Interview met StartUp Floor van Max’s Organic Mints. Inspiratie kwam o.a. van Tony’s Chocolonely en Koeckebackers

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met verschillende StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Floor van der Steen van Max’s Mints.

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Ja natuurlijk, graag zelfs! Ik ben Floor, de zus van Max en mede-oprichter van Max’s Organic Mints. Verder ben ik 31, moeder van baby Nina, ex- Amsterdammer en hou ik van lekker eten en ben ik sinds jongs af aan gek op Italië. Toen ik klein was wilde ik het liefst bibliothecaresse worden, maar hé life has its mysterious ways!

Wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met Max’s Organic Mints?

Vanalles dat met eten te maken heeft! Nadat ik mijn studie marketing in Italië had afgerond wilde ik het liefst direct voor mijzelf beginnen met een ‘good-food’ bedrijf. Ik vond het zo mooi om te zien hoe belangrijk goed en puur eten voor Italianen is en dat miste ik in Nederland. Een goede pasta maak je met de hand from scratch en het beste vlees komt niet uit de supermarkt maar direct van de boer (het liefst een boer die je kent). Iedere zondag aten we met 15 man aan lange tafels pasta en het beste vlees van de barbecue. Als dat geen leven is!

Terug in Nederland wilde ik dus voor mijzelf starten. ‘Het idee’ voor mijn bedrijf dat had ik alleen nog niet. Toch lastig! Na kennis gemaakt te hebben met verschillende inspirerende food ondernemers kwam ik bij Marqt terecht waar me een baan werd aangeboden als marketeer. De match was zo goed dat ik ‘m niet kon laten lopen! Daarna heb ik nog bij Stichting Questionmark gewerkt. Een onderzoeksinstelling die zich bezighoudt met het gezonder en duurzamer maken van supermarktproducten en ben ik betrokken geweest bij pindakaas startup Zeemansboter.

Wanneer kwam je tot het idee om te starten met Max’s Organic Mints?

Max’s Organic Mints, of eigenlijk de organisatie achter Max’s, Brix Food, heb ik samen met mijn vader Pieter opgericht. Pieter had een lange carrière in de snoep achter de rug en wilde ooit nog wel een eigen product op de markt zetten. Omdat hij wist dat ik die wens ook had stelde hij voor samen de stap te wagen.

Met zijn zoetwaren expertise en mijn duurzaamheidsinsteek zijn we toen voor het snoepschap gaan staan. Welke ‘betere’ producten waren hier al te vinden en waar was er nog ruimte voor verbetering? We zagen dat er veel gebeurt in het chocoladeschap (denk aan Tony’s en Lovechock) en goede producten te vinden zijn in het koekschap (Farm Brothers, Koeckebackers). Maar in de mint sectie vind je al jaren lang dezelfde, niet perse duurzame, merken die het schap regeren. En voilà, het idee was geboren!

Brix Food, het bedrijf achter Max’s Mints, is overigens een verwijzing/verbastering naar onze achternaam, van der Steen. Brix staat voor ons symbool voor bouwstenen, net als dat voeding de bouwsteen van je lijf is! Met Brix Food hopen we naast Max’s Mints in de toekomst nog meer good-food producten op de markt te brengen om consumenten te helpen betere, futureproof voedingskeuzes te maken.

En toen?! Wat heb je allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Tjah, het idee is 1 ding, maar dan begint het werk natuurlijk pas echt! Er komt zó veel kijken bij het starten van een bedrijf en ontwikkelen van een product. We zijn begonnen met nadenken wat voor ons de randvoorwaarden zijn voor een goed product. Max’s Mints zijn bijvoorbeeld biologisch, 100% natuurlijk, Vegan (niet de standaard in mints, en worden door een sociale werkplaats verplakt in de vrolijke blikjes. Wist jij al dat blik een van de weinige materialen is die oneindig gerecycled kan worden zonder verlies van kwaliteit?

Om tot een product te komen moesten we ons natuurlijk bezig houden met de praktische kant van de productontwikkeling. Hoe gaan we dit product (laten) maken, hoe moet het verpakt worden, hoe gaat het heten, de lijst met ‘hoe vragen’ was eindeloos. We hebben een producent gevonden die Max’s Mints voor ons kan maken in onze eigen smaken, een aparte producent die de blikjes maakt en een sociale werkplaats om te verpakken. De naam van Max’s Mints hebben we geleend van mijn broertje Max.

Overigens valt er altijd nog wat te verbeteren hoor! De blikjes van Max kopen we bijvoorbeeld buiten Europa in en worden per boot naar Nederland getransporteerd, een van onze wensen is daarom om te laten berekenen wat onze CO2 uitstoot is en te onderzoeken hoe we dit kunnen compenseren, maar alles op zijn tijd! 

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

Max’s Mints is verkrijgbaar in 6 verrassende en ontzettend lekkere (al zeg ik het zelf) smaken; Menthol, Spearmint, Lemon, Ginger, Liquorice en Coffee. Daarnaast hebben we 2 type verpakkingen, namelijk een 35grams blikje en 14grams (schuif) blikje. Begin 2017 zijn we begonnen met het verkopen van een beperkt assortiment en wat minder intensief smaakpallet. Inmiddels zijn we echt trots op wat er staat en wordt het tijd voor meer distributie.

De eerste afnemers na onze introductie bevonden zich in de bio-hoek. Ekoplaza, Marqt en de Landmarkt zijn echt klanten van het eerste uur. Langzaam maar zeker bewegen we ons nu ook steeds meer richting het on-the-go en foodservice segment. Wij zijn ervan overtuigd dat overal waar je nu een mint-merk vindt ook Max’s Mints zou kunnen (horen te!!) liggen. Wij mogen dan wel een duurzame insteek met het product hebben, klanten kopen het toch vooral omdat Max’s Mints gewoon heel leuk en lekker zijn! Dat ze daarmee ook nog eens een ‘goede’ keuze maken is voor hen extra mooi meegenomen.  

En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

Weet je, wat mij betreft is het simpel. Als we de wereld ook leuk en leefbaar willen houden voor onze kinderen en kleinkinderen dan moeten we, iederéén, echt heel snel betere keuzes gaan maken. Dat zit ‘m natuurlijk in de grote dingen; minder of geen vleeseten, minder of niet vliegen, energie neutraal wonen, maar zeker óók in de kleine keuzes. Wat vele kleine keuzes maken samen een groot verschil. En wat is nou een gemakkelijkere kleine goede keuze dan die voor een leuk en lekker mintje dat goed geproduceerd wordt?

Duidelijk. Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

Zoals ik al zei is Max’s Mints pas sinds kort verkrijgbaar in de horeca en foodservice, dus we hebben daar nog een lange weg te gaan! Toch is er ook al genoeg om trots op te zijn. Zo mogen we de Bijenkorf, koffie keten Anne en Max en fairtrade cadeauwinkelketen WAAR tot onze klanten rekenen. Maar belangrijker nog, de reacties van klanten op deze locaties zijn super enthousiast! Zo krijg ik steeds vaker foto’s binnen van Max fans die ons zijn tegengekomen op locaties waarvan ik niet eens wist dat Max’s Mints verkrijgbaar is. Dat vind ik echt supercool!

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

Als startend bedrijf hebben we een legio aan uitdagingen, zowel aan ‘de achterkant’ als aan ‘de voorkant’. Als ik moet kiezen dan zijn er denk ik 2 uitdagingen het lastigst: Allereerst tijd. Altijd maar weer de tijd. We hebben zo veel ideeën en dingen te doen, maar zonder (het geld voor) een heel team moet je keuzes maken. Dat betekent bijvoorbeeld exportkansen laten lopen, of je richten op grote klanten i.p.v. kleine klanten bezoeken. Lastig, want het liefst zou ik het allemaal doen.

De tweede uitdaging waar we tegen aanlopen is dat onze relatieve onbekendheid ons soms in de weg zit in het opbouwen van distributie. Mogelijke nieuwe klanten reageren eigenlijk altijd super positief op Max’s Mints (yay!), maar de eerste stap zetten is spannend. Retailers, cateraars etc. weten tenslotte precies wat ze hebben aan de al bestaande mint producten die ze verkopen (in termen van omzet), en nog niet hoe dat er uit zal zien met Max’s Mints. Het is daarom extra belangrijk dat de klant écht geloofd in het product en het een kans wil geven.

OK. Dit is je kans! Wat zou je als afsluitende pitch willen zeggen?

Yes! Nog een uitsmijter, daar houd ik van! Aan alle tankstations, horecagelegenheden, treinstations, sportkantines, musea en luchthavens van Nederland. Zet die eerste stap! Draag bij aan vele kleine goede keuzes én een groot verschil. Op al die plekken waar onze mints on a mission verkocht worden gaan ze als een trein over de toonbank, dus why not give it a try? En oh ja! Thanks @HorecaNetwerk! Leuk dat we zo ons verhaal mogen vertellen!

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Floor en Max’s Organic Mints? Klik dan hier en neem nu eenvoudig contact op met Floor van der Steen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in