenen. Ik verslond kasten vol boeken met oude recepturen en avontuurlijke geschiedenis verhalen over de ‘Lowlands’ en mijn keuken stond inmiddels vol met allerlei botanische smaaktestjes.

“Met zo’n rijke historie verbaasde het me dat de smaak eigenlijk volledig uit het huidige bier was verdwenen. Ik verslond kasten vol boeken met oude recepturen en verhalen”

En toen?! Wat heb je allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Een lijst met 150 mogelijke namen, vele label designs, het bezoeken van zo’n beetje alle brouwerijen van Nederland en ontelbare fietstochtjes naar Jacob Hooy (de oudste kruidenier van Amsterdam) verder stond ik in de zomer van 2015 in een marktkraam op een Haarlems foodfestival met mijn allereerste flessen Lowlander en een reactieformulier. Dit alles gebeurde in de uren voor en na mijn fulltime baan in de distilleerderij. De reacties waren zó positief dat ik ter plekke besloot mijn baan op te zeggen en ervoor te gaan; op 6 januari 2016 verkocht ik mijn allereerste flesje Lowlander. Chief Botanical Officer klinkt misschien heel groots maar een Lowlander team was er niet en dus kwam mijn netwerk in zowel bier als spirits goed van pas. Verder was het pionieren. Zelf op de OV fiets de horeca van Breda in en na de eerste twee bieren (White Ale en Indonesian Pale Ale) aan de slag met het recept voor het derde Lowlander bier, de Poorter. Een website in elkaar zetten, grondstoffen inkopen, designs briefen, journalisten uitnodigen voor ons allereerste Botanical Brewkitchen pop-up diner in de Amsterdamse Hortus; álles wat nu eenmaal bij een start up hoort. Of je nu groot of klein droomt; het vraagt beide evenveel energie dus ik deed alle communicatie, etiketten etc. Vanaf dag 1 in het Engels én ik zocht meteen de samenwerking op met een landelijke distributie partner en een van de beste huurbrouwerijen van Europa.

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

Afgelopen januari, exáct 3 jaar na dat eerste flesje, stonden we met onze eigen Botanical Brewkitchen (een 150 m2 grote kas) op Horecava. Dat was toch wel even een kippenvel moment hoor. Sinds de lancering in 2016 hebben we met Lowlander bewezen met onze kop boven het maaiveld uit te durven steken maar het moet ook maar wérken. En dat doet het: je vindt Lowlander inmiddels bij duizenden verkooppunten in Nederland én daarbuiten.

Zomaar wat hoogtepunten die me te binnen schieten:

  • Sinds dat eerste jaar in mijn eentje pionieren zijn we inmiddels een Nederlands team van 9 fulltime Lowlanders, s werelds allereerste IPA jenever en 10 botanische Lowlander bieren verder; waaronder onze one-of-a-kind 2,5% Botanical Infusions en échte 0.00%.
  • Lowlander drink je bij je favoriete ‘kroeg’ maar ook in de beste cocktailbars, (Michelin) restaurants en mooiste hotels; een bewuste route to market.
  • In Nederland hebben we landelijke dekking dankzij zo’n beetje elke denkbare groothandel en vind je 6 van onze bieren in het schap van Albert Heijn.
  • Marqt was één van eersten die onze bieren in blik opnam, omdat zij net als wij zien dat blik vele voordelen heeft; zowel voor de kwaliteit van het bier als het milieu.
  • We gingen sneller de grens over dan we ooit hadden kunnen dromen: Lowlander is verkrijgbaar in Manchester, Londen, Berlijn, Parijs, Hong Kong, Rusland, Polen en op de Nederlandse Antillen.
  • Soms gefrustreerd (omdat we er met zo’n kleine club keihard voor werken) maar veel vaker trots vertellen we keer op keer dat we onze marketing toch echt met minimale middelen en support van bureaus doen. Eén van de campagnes waar we het meest trots op zijn is onze ‘doneer je kerstboom’ campagne, die wereldwijd een (free publicity) bereik van 68 miljoen had.
  • Onze botanische bieren wonnen meer dan 20 awards; van Beste Etiket en Beste I.P.A. van Nederland tot de prestigieuze Great Taste Award en World Beer Awards. Als ik er zo over nadenk is het eigenlijk ongelofelijk wat de afgelopen 3 jaar ons heeft gebracht…

En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

Om te beginnen omdat Lowlander unieke, natuurlijk smaakvolle bieren vol karakter brouwt. Consumenten zijn steeds kritischer op smaak én verhaal; we hebben inmiddels bewezen dat juist dát onze USP’s zijn.

Daarnaast wordt er steeds minder alcohol gedronken. Minder maar beter, dat is waar de consument om vraagt. We bieden met Lowlander een premium maar toegankelijk assortiment. We geloven ook dat je geen hoog alcoholpercentage (of onnatuurlijke ingrediënten ter compensatie) nodig hebt om smaak te geven.

Tot slot: Lowlander Botanical Beers laat zien dat bier zoveel meer kan zijn. We zijn trots niet alleen vele consumenten tot onze ambassadeurs te mogen rekenen maar ook chefs, distillateurs en mixologists. Dit alles zag je terug in onze Botanical Brewkitchen pop up op Horecava. Ja, het bier stond koud maar niet zonder perfect gepairde gerechten ernaast, natuurlijk ook bereid met botanicals. Aan de bar bestelde je eenvoudige maar smaakvolle beertails (cocktails met bier); van een Botanical Negroni tot Dockside Martini. Wat ik wil zeggen: ontdek het en verbreed je horizon!

Duidelijk. Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

Bij veel van de horecazaken die ons vanaf dag 1 verkopen drinken we nu zelf nog regelmatig een Lowlander, hoe tof is dat? Zoals gezegd durven we anders te zijn en te doen; dat – en natuurlijk ons product – wordt gewaardeerd door ondernemers. Ik denk dat we onze waarden als Lowlander team goed kunnen overdragen aan ondernemers en daarmee niet alleen enthousiasme creëren maar ook relaties bouwen voor de lange termijn. Die waarden zijn o.a. een aanstekelijke passie, het avontuur durven opzoeken, transparantie, doen wat je zegt dat je doet en bovenal ons dagelijkse motto: beuken gek!

Ik ben er trots op dat we consumenten en ondernemers steeds meer weten te betrekken bij wat we doen én daarmee tegelijkertijd bewuster met Lowlanders waardevolste ingrediënt omgaan: de natuur. Wat bij ons ontstaat als een idee wat iedereen voor gek verklaart (jouw kerstboom in ons bier? Brouwen met sinaasappelschillen die overblijven in de horeca?) blijkt een enorme impact te hebben (gehad) op waar we nu staan met Lowlander. Het heeft ons op de kaart gezet als dé botanisch brouwer.

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

We willen niet alleen een van de “best places to work” willen zijn maar ook nog meer mensen laten kennis maken met Lowlander. Daarom zijn wij op zoek naar sales, operations and marketing talent. Dus mochten jullie nog een horeca vertegenwoordiger in spe kennen voor Amsterdam of Utrecht dan horen wij het uiteraard heel graag!

OK. Dit is je kans! Wat zou je als afsluitende pitch willen zeggen?

Ten eerste: verbreed die horizon, probeer een Lowlander*. Ten tweede, alsjeblieft, als start up kunnen we alle hulp gebruiken en is een netwerk heel waardevol. Dus: welke inkoper/ bar manager/ chef etc. zouden wij eens een botanisch gebrouwen sample pakket moeten toesturen? Wij verrassen deze persoon graag! *Nieuwsgierig geworden? We geven je graag 20% korting in onze webshop met de code HorecaNetwerk19

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Frederik Kampman of Lowlander Botanical Beers? Klik dan hier en neem nu contact met hem op.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in