Gastblog van horecajournalist Bianca Roemaat. Maak je wijnkaart glashelder!

0

Maak je wijnkaart glashelder! De horecagast van tegenwoordig is namelijk steeds mondiger en (wijn)wijzer. Dat maakt het er voor de bediening in de horeca niet gemakkelijker op. Indruk maken met wollige wijnverhalen aan tafel of een dikke wijnkaart vol dure namen, is niet meer van deze tijd. Maak je wijnkaart glashelder. Gebruik klinkklare taal, houd het kort en maak het vooral persoonlijk.

Of het nu in een gezellige brasserie is of een restaurant: ik wil graag als wijnliefhebber graag een blik op de wijnkaart werpen. Het valt me op dat ik steeds vaker om die kaart moet vragen. Meestal wil de bediening meteen een huiswijn in schenken. Dat is jammer want wijnfans zoals ik vinden het leuk om even te neuzen in de kaart. Bovendien geef je ze het gevoel dat ze zelf mogen kiezen. En wellicht kun je zo wat meer verkopen.

Wijnwijze gasten

Restaurant- en cafébezoekers hebben steeds meer wijnkennis; ze zijn wijnwijzer. Ze weten al welke druivenrassen ze kennen en lekker vinden. Of ze hebben bepaalde wijngebieden bezocht en ze zoeken gewoon via wijnapps of Google informatie over die wijnen op. Je bent dus als bediening gewaarschuwd: dreun geen teksten van wijnleveranciers of apps op want je valt door de mand.

Maak het persoonlijk

Om je te onderscheiden met het verhaal dat je aan tafel of op je wijnkaart vertelt, moet je er je ziel en zaligheid inleggen. Deel jouw ervaring en maak het persoonlijk. ‘Deze wijngaard heb ik zelf in de herfst bezocht en de wijnboer vertelde me toen dat….’ Of zet op de kaart: ‘Deze wijn komt uit de Elzas, een streek waar uw gastheer ook graag komt.’

Eigen cuvée

Laatst was ik bij de perspresentatie van het vernieuwde hotel en restaurant Carelshaven in Delden. Daar introduceerden ze hun eigen Carelshaven Cuvée, een witte wijn op basis van de Johanniter-druif. Maître-sommelier Debbie Küpers liet weten dat het een mooie manier is om je te onderscheiden van collega’s en een ander, persoonlijk verhaal te vertellen op je wijnkaart en aan tafel.

Vers van de wijnpers

Zo was de wijn net een paar dagen afgevuld: dus vers van de wijnpers. De druiven hadden gedurende 24 uur een schilwerking gekregen. Daardoor is een aromatische wijn met een volle smaak en frisse zuren ontstaan. Wat dit verhaal (en de wijn) nog mooier en exclusiever maakt: deze Cuvée is in een beperkte oplage van 800 flessen gemaakt op de nabijgelegen Wijngaard Hof van Twente. Je voelt je als gast bijzonder als je daar een flesje van mag opdrinken (en het was ook nog eens tongstrelend lekker).

Klinkklare taal

Naast persoonlijke verhalen, houd ik van klinkklare taal op wijnkaarten. Eerder schreef ik er al een vlammend betoog over op mijn website: Weg met wollige wijntaal! En in mijn recent verschenen boek Wat maak je me nu?! Over de kaart als communicatiemiddel. Daarin adviseer ik horecaondernemers om het kort en bondig te omschrijven. En het liefst in jouw woorden. Of zoals Alco van Berkel, eigenaar van Carelshaven in Delden het heel treffend zei tijdens de persbijeenkomst: ‘Deze champagne is gewoon lekker in de bek’. Ja, wat een verademing is dat om dat uit de mond van een gastheer te horen…

Over Bianca Roemaat

Bianca Roemaat is horecajournalist, tekstschrijver en eigenaar van Roux Communicatie. Haar specialiteit zijn vlotte en smaakmakende teksten. Ze helpt (horeca)ondernemers met het schrijven van teksten voor websites, menukaarten, krijtborden, flyers en nieuwsbrieven. Ze verzorgt onder meer workshops “Boost je menukaart” en op 6 juni 2019 is haar boek “Wat maak je me nu?!” over de menukaart als communicatiemiddel verschenen bij Het Boekenschap. Meer weten over Bianca Roemaat? Kijk dan direct even op rouxcommunicatie.nl, mail naar info@rouxcommunicatie.nl of bel 06-23842152.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in