Leveranciersmarathon: In gesprek met Charlotte Beek van NIC Nederland

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we dagelijks met fabrikanten. Dit keer zijn we in gesprek met Charlotte Beek die werkt als Marketing en Communicatie Manager bij softijsleverancier Nic Nederland. Een prachtig bedrijf dat ernaar streeft om voorop te lopen qua trends en ontwikkelingen om jaarlijks aantrekkelijke producten te kunnen presenteren aan de horeca. 

Vertel Charlotte, wie ben je en wat doe je dagelijks bij Nic?

Mijn naam is Charlotte Beek. Ik ben 42 jaar en sinds 3 jaar werkzaam bij Nic Nederland. In mijn werk ben ik verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.

Voor de mensen die nog niet hebben gehoord van Nic? Wie zijn jullie?

Nic Nederland is een bedrijf dat alles verkoopt wat met softijs te maken heeft. Naast softijsmixen, oublies, siropen, toppings, garneringen en disposables ontwikkelen we conceptmatige marketingoplossingen waarmee we ondernemers helpen om het lekkerste softijs aan consumenten te verkopen. Hierin zijn we marktleider. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het ondersteunen van ondernemers. Zowel op het gebied van recepturen, marketing als berekeningen. We zeggen niet voor niets: “Er is geen vraag over softijs die Nic Nederland nog niet heeft opgelost”.

Duidelijk. Softijs dus! Wat zijn de trends en ontwikkelingen in dat segment en hoe spelen jullie hier als marktleider op in?

De belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn wat mij betreft “onderscheidend zijn” en “meerwaarde leveren”. Voor ons betekent dit dat wij als marktleider een verantwoordelijkheid hebben om ondernemers te helpen door nieuwe producten en verkoopconcepten te ontwikkelen die aansluiten bij de laatste trends. Want meerwaarde creëren heeft pas nut als je het ook daadwerkelijk kunt verkopen. Zo hebben we de afgelopen jaren de premium shake, bubble wafel, super oublie en crazy cones geïntroduceerd. Stuk voor stuk concepten waarin we onderscheidende producten presenteren met uitgewerkte recepturen en aantrekkelijke promotiematerialen.

“meerwaarde creëren heeft pas nut als je het UITEINDELIJK ook ECHT kunt verkopen”

Werken jullie daarin ook samen met andere relevante partijen? 

Jazeker. Zo maken we bij onze laatste introductie “crazy cones” gebruik van de samenwerking die we zijn aangegaan met Nestlé en Koninklijke Peijnenburg. Onze unieke gekleurde oublies met ieder hun eigen smaak, gecombineerd met bekende merken als KitKat® en Lotus Original Speculoos®. Voeg daar ook nog eens Oreo® aan toe en je hebt een mooi rijtje bekende merken die de consumenten zeker zullen aantrekken. Maar dat lukt natuurlijk alleen als je de consument laat zien wat je hebt en daarom bieden we ondersteuning met deelkaarten en fotomateriaal.

Ziet er tof uit! Waarom moeten ondernemers hier nu mee aan de slag?

Niks moet. Maar consumenten zijn de laatste jaren wel steeds kritischer geworden. Ze willen graag verrast worden en zijn daarbij ook bereid om te betalen voor iets wat echt goed is. Ook zijn, mede door de opkomst van Social Media, de consumenten steeds beter en sneller geïnformeerd over wat waar te halen is. Als jij dus als ondernemer verrast met een heerlijk ijsje dat niet alleen de smaakpapillen prikkelt maar er ook nog eens fantastisch uitziet, dan worden al snel de telefoons tevoorschijn gehaald voor een mooie foto. De kans dat deze gepost wordt op Facebook, Instagram of een ander Social Media platform is dan behoorlijk aanwezig. Tel daarbij op dat consumenten de laatste jaren ook nog eens veel mobieler zijn geworden. Kortom, Men is bereid om te rijden voor dat ene heerlijke, verrassende en mooie softijsje en deelt dat uiteindelijk ook graag met zijn vriendjes.

Leuk. Hoe reageert de horeca nu op dit verhaal en waar ben je trots op?

We merken dat steeds meer ondernemers gaan inzien dat tijden veranderen en dat je mee moet met de trends, maar ook dat er dus veel meer geld valt te verdienen aan softijs. Wie goed softijs verkoopt kan namelijk een brutowinst marge realiseren van rond de 80%. Wanneer het je lukt om aan dezelfde consument een premium shake van €4,- te verkopen i.p.v. een 300 ml milkshake waar je normaal ca. €2,- tot €2,25 voor vraagt, verdien je dus gewoon meer geld.

We hebben de afgelopen jaren veel energie gestoken in het inspireren van ondernemers en laten inzien hoe ze meer geld kunnen verdienen. Richten op verkoop dus, dat doen we met onze brochure, social media en nieuwsbrieven. Maar ook door 2x per jaar een inspiratie magazine uit te brengen en klanten te ontvangen in ons softijsproeflokaal voor een leerzame en inspirerende workshop. Persoonlijk ben ik er dan ook echt trots op dat steeds meer ondernemers ons weten te vinden en dat steeds meer ondernemers informatie en kennis bij ons komen halen i.p.v. dat wij die steeds komen brengen.

Mooi. En nu? Wat ga je de aankomende maanden doen?

We zijn vooral al heel druk bezig voor 2020. Het bedenken en uitwerken van nieuwe producten en bijbehorende concepten, maar ook het up-to-date houden van bestaande concepten is uiteraard van groot belang. Stilstand is immers achteruitgang en door de succesvolle innoverende introducties van de afgelopen jaren wordt er natuurlijk ook wel wat van ons verwacht. De lat ligt hoog, maar ik geniet er gelukkig nog dagelijks van!

Heb je stiekem al een idee voor volgend jaar? Welke dingen zie je nu gebeuren in het buitenland? Heb je een paar voorbeelden?

Wat we precies gaan doen verklappen we natuurlijk nog niet, maar dat we door gaan met het toevoegen van meerwaarde zodat de ondernemer meer geld kan verdienen dat mag duidelijk zijn. Daarnaast spelen bij ontwikkelingen natuurlijk ook maatschappelijke trends als duurzaamheid een grote rol. Hierbij kijken we uiteraard ook naar het buitenland. Toch fijn dat we als Nic Nederland onderdeel uitmaken van een grote internationale groep zodat kennis en ervaringen met elkaar gedeeld kunnen worden.

Duidelijk. Wat is nu je grootste uitdaging? Waar heb je hulp bij nodig?

De grootste uitdaging is zelf geïnspireerd worden en vervolgens ideeën en trends vertalen voor onze afnemers en naar de praktijk. Het moet tenslotte allemaal wel maakbaar zijn en betaalbaar blijven. Want alleen dan kunnen de juiste marges behaald worden.

Nou, dit is je kans! Wat zou je als afsluitende pitch tegen alle mensen die dit stukje lezen willen zeggen?

Als eerste zou ik ondernemers willen motiveren om ons feedback te geven op wat we ontwikkelen via één van onze vertegenwoordigers of door een workshop te bezoeken. Daarnaast zijn ideeën waar in de markt behoefte aan is uiteraard ook welkom. Evenals hoe we dienen om te gaan met maatschappelijk trends zoals het terugdringen van plastic afval.

Tot slot! Want het is een marathon, dus ik wil je nu vragen om het stokje over te dragen aan een collega die je leuk vindt. Aan wie denk je nu?

Mijndert Overgaauw van V&S Foodspecialist. Vooral vanwege zijn aanwezigheid, enthousiasme en brede netwerk, in combinatie met zijn gezonde nuchterheid. Volgens mij hoort en ziet Mijndert ook heel veel, dus benieuwd naar zijn visie en ervaringen!

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Charlotte of Nic Nederland? Klik dan hier en neem nu heel eenvoudig contact op met een collega van Nic.