Interview met Gerwin Souman over Foodservice Awards 2020

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we met verschillende collega’s uit de markt. Dit keer zijn we in gesprek met Gerwin Souman. Project Manager bij Q&A Insights & Consultancy en verantwoordelijk voor projecten als “De Beste Folder Awards” en de “Foodservice Awards“.

Vertel Gerwin, wie ben je?

Hi, mijn naam is Gerwin Souman en ik werk als projectmanager bij Q&A Insights & Consultancy. Vorig jaar heb ik een carrièreswitch gemaakt en ben ik bij Q&A gaan werken omdat ik Nationaal en Internationaal actief wilde zijn. Ik wilde graag meerdere dingen tegelijk doen en me bezig houden met toffe projecten in de food en non-food retail. Bij Q&A kreeg ik de kans.

Wat zijn dat dan voor projecten?

Internationaal zijn we actief met de grootste consumentenverkiezing van Europa, ‘Retailer of the Year’. Het verkiezingslogo ken je waarschijnlijk wel met het kroontje achterop de vrachtwagens van bijvoorbeeld Action en Beter Bed. Nationaal houd ik me bezig met projecten als ‘De Beste Folder Awards’ en de ‘Foodservice Awards’.

OK. Nu de 2editie van de Foodservice Awards. Hoe ging het vorig jaar?

Een eerste editie is altijd spannend. Samen met de Horecava zijn we de verkiezing gestart om ook de bezoekers van de horeca een stem te geven. Dat betekent dat het hierbij dus gaat om de stem van de consument die de horeca beoordeelt als gast. De verkiezing levert daardoor nieuwe inzichten voor de branche. De ervaring met verkiezingen vanuit Q&A en het netwerk van Horecava zorgden voor een goede basis om de verkiezing uit te rollen. Yoghurt Barn werd overall winnaar van de eerste editie en daarnaast waren er nog tien andere categorie winnaars. Dit kwam tot stand door 22.000 consumenten stemmen en de awards mochten we uitreiken tijdens de Horecava waar zo’n 100 mensen aanwezig waren. Ik kijk hier met een goed gevoel op terug.

Duidelijk. En wat ging er minder goed? Oftewel wat kan er beter?

Wat we vorig jaar denk ik hebben onderschat is dat het voor sommige categorieën lastig is om deze goed gevuld te krijgen. Het werd hierdoor aan het eind een beetje een race tegen de klok om dit alsnog goed voor elkaar te kunnen krijgen. Uiteraard is het nu onze ambitie om dat de komende editie ook beter te doen.

Over wat voor type locaties hebben we het? Welke partijen kunnen meedoen? 

Alle Foodservice bedrijven met minimaal 5 vestigingen kunnen in 13 verschillende categorieën deelnemen aan deze verkiezing. Door deel te nemen aan de verkiezing krijg je inzichten in hoe de klant jou en je concurrenten beoordeeld op tien verschillende aspecten. De resultaten worden verzameld in een rapportage en naast deze inzichten kun je als winnaar een jaar lang communiceren dat je de beste van Nederland bent. Naar klanten is dit een meerwaarde en intern naar collega’s en andere stakeholders een enorme boost.

Yoghurt Barn won vorig jaar, wat heeft hen dit opgeleverd?

Ze waren vooral verrast door de enorme media-aandacht die er was voor het winnen van de prijs. Meerdere winnaars hadden zoveel aandacht niet verwacht. Dat vond ik wel leuk. De Award is voor klanten een soort keurmerk. Daarnaast geeft het winnen van de Award een enorme boost bij de medewerkers en andere betrokkenen. Door de inzichten van de verkiezing weten ze wat ze goed doen en waar nog verbeterpotentieel ligt.

Leuk. Hoe kunnen partijen zich aanmelden en wat is de planning?

Aanmelden kan gratis op info.foodserviceaward.nl. Je krijgt dan van ons een persoonlijke stemlink en bannermateriaal om de verkiezing te promoten onder je eigen klanten. De stemperiode loopt van 17 september tot 12 november en de uitreiking zal wederom plaatsvinden op 14 januari tijdens de Horecava in RAI Amsterdam.

En voor vragen over de verkiezing?

De meeste informatie is inmiddels te vinden op de website van de Foodservice Awards, maar mensen met vragen kunnen uiteraard ook persoonlijk contact met mij opnemen als ze vragen hebben. Dat kan heel eenvoudig door mij te bellen op 06-52651879 of te mailen op info@foodserviceaward.nl.

Enthousiast geworden? En wil je meer weten over Gerwin of de Foodservice Awards? Klik dan hier en neem nu eenvoudig persoonlijk contact met hem op.