Interview met Dirk Willemsen: Franchise Manager van Happy Italy en altijd op zoek naar gepassioneerde franchisenemers

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we vaak met verschillende collega’s uit de horeca. Dit keer is onze vriend Rogier van Wijk in gesprek met Dirk Willemsen. Voormalig oprichter van QB Hospitality die nu actief is als Franchise Manager van restaurantketen Happy Italy

Vertel Dirk, wie ben je en waar kennen de mensen je van?

Ik ben Dirk Willemsen. 42 jaar oud, vader en alweer 23 jaar actief in de hospitality. Waar de mensen mij van zullen kennen? Waarschijnlijk kennen de meeste mensen mij nog van QB Hospitality. Het bedrijf dat ik samen met mijn compagnon heb opgericht en wat we in 2017 hebben gefuseerd met Fan Factory.

Hoe ben je eigenlijk begonnen met QB Hospitality?

Ik ben met QB gestart nadat ik in Amerika zelf in aanraking kwam met Mystery Guest Visits. Op dat moment werkte ik daar in een hotel. Met QB waren we destijds de eerste die zich primair richtte op kwaliteitsbewaking in de Nederlandse Horeca door middels van het inzetten van Mystery Guests. Mijn toenmalige compagnon was de eigenaar van o.a. de Cooldown, Surprisebar en het Feest van Joop in Amsterdam. Avonden en nachten lang hebben we het mystery guest concept in zijn zaken verder ontwikkeld waarna we veel nachthoreca als klant kregen, maar ik wilde meer. De eerstvolgende segmenten waar we ons daarna op hebben gefocust waren hotels en restaurants in het hogere segment. Vooral omdat ik tijdens mijn hotelschool ook in verschillende sterrenzaken had gewerkt.

OK.. en toen?! 

De eerste jaren richtten we ons alleen op het uitvoeren van mystery guest bezoeken. Daarna werd de vraag om ook ‘iets’ met de uitkomsten te doen steeds luider en verschillende trainingsprogramma’s waren daarvan het gevolg. Zowel klassikaal op locaties als ook door het aan te bieden vanuit verschillende online programma’s. Al met al heb ik hierdoor in mijn tijd bij zowel QB als bij Fan Factory voor mooie bedrijven als Vrumona, Nespresso, Coca-Cola, Unilever, Debuut BV, Meyer Beheer, IQ Creative, Accor, Efteling, Tao Group mogen werken.

Duidelijk. Maar nu ben je Franchise Manager bij Happy Italy. Vanwaar de stap van ondernemer naar weer werken in loondienst?

Ja. Dat klopt. In 2018 heb ik namelijk mijn aandelen in Fan Factory verkocht en ben ik partner geworden in Bernie’s Beach club te Zandvoort. Je zou zeggen de zomer in 2018 was een vliegende start, en dat was ook zo! Echter was dit niet te combineren met mijn gezinsleven. Iets dat ik in theorie wel wist, maar de praktijk was toch heftiger dan verwacht. Daardoor heb ik in november de lastige stap genomen door afstand te doen van Bernie’s en ben ik gaan nadenken over wat ik weer wilde gaan doen. Na veel gesprekken en nadenken ben ik door een goede relatie Daniel de Block benaderd of ik hem wilde ondersteunen in het opzetten van de franchise tak van Happy Italy. En dat voelde goed! Mijn ervaring vanuit de hospitality kwam goed van pas, dus ben ik van start gegaan.

Hele omslag om weer een leidinggevende te hebben lijkt me? Hoe ervaar je dat?

Gewoon normaal. Het is voor mij al heel lang geleden dat ik een leidinggevende heb gehad, dus zo voelt het natuurlijk ook niet. Doordat we elkaar al lang kennen, en hij ook goed weet wat ik kan, ben ik nu ondernemer in een onderneming. Iets wat ons beide goed past.

Top. Dan wil ik het nu even met je hebben over de veranderingen die jij ziet in de horeca. Waar ligt volgens jou momenteel de grootste uitdaging? 

Als eerste zie je natuurlijk de hele horeca in het algemeen veranderen. Kijk alleen al naar alle verschuivingen in concepten. Van nightlife tot all you can eat. Maar toch ligt wat mij betreft de grootste uitdaging momenteel bij het op pijl houden van het gewenste niveau in de horeca. Uiteindelijk begint dit namelijk met het aantrekken en behouden van goed personeel. Maar met ruim 22.000 vacatures zie ik hier nu wel een flinke verschuiving in ontstaan. Iets wat niet kunnen tegenhouden, maar wij zullen ons hierop moeten aanpassen. Vasthouden aan het oude gaat ons namelijk niet helpen. Dan drijf je de mensen van je af in plaats van behouden voor je bedrijf. Men swiped op Tinder, switcht van school, neemt “even” een tussenjaar en werkt de ene dag hier en dan de volgende dag net zo gemakkelijk aan de overkant. Aan onze generatie om hier nu goed mee om te gaan.

Hoe moeten ze er dan nu mee omgaan denk je?

Het belangrijkste voor de nieuwe generatie is dat je de juiste aansluiting weet te vinden. Als je mensen toekomst biedt en kennis met ze deelt dan is dat een reden om te blijven. Mijn oude motto van QB Hospitality “Binden, boeien, behouden en trainen” geldt wat dat betreft dus nog steeds. Als ik horecaondernemer zou zijn zou ik hier nu volop inzetten. Het succes van je zaak ligt uiteindelijk toch vooral ook bij het juiste personeel dat bij je werkt.

En bij juiste franchisenemers zeker toch?! Of niet? 

Haha! Mooi bruggetje Rogier. Maar vooral gepassioneerde franchisenemers inderdaad! Daar ben ik uiteraard ook altijd naar op zoek. Bij Happy Italy komt mijn ervaring nu goed van pas en gebruiken we dit om verder te kunnen groeien met de juiste mensen in de juiste outlets. We zien een groei in formules, dus juist van belang dat je de kwaliteit op het juiste niveau houdt. Een review is heden ten dagen zo ingevuld en raakt dan de keten. Iets waar je dus standaard met zijn allen voor moet waken. En dat doen we natuurlijk samen. Met het juiste team, de juiste medewerkers en de juiste gepassioneerde franchisenemers.

Over Dirk Willemsen

Dirk wordt gedreven door klantgerichtheid. In alles wat hij doet zet hij de klant centraal. Na de Hotelschool in België te hebben afgerond heeft hij een jaar lang een sommelieropleiding gedaan. Hij heeft als sommelier gewerkt in Frankrijk bij Restaurant La Terasse** en Omni Interlocken Resort in Denver Colorado. Als ondernemer was hij actief bij QB Hospitality, MysteryPatient, Fan Factory en Bernie’s Beachclub. Inmiddels zet hij nu zijn competenties met veel plezier in bij Happy Italy. Wil je meer weten over Dirk Willemsen? Klik dan hier om met hem in contact te komen.

Over Rogier van Wijk

Rogier van Wijk is actief lid van ons netwerk en kent Dirk vanuit de relatie tussen QB en Coca-Cola. De passie die zij beiden hebben voor de hospitalty is de bindende factor waardoor ze de afgelopen jaren ook altijd contact hebben met elkaar hebben gehouden. Inmiddels opereert Rogier als zelfstandig ondernemer en helpt hij dagelijks diverse leveranciers met strategische vraagstukken. Wil je meer weten over Rogier en met hem in gesprek? Klik hier en stuur hem een mailtje.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in