StartUp Brad verovert kaasindustrie met Plant Based Cheese

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met verschillende StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Brad Vanstone van Plant Based Cheese.

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Ja hoor. Mijn naam is Brad Vanstone en ik ben opgegroeid in Brighton waar ik het grootste deel van mijn leven heb gewoond. Mijn zus en ik brachten onze vakanties door op het melkveebedrijf van mijn grootouders in Devon. Vijf jaar geleden verhuisde ik naar Amerika en woonde twee jaar in New York. In New York City ontmoette ik mijn partner Morgan. Ze kreeg drie jaar geleden een baan in Nederland en dat bracht ons naar Amsterdam. Mijn Nederlandse vrienden maken inmiddels grapjes dat ik niet meer Brits kan zijn. Ik heb een snor, drink melk met thee (havermelk is dat) en ben een enorme cricket fan, een sport die voor de meeste in Nederland vreemd is.

Wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met Plant Based Cheese?

Niets dat gerelateerd was aan eten. Ik specialiseerde me in het bouwen en laten groeien van start-ups. Ik bracht een ​​Brits mediabedrijf naar de VS en vervolgens een Nederlands EdTech-bedrijf naar het Verenigd Koninkrijk. Veel elementen van het bouwen, groeien en besturen van een bedrijf komen daaruit voort. Daarnaast heb ik jarenlang een passie gehad voor het beschermen van onze planeet. Hoewel ik genoten heb van mijn vorige rollen miste ik dat echte gevoel van een doel hebben. Nu is dat waarvoor ik opsta.

Wanneer kwam je tot het idee om te starten met Plant Based?

Toen ik tweeënhalf jaar geleden naar Nederland verhuisde begon ik met een plantaardig dieet. Ik had een aantal documentaires bekeken en een paar boeken gelezen die erop wezen dat als ik één ding zou kunnen doen om de planeet te helpen, dan is dat mijn dieet veranderen. Ik vond het toen blijkbaar super simpel om melk en vlees op te geven door een aantal geweldige vervangers zoals Oatly en de Vegetarische Slager. Het opgeven van kaas was echter een hele andere ervaring. Dit werd bemoeilijkt door het feit dat de alternatieven in de supermarkten qua smaak geen gelijkenissen hadden met kaas.

Op een avond maakte mijn vriendin een op planten gebaseerde Mac en Cheese en ik was verrast door de cheesy smaak en kon niet geloven dat het zuivelvrij was. Het volgende weekend begon ik te experimenteren met het zelf maken van mijn eigen kazen op basis van planten. Ik heb altijd van koken gehouden, maar ik denk dat het echt heeft geholpen om geen kookschool te hebben gevolgd of in een restaurant te hebben gewerkt. Ik had geen vaste manier om dingen te doen en dat gaf mij totale vrijheid en creativiteit. Zes maanden na deze experimentele fase had ik vrienden uitgenodigd voor het avondeten en trok ik de kazen aan het eind van de nacht uit de koelkast. Ik werd enthousiast door hoe positief hun reactie was en ging toen naar bed vol met ideeën.

Ik denk dat de noodzaak om Plant Based Cheese te maken daarom twee kanten heeft. Ik had me een aantal jaren intens over de planeet bekommerd, maar ik had geen project gevonden waarin ik mezelf kon onderdompelen. Ik had ook een diepe passie voor kaas en vond de vervangingen beperkt. Na die periode van zes maanden werken aan het product waren de tasting sessies van onschatbare waarde. Ik maakte me geen zorgen over de naam van het bedrijf, de verpakking of enig ander element van het opzetten van het bedrijf. Ik concentreerde me gewoon op de recepten, omdat ik het in eerste instantie voor mezelf en Morgan maakte.

En toen?! Wat heb je allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Om te bewijzen dat mijn vrienden niet alleen beleefd waren, boekte ik een paar weken later ook een marktkraam. Markten zijn de perfecte proeftuin, en ik zou iedereen aanraden om er gebruik van te maken bij het lanceren van een nieuw product. Ik hou van de eerlijkheid van mensen hier in Nederland, omdat je altijd weet waar je aan toe bent. Na het ontvangen van super positieve reacties van de ene vreemdeling na de ander, wist ik dat ik iets had dat succesvol zou kunnen worden en impact kon gaan maken.

De volgende fase was misschien het lastigste. Zonder voedselgerelateerde achtergrond moest ik uitzoeken hoe ik een product dat ik nog niet zo lang geleden had gemaakt, in bulk kon produceren, verpakken, leveren, branden en verkopen. Ik investeerde de beperkte financiële middelen die ik had, stopte met mijn baan en stortte me erop het project van de grond te krijgen. Mijn eerste doel was om het concept in Amsterdam te valideren en zoveel mogelijk kanalen uit te proberen om uit te zoeken wat het beste werkte. Verkoop was eigenlijk het eenvoudigste. Een uniek product, toenemende vraag naar plantaardig en mijn ervaring uit eerdere werkzaamheden. De andere elementen kostten tijd en ik moest tevreden blijven met dat Rome niet op een dag werd gebouwd.

Ik maakte alles thuis in mijn appartement, 150 kg kaas in een week! Morgan was buitengewoon geduldig. De keuken was bomvol, we hadden drie koelkasten verspreid over het appartement en honderden kilo’s noten op de zolder. Ik bleef vrij evenwichtig en concentreerde me elke week op de belangrijkste elementen in plaats van me te verzetten met een steeds langer wordende lijst. Er waren een aantal behoorlijk vervelende momenten, zoals het verslijten van drie blenders in een maand en een bromfietser die me tijdens het bezorgen van een bestelling omver reed, maar daar kan ik nu wel om lachen.

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

In september lanceren we in de detailhandel en liggen ​​we in de winkels van Jumbo, Albert Heijn, Deen en Coop via onze groothandels partner Inno Food. Voorafgaand aan onze lancering hernoemen en herlanceren we onder een nieuwe naam met OD Design Studio. We zijn een partnerschap aangegaan met Raskaal Food Creators om onze kazen te produceren en we nu bezig met de laatste testronde.

We hebben momenteel vijf kazen ontwikkeld en nog eens drie die in ontwikkeling zijn. Onder de ontwikkelde kazen valt onder andere een plantaardig fondue, parmezaanse kaas en geitenkaas. Al onze kazen zijn gemaakt met een basis van cashewnoten, amandelen, macadamia’s of soja. Noten vormen een uitstekende basis voor kaas op basis van planten, omdat ze een vergelijkbare hoeveelheid eiwitten, koolhydraten en vetten bevatten, hoewel de vetten in noten gezonde vetten zijn in plaats van verzadigd. Als het gaat om het creëren van de smaak, zijn veel van de processen die we gebruiken goed vergelijkbaar met het maken van zuivelproducten zoals fermentatie.

We hebben duidelijke waarden. Moeder natuur is onze CEO en de enige persoon waar iedereen naar terugverwijst in het bedrijf. Zij is de enige die de schoten kan afvuren en is de belangrijkste persoon achter elke beslissing. Bij het nemen van een beslissing stellen we een simpele vraag, zal dit een positieve invloed hebben op de planeet? Als het een ja is, gaan we verder als het nee is, vinden we een alternatief.

En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

Eerst en vooral omdat het geweldig smaakt. Dat moet altijd het beginpunt van elk voedselproduct zijn. We maken geen kaas voor plantaardige eters, maar voor alle kaasliefhebbers. Naast smaak zijn kosten en gemak van groot belang. Het is belangrijk voor ons dat onze kazen betaalbaar zijn, want veel te veel gezonde producten zijn te duur en kunnen alleen door de rijken worden genoten. Om de eetgewoonten van mensen te veranderen, moeten onze kazen dus kostenbesparend beschikbaar zijn via alle kanalen.

Kaas is het laatste struikelblok voor veel overstappers naar een plantaardig dieet. Je zou je dieet niet moeten veranderen om de planeet te redden en met onze kazen hoef je dat ook niet. De gemiddelde Europeaan eet 17,2 kg kaas per jaar. Met uitzondering van rund- en lamsvlees heeft geen enkel zuivelproduct meer invloed op het milieu dan kaas. Dankzij research van de University of Oxford weten we dat productie van plantaardige kaas versus zuivelproducten negen keer minder effect heeft dan kaasmakerij. We breken dit nu verder af om onze plantaardige kazen te vergelijken met hun zuivel alternatief.

Duidelijk. Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

We zijn erg tevreden met de reacties tot nu toe. We hebben elk kanaal in Amsterdam getest. Van restaurants tot catering voor groothandels en er lijkt over de hele linie echte belangstelling te bestaan. We hebben geluk omdat we een geweldig product verkopen in een sector die nog maar net op gang is gekomen. Zuivel kaas is een miljardenindustrie in Nederland, wie kan zeggen dat plantaardige kaas in een paar jaar niet hetzelfde kan zijn?

Verdere rechtvaardiging komt van het feit dat we al vóór onze nationale retail lancering in Nederland werden benaderd door groothandelaren en detailhandelaren in Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Ik denk dus dat ik het meest trots ben op de holistische benadering die we volgen met onze supply chain. Het zou heel gemakkelijk zijn om cashewnoten uit Vietnam te bestellen voor € 4 per kilo, wetende dat de arbeiders slecht werden behandeld, de kwaliteit lager was en de afstand om naar Nederland te reizen extreem lang was. Maar dat zal nooit onze benadering zijn.

In plaats daarvan werken we samen met boeren in Oost-Afrika, die allemaal een redelijk loon verdienen. Om onze cashewnoten regeneratief te laten groeien met een duaal systeem dat bewezen heeft veel hogere opbrengsten te genereren, zonder het land waarop het gegroeid is te verslechteren. Op langere termijn streven we ernaar om al onze ingrediënten regeneratief te laten groeien. Dit is een holistischere benadering dan biologische landbouw.

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

Ik concentreer me liever op de grootste uitdaging voor ons als soort, in plaats van op planten gebaseerde kaas, omdat ik denk dat daar veel meer aandacht voor nodig is. Een debat dat ik graag zou willen zien is de mentaliteit tegen veganisten en boeren. We moeten de rol die boeren hebben gespeeld tot op dit punt respecteren, maar merk op dat onze voedselketen moet worden gemoderniseerd. Om dit te doen moeten we samenwerken met landbouwers om hen te helpen over te schakelen naar een duurzamer voedselsysteem. De situatie is vrij eenvoudig en zwart-wit, de toekomst van onze planeet staat op het spel en we hebben allemaal een rol te vervullen. Een groot deel van die rol komt terug in voeding.

We moeten stoppen met dingen te categoriseren en stoppen met het najagen van perfectie. Compassie en compromis zijn het antwoord en veroordeling en belastering zijn de aartsvijand hiervan. Mensen moeten zich aangemoedigd voelen door de positieve stappen die ze nemen, in plaats van te worden bekritiseerd door degenen die dat niet doen. Laten we beginnen met het promoten van vlees- en zuivel alternatieven en de voordelen van een flexitarisch dieet en kijken waar dat ons naartoe brengt.

OK. Dit is je kans! Wat zou je als afsluitende pitch willen zeggen?

Twee dingen. Het eerste is iets dat wij als consumenten kunnen veranderen en de tweede is een boodschap aan de overheid. Want we moeten allemaal verantwoordelijkheid gaan nemen voor onze impact op de planeet. Het is mijn taak als producent om kaas naadloos te vervangen, maar ik ben ook een consument en heb hier een rol te vervullen. We moeten allemaal voorkomen dat we eten beoordelen voordat we het proberen en vast blijven houden aan wat we weten met onze huidige voeding. Deze verandering kan incrementeel zijn, maar we hebben daar allemaal een rol in. Minder vlees en zuivel eten is nog nooit zo eenvoudig geweest. Ga Oatly eens proberen met je koffie, eet een onmogelijke burger en probeer onze kaas.

Een groot deel van deze overgang is kosten. Plantaardige producenten worden hier geconfronteerd met een gigantische barrière als gevolg van subsidies. Melk, vlees en kaas mogen nooit zo goedkoop zijn als ze zijn en plantaardige producten mogen absoluut niet meer kosten dan zuivelproducten. De huidige realiteit is hier het tegenovergestelde van. Mijn grootvader was een melkveehouder, dus ik zou nooit een einde willen maken aan subsidies voor de zuivelindustrie, omdat hiermee een einde zou worden gemaakt aan veel levensonderhoud. Ik zou echter graag zien dat producenten op basis van planten gelijk worden gesubsidieerd.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Brad en Plant Based Cheese? Klik dan hier en neem nu eenvoudig persoonlijk contact op met Brad Vanstone.