Interview met Doreen van Botanic Bites. “Ik wou iets echt duurzaams opbouwen waarmee ik veel impact kon maken”.

0

Om te kunnen werken aan onze missie “iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met verschillende StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Doreen Westphal van Botanic Bites, dat allerlei innovatieve en zeer smakelijke producten maakt met een zo laag mogelijke ecologisch foodprint.

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Ik ben Doreen Westphal. Geboren en opgegroeid in Oost-Duitsland en toen de muur in 1989 viel was ik net negentien. Daarna ging mijn leven een hele andere kant op dan ik ooit had gedacht. Oude vriendinnen vragen zich af hoe mijn leven eruit had gezien als die muur nog stond. Ik wilde namelijk nooit zomaar iets doen omdat iemand vond dat het moest. Ik moest begrijpen waarom en erachter staan. Nu woon ik al negen jaar met mijn man Steven, onze zoon Maarten (8) en onze Roemeense straathond Charly in Eindhoven.

Wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met ondernemen?

Zo veel. In de DDR volgde ik een opleiding tot kleermaakster, maar nadat de grens openging overspoelde een enorme golf goedkoop textiel het land. Niemand liet meer kleren op maat maken. In onze kleermakerij was altijd een wachttijd van minimaal zes weken, nu waren mij collega’s binnen een paar weken werkloos. Ik nam ontslag toen ik het zag aankomen en begon een studie economie. Voor een uitwisseling van vier maanden ging ik naar de UK. Dat werden vijf jaar. Afgestudeerd als theatervormgever kwam ik in 2000 voor de liefde naar Amsterdam.

Wanneer kwam je tot het idee om te gaan ondernemen en waarom?

In Amsterdam stuitte ik op een gigantische hoeveelheid oude fietsbinnenbanden die elke week bij de fietsenmaker werden weggegooid. Dat vond ik zo zonde! Ik startte een bedrijf dat er tassen van maakte en dat liep totaal uit de hand. Uiteindelijk maakten we zelfs rolkoffers met ingewikkelde mechanismen en verkochten letterlijk van hier tot Tokio. Ik werkte altijd vanuit duurzaamheid maar op een gegeven moment besefte ik dat we genoeg spullen hebben, ook al zijn deze nog zo duurzaam gemaakt. We hebben echt genoeg. Ik heb het bedrijf verkocht om al mijn energie in een nieuw bedrijf te stoppen, ik wou iets duurzaams opbouwen waarmee ik impact kon maken.

En toen? Wat heb je allemaal gedaan om Botanic Bites op te starten?

Haha, eerst ging ik vol passie paddenstoelen kweken: oesterzwammen op koffiedik. Binnen de kortste tijd had ik negen verschillende soorten exotische paddenstoelen in mijn tenten staan. Ik mocht toen de kelder van het voormalige gemeentearchief van Eindhoven gebruiken. Een kelder van 300 m2, heel tof. Maar ik besefte snel dat ik met die paar kilo’s paddenstoelen de voedselketen niet ging veranderen. Toen kwam ik erachter hoeveel voedsel al op de boerderij verloren gaat en ging ik samenwerken met boeren die grote reststromen hebben. Op basis van die stromen ontwikkel ik innovatieve, duurzame, plantaardige producten, zoals onze tomaten-wortelburger. Die heeft een supervolle umamismaak, echt een topproduct! Nu kunnen we samen met de boeren meters maken.

“Binnen de kortste tijd had ik negen verschillende soorten exotische paddenstoelen in mijn tenten staan”.

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over het bedrijf en de producten.

Wij maken erg lekkere, innovatieve producten met een hele lage ecologische footprint. Dat bereiken we door middel van slimme co-creatie met lokale boeren en andere partijen. Daar zit onze kracht. Zo maken wij burgers, worst, balletjes en meer van vaak geredde groente zoals wortels, tomaat, paddenstoelen of zeewier.

Een mooi voorbeeld en ons nieuwste product is Choonk – gegrilde umamistukjes op basis van geredde oesterzwamvoetjes. Die maken we in samenwerking met een aantal oesterzwamboeren. Deze voetjes blijven achter bij de boer omdat ze taaier zijn dan de oesterzwammen zelf. Zo’n driehonderdvijf ton op jaarbasis. Wij hebben hier een prachtig product van gemaakt, je gebruikt het net als kip. De chef brengt de stukjes zelf op smaak en maakt er bijvoorbeeld saté, gyros, shoarma of pulled paddo van, of gebruikt het voor wokken, bakken, pizza, etc.

Duidelijk. En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

Omdat Choonk zo ongelofelijk lekker is! Deze stukjes hebben een fantastische bite en zitten vol sap. Paddenstoelen bevatten een natuurlijke smaakversterker, dus wat je er ook aan kruiden bij doet, het wordt alleen maar lekkerder. Vegan producten hebben vaak de reputatie dat ze droog zijn, geen bite hebben of vol zitten met toevoegingen. Choonk is het tegenovergestelde.

Maar dat is niet de enige reden. Iedereen beseft inmiddels dat we zo niet verder kunnen gaan en steeds meer horecagasten verwachten lekkere, toekomstbestendige keuzes op de menukaart. Zij willen graag iets nieuws proberen. Onderscheid je als horecaondernemer door het maken van culinaire én circulaire keuzes. Communiceer dat vooral aan je klanten, maar begin altijd met de smaak! Je zult zien hoe enthousiast zij reageren op bijvoorbeeld een stokje paddo-saté. Ik heb deze satés getest tijdens een festival afgelopen jaar, ze waren niet aan te slepen. Op een gegeven moment vroeg iemand heel vriendelijk: ‘Mevrouw, dit is erg lekker en sappig maar is de kip wel gaar?’ Dat was een prachtig moment, ik wist dat ik op het goede spoor zat. Wij maken geen nepvlees maar op zichzelf staande, lekkere, zo min mogelijk verwerkte pure producten met een superkleine ecologische foodprint.

Leuk! Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

Wij zijn al vaker opgemerkt voor onze inzet voor duurzaamheid en circulariteit. Wij waren bijvoorbeeld finalist voor de European Food Heroes Award. Recent hebben wij de Amsterdam Food Pitch gewonnen – ‘Lekkerste en Duurzaamste Product 2019’. Hier was ik enorm trots op. Voor het eerst heeft een hoogstaande culinaire vakjury bevestigd dat wij doen wat wij beloven: reststroom wordt delicatesse! Deze prijs is dan ook ons entreekaartje voor verschillende Nederlandse groothandels.

“Recent hebben wij de Amsterdam Food Pitch gewonnen. ons entreekaartje voor VEEL verschillende groothandels”

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

Wij zijn nu grote stappen aan het zetten. Grotere volumes, samenwerken met logistieke partners, opzetten van export en steeds meer boeren die ons vragen hun groente te redden. Het gaat goed maar het is veel. Wij moeten onze organisatie professionaliseren. Goede mensen aan boord halen en goede relaties met partners opbouwen.

Dit is je kans! Wat zou je nu als afsluitende pitch willen zeggen?

Op Gastvrij Rotterdam gaan we Choonk Umami Stukjes officieel lanceren en laten we al die verschillende toepassingen zien. Kom vooral langs op onze stand in het Vegan Taste Lab, proef en laat ons weten wat je ervan vindt. Kan je niet wachten, stuur mij een mail en vraag een proefpakket aan. Samen maken we grote culinaire & circulaire stappen! Je gasten zijn er klaar voor, jij ook?

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Doreen en Botanic Bites? Klik dan hier en neem nu snel contact op.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in