Interview met Felice van Zanten van Henri uit Drunen. “Ik vind het gaaf, dat we voor een bedrijf van inmiddels 40 jaar oud toch helemaal van nu zijn”

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we dagelijks met fabrikanten. Dit keer zijn we in gesprek met Felice die werkt als Marketing-Communicatie Manager bij Henri. Een prachtig Brabants familiebedrijf dat met haar uitgebreide assortiment al 40 jaar de Kok voor de Chef is.

Vertel Felice, wie ben je en wat doe je dagelijks bij Henri?

Ik ben Felice van Zanten, al 15 jaar werkzaam bij familiebedrijf Henri uit Drunen. Ik ben volledig verantwoordelijk voor alle communicatie van Henri, zowel intern als extern.  Daarnaast voer ik alle marketingactiviteiten uit van Henri die ik samen met mijn collega en eigenaar van Henri, Els van Olphen, bepaal.

En voor de mensen die nog nooit hebben gehoord van Henri? Vertel.

Henri, dat is de kok voor de chef. We brengen ‘keukenverlichting’. We nemen het tijdrovende werk uit handen met ons uitgebreide assortiment convenience en brengen tijd terug in de keuken. Tijd die je helpt met je keukenbezettingsproblemen. En we ontzorgen meer dan dat. Henri producten geven meer helderheid in je kosten. En dat met een beter rendement  en minder waste. Terwijl dankzij ons uitgangspunt van de goede smaak de kwaliteit gewaarborgd blijft. Of je  nu 1 restaurant te runnen hebt of 25.

“We nemen met ons assortiment het tijdrovende werk uit handen brengen tijd terug in de keuken. Tijd die je helpt met je huidige bezettingsproblemen”

OK, convenience! Wat zijn nu de ontwikkelingen in dat segment?

Grootste ontwikkeling is dat nú echt pas het licht aan gaat in de horeca dat convenience écht een bijdrage kan leveren in alle uitdagingen waar men elke dag tegenaan loopt. Je moet als chef goede convenience echt zien als een stukje van je mise en place. Het vraagt alleen een andere manier van denken en calculeren. Daarnaast gelden voor ons ook algemene trendontwikkelingen als transparantie, duurzaamheid en gezondheid. En uiteraard spelen we in op de groeiende groep vegetariërs, flexitariërs en veganisten.

En? Hoe spelen jullie dan in op die vega-trend?

We hebben de laatste tijd veel vegetarische producten geïntroduceerd. Een aantal curry’s op basis van groenten en peulvruchten en vegetarische soepen. Inmiddels is al zo’n derde van ons assortiment vegetarisch. In april brachten we een veganistische truffelsaus op de markt. Die is zoooo lekker! En in het najaar komen er 2 producten bij met daarin de clean label, hippe vleesvervanger op basis van haver en tuinbonen: Pulled Oats.

Leuk. Hoe reageert de horeca op dit verhaal en waar ben je trots op?

De vegan truffelmayo, ik ken niemand die geen fan is zodra ze hem hebben geproefd. Iedereen is blij dat er eindelijk zo’n mooi vers product is, dat nog clean label en zelfs vegan is ook nog. Voor de producten met Pulled Oats hebben we een héél grote klant, die gaat daar leuke dingen mee doen. Maar dat hoor je vanzelf, haha. Wat ik gaaf vind, is dat we met deze producten bovenop de laatste trends zitten. En dan vind ik het best gaaf, dat we voor een bedrijf van inmiddels 40 jaar oud toch helemaal van nu zijn.

“IK vind het gaaf, dat we voor een bedrijf van 40 jaar oud helemaal van nu zijn”

Duidelijk. Wat is nu je grootste uitdaging? Waar heb je hulp bij nodig?

Onze uitdagingen zijn er twee: omdat we convenience producten maken, hebben we toch nog vaak te maken met het negatieve imago daarvan, terwijl wij eigenlijk net zo koken als elke andere kok – maar dan in het groot. En soms zelfs beter. Bij ons geen poeders en bouillonblokjes of smaakversterkers. Wij koken met mooie fonds en gewoon echte kruiden en specerijen. En de tweede uitdaging is dat chefs zelf blijven koken, zelfs met een veel te kleine keukenbezetting en een slechte inslag. Gewoon omdat ze niet beseffen dat wij eigenlijk een heel mooie en betaalbare mise en place zouden kunnen brengen. Of omdat ze dus zijn opgevoed met de gedachte dat zelf koken met poeders beter is dan vers kant-en-klaar inkopen.

Nou, dit is je kans! Wat zou je als pitch tegen alle lezers willen zeggen?!

Reken gewoon eens goed door wat zelf koken kost. Niet alleen je inkoop, maar ook de uren die je er in steekt. En wat je weggooit. En houdt dat dan langs een product van ons. Want wie kan rekenen, gaat keuzes maken wat hij inkoopt en wat hij zelf kookt. En probeer anders eens onze geconcentreerde demi-glace, als je heel graag zelf wilt blijven koken, maar toch wel een klein beetje hulp van hoge kwaliteit kan gebruiken. Die demi-glace is zoveel beter dan een poeder en is zo handig. Dat gaat je echt veel brengen in de keuken.

Tot slot! Want het is een marathon, dus ik wil je nu vragen om het stokje over te dragen aan een collega die je leuk vindt. Aan wie denk je nu?

So! Dat zijn er wel echt veel hoor. Denk nu gelijk aan Aneta Huizing van Grolsch, Dirk Jan van Hollands Wild, Frans de Rond van Livar, Teun Geundelach van Eco Fields, Carl Siegert, Mareille van Noord van Verstegen, Ellen van Depa en Maaike van den Hurk van Vergeer :-).

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Felice en Henri uit Drunen? Klik dan hier en neem nu snel en eenvoudig contact op met Felice van Zanten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in