Interview met Denise van Dero Foods. “We moesten de hele week uitleggen dat er echt geen kaas in de Cheesecake zat”.

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we dagelijks met fabrikanten. Dit keer zijn we in gesprek met Denise Pruissen van Dero Foods. Een prachtig familiebedrijf dat in 1998 is gestart met de import en export van diepvriesproducten en wordt gerund door Denise en haar ouders. 

Vertel Denise, wie ben je en wat doe je dagelijks bij Dero Foods?

Ik ben Denise Pruissen. 35 jaar oud, getrouwd en moeder van drie. Tijdens mijn studie bedrijfskunde, alweer 15 jaar geleden, ben ik gestart bij Dero Foods. Het was de bedoeling om hier tijdens mijn studie te werken en daarna een andere baan te zoeken, maar toen ik in 2007 afstudeerde in Marketing hadden we net Dero Foods ook als merk op de markt gebracht en had ik het idee dat ik veel van mijn studie hier nog in de praktijk kon brengen. Ik ben dus gebleven. Inmiddels ben ik sinds een aantal jaar mede-eigenaar en hou ik me bezig met Sales & Marketing.

Voor de mensen die nog nooit hebben gehoord van Dero Foods? Wie zijn jullie?

Dero Foods is een familiebedrijf. Mijn vader is het in 1998 gestart als im- en export bedrijf in diepvriesproducten en mijn moeder werkt er ook, alleen mijn broer is iets anders gaan doen. Onze focus ligt hierbij op banket en patisserie producten. Ons assortiment bestaat inmiddels dan ook uit Danish Pastry, cheesecakes en taarten, brownies, scones, glutenvrije en vegan patisserie en wat speciale brood en party food producten. Doordat we zelf niets produceren en ook opslag en logistiek hebben uitbesteed, hebben we het lange tijd met z’n drieën gered, maar op een gegeven moment groeiden we zo hard, dat er toch echt personeel van buiten bij moest komen. Op kantoor hebben we sinds een aantal jaren versterking en onze buitendienst zullen we dit jaar ook uit gaan breiden.

Door de oude contacten van mijn vader doen we nog steeds wel wat export van diverse diepvriesproducten, maar met het merk Dero Foods richten we ons op de Nederlandse markt. Hierdoor zijn we altijd op zoek naar innovatieve producten van hoge kwaliteit. Producten die er in Nederland nog niet zijn. Of die nog niet in die kwaliteit op de markt zijn. Producten als Danish Pastry en cheesecake zijn nu natuurlijk niet nieuw meer voor de markt, maar wel toen wij er mee begonnen. Toen we bijvoorbeeld bijna 10 jaar geleden als een van de eersten cheesecakes op de markt brachten, hadden heel veel mensen er nog nooit van gehoord. Nu zijn cheesecakes niet meer weg te denken en staan ze op bijna iedere kaart, maar toen moesten we op de Horecava heel de week uitleggen dat een cheesecake is gemaakt op basis van roomkaas en dat er echt geen old Amsterdam of wat voor andere Nederlandse kaas dan ook in zat.

“Nu zijn cheesecakes niet meer weg te denken, maar toen moesten we de hele week uitleggen dat er geen kaas in zat”.

Duidelijk. Banket en patisserie dus! Wat zijn de ontwikkelingen in dat segment en hoe spelen jullie hierop in?

Een belangrijke ontwikkeling is de vraag naar allergeenvrije producten. Twee jaar geleden hebben wij daarom een aantal glutenvrije taarten geïntroduceerd, gevolgd door gluten- en lactosevrije cookies en brownies. Er waren op dat moment nog heel weinig glutenvrije producten op de markt. En de producten die er waren, waren vaak niet lekker. Voor alle producten die wij op de markt brengen hanteren we de voorwaarde dat ze echt lekker moeten zijn, voor iedereen. Dus ook de glutenvrije producten moesten écht lekker zijn. Dat was een lange zoektocht, wij produceren immers niets zelf en moesten dus een producent zien te vinden die dit voor ons kon maken. Uiteindelijk is dat gelukt en hebben we een assortiment met geweldige glutenvrije taarten op de markt gebracht.

Het mooie is, wanneer we de producten op een beurs laten proeven, zijn mensen super enthousiast over de smaak en hebben ze niet eens door dat het glutenvrij is. Onze glutenvrije cheesecake is net zo lekker als onze gewone cheesecake. Maar niet alleen het aantal mensen dat glutenvrij of lactosevrij eet groeit, ook de vraag naar vegan producten neemt hard toe. Afgelopen januari hebben we daarom een glutenvrije taart op de markt gebracht, die ook nog eens vegan is: de VEGAN Cherry Bakewell Taart. Deze introductie was een groot succes. Daarom komen we nu op Gastvrij Rotterdam met nog een glutenvrij vegan product, de VEGAN Orange Brownie. Een heerlijke smeuïge chocolade brownie met een laagje sinaasappel. Dit product is dus gemaakt zonder gluten en zonder dierlijke producten, zoals eieren en melkproducten. Omdat onze glutenvrije en vegan producten écht lekker zijn, kan de ondernemer de taart of brownie voor iedereen op de kaart zetten en wanneer iemand dan glutenvrij of vegan eet, heeft hij daar altijd iets voor in huis.

Leuk! Waarom moeten ondernemers met jullie aan de slag?

We proberen ondernemers iedere keer weer te verrassen met producten waarmee ze het verschil kunnen maken. Topkwaliteit producten waarmee de ondernemer in kan spelen op de laatste trends. Ook denken we graag met onze klanten mee. Wat past het best binnen het assortiment en bij de klant. We proberen onze klanten te inspireren om producten op verschillende manieren in te zetten en daarnaast geven we ook graag advies. Bijvoorbeeld wanneer de klant wil starten met een High Tea, maar niet zo goed weet hoe hij dit in moet vullen. Ik denk dat ons serviceniveau erg hoog is. Dit hebben we ook doorgevoerd in onze logistiek. We leveren al onze producten per doos uit, zonder minimale afname. De groothandel hoeft geen voorraad aan te houden of grote hoeveelheden te bestellen.

Hoe reageert de horeca nu op dit verhaal en waar ben je trots op?

De horeca reageert heel enthousiast. Voor de ene klant gaat het puur om de goede producten, voor de ander is juist het advies in combinatie met de producten erg belangrijk. Ik ben eigenlijk altijd trots als ik onze producten ergens tegenkom. Dit kan zijn wanneer ik in een restaurant cheesecake als dessert bestel en dan vervolgens onze eigen cheesecake geserveerd krijg. Maar ook wanneer ik op Instagram onze producten bij klanten voorbij zie komen. Het is erg leuk om te zien wat klanten met onze producten doen, hoe ze de producten presenteren en aanprijzen. Om te zien dat ze onze adviezen hebben opgevolgd of juist hun eigen draai hebben gegeven aan het gebruik en de presentatie. Het maakt me trots dat we dit met zo’n klein team allemaal voor elkaar krijgen.

Mooi. En nu? Wat ga je de aankomende maanden doen?

Komende maanden staan in het teken van de introductie van onze VEGAN Orange Brownie. We staan op Gastvrij Rotterdam en in januari op de Horecava. Het is daardoor altijd een drukke periode, want de beurzen brengen als we het goed doen weer veel op te volgen werk met zich mee. Maar daar doen we het natuurlijk allemaal voor, dus het is altijd een erg leuke tijd. We hebben in deze periode heel intensief contact met onze (potentiële) klanten. Het is erg leuk om op beurzen de directe reacties van klanten te horen. En ondertussen zijn we natuurlijk ook altijd op zoek naar nieuwe, innovatieve producten. Er gaat immers behoorlijk wat tijd en werk aan vooraf voor een product op de markt gebracht kan worden. We kijken daarbij vaak in het buitenland. Vooral omdat veel innovaties en trends vaak buiten onze eigen grenzen ontstaan en dan later naar Nederland komen.

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

We hebben inmiddels een goede landelijke dekking voor de uitlevering van onze producten via diverse groothandels en we zijn erg hard gegroeid de laatste jaren. Maar onze grootste uitdaging is vaak het op gang krijgen van leveringen van nieuwe producten. Het probleem is dan niet het enthousiasme van de markt, maar de uitlevering via de groothandel. Omdat wij vaak juist producten introduceren die nieuw zijn voor de Nederlandse markt en waar op dat moment dus nog geen (grote) omzet in is, is de groothandel soms niet direct bereid de producten op te nemen. En dat terwijl de groothandel geen voorraad aan hoeft te houden van onze producten. Wij hebben onze logistiek zo geregeld dat we al onze producten bij iedere groothandel minimaal één keer per week per enkele doos kunnen uitleveren. Het is dan heel frustrerend wanneer je ziet dat de markt je producten wil kopen, maar je de leveringen (nog) niet rond krijgt. Het helpt vaak wel wanneer klanten iedere keer maar weer bij hun vertegenwoordiger van de groothandel blijven vragen naar onze producten. Uiteindelijk komen we er dan meestal wel, maar dit kost heel veel tijd en energie die iedereen liever op een andere manier gebruikt. Gelukkig zijn er ook genoeg groothandels die wel flexibel werken en waar we gelukkig niet tegen dit probleem aanlopen.

“De uitdaging is vaak het op gang krijgen van leveringen van nieuwe producten. Het probleem is DAN niet het enthousiasme van de markt, maar uitlevering via de groothandel”

Nou, dit is je kans! Wat zou je als pitch tegen de lezers willen zeggen?

Ben je nieuwsgierig geworden naar onze producten en zou je ze eens willen testen? Neem dan contact met ons op, want we komen met veel plezier bij je langs! En gebruik je onze producten al? Dan horen we natuurlijk ook graag jullie ervaringen. We zullen onze Instagram account komende tijd verder gaan gebruiken om jullie te inspireren, dus volg ons ook daar voor het laatste nieuws.

Mooi! Tot slot wil ik je nu vragen om het interview-stokje over te dragen aan een collega die je leuk vindt. Aan wie denk je nu?

Ik wil het interview-stokje graag overdagen aan Frank Kerkhof van PH Frost. Frank is altijd erg enthousiast en ik ben ook benieuwd naar wat hij te vertellen heeft.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Denise en Dero Foods? Klik dan hier en neem nu snel en eenvoudig contact op met Denise Pruissen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in