Bianca in gesprek met Petra Venekamp en Joost Leopold. “Elke dag een nieuwe tip om nog betere koffie te zetten”

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we vaak met verschillende collega’s uit de horeca. Horecajournalist Bianca Roemaat is dit keer in gesprek met horeca adviseur Petra Venekamp (ConcreetAdvies) en koffieprofessional Joost Leopold (de Koffieschool).

Joost vertel, wie ben je en wat drijft je?

Mijn naam is Joost Leopold en ik ben oprichter, eigenaar en trainer van de Koffieschool in Utrecht. Daarnaast ben ik SCA geaccrediteerd om te certificeren. Bij de Koffieschool train ik koffieliefhebbers en horecaprofessionals in het ambacht van koffie zetten.

En Petra stel jij jezelf eens voor?

Mijn naam is Petra Venekamp en ben eigenaar van horeca adviesbureau ConcreetAdvies. Ik adviseer, begeleid en train horeca ondernemers. Samen met Joost geef ik trainingen voor starters die een koffiezaak willen realiseren.

Hoe kwamen jullie op het idee voor het boek Water, koffiebonen & melk?

Dat is ontstaan tijdens de trainingen die we samen gaven. Met ons inspiratieboek Water, koffiebonen & melk,willen we Nederlandse horecabedrijven stimuleren en inspireren om nog betere koffie te schenken. Daarnaast sporen we professionele barista’s aan om hun eigen koffiestijl te ontdekken.

Er staan in het boek 51 tips en veel koffieweetjes?

Joost: Het gaat vooral om praktische tips om het beste uit koffie te halen. Daarnaast is de informatie merk-onafhankelijk want zo werken we ook in de Koffieschool. Hierdoor spreekt ons boek veel meer mensen aan en gebruiken zelfs andere trainers ons boek.

Wat maakt jullie boek anders?

Petra: De inhoud is tijdlozer dan veel andere koffieboeken. We hebben een paar van onze eigen ‘ergernissen’ in verwerkt. We hopen dat we die niet meer terugzien in koffiezaken.

Je kunt je eigen koffiestijl ontdekken met dit boek. Hoe dan?

Je krijgt inzicht in de zeven verschillende elementen die koffie kunnen maken of breken. Je hoeft deze niet allemaal direct toe te passen.

Hoe zijn jullie op die 7 elementen gekomen?

Joost: Ik ben een cijferfreak. Mijn achternaam Leopold heeft 7 letters en er zijn veel meer 7’s te vinden in de wereld. Zoals 7 dagen in de week en de 7 koffiezaden die ze vanuit Ethiopië naar India meesmokkelden. Het is al langer bekend dat er 4 elementen voor nodig zijn om goede koffie te bereiden: mano (hand van de meester/mens), machine, molen en melange. De sport was om er nog 3 bij te vinden om zo tot de ‘heilige 7’ te komen. Dat is gelukt: mineraalwater, mooi werken en melk.

Wat waren de reacties op jullie boek?

Een aantal kopers vertelden ons dat ze het boek op hun nachtkastje leggen om iedere ochtend met een nieuwe tip op te staan. Het grootste compliment dat we kregen was: ‘Jullie boek is voor mij een koffiebijbel waardoor ik heb leren koffie zetten.’ Inmiddels is de tweede druk verschenen en in het najaar komt de Engelse vertaling uit.

Joost, hoe ziet jouw koffiestijl eruit?

Ik ben gek op filterkoffie. Daarnaast neem ik graag de tijd voor een goede kop koffie. Het is een uitdaging om de smaakzintuigen te blijven prikkelen.

En Petra wat is de jouwe?

Ik ben gek op filterkoffie maar ook op de melkdranken zoals flat white. Als ik mag kiezen wil ik graag een echte Ethiopische buna waar de bonen vers op een vuurtje voor je gebrand worden.

Joost, wat is de meest gemaakte fout op het gebied van koffie zetten?

Er bestaan geen fouten! Het zijn meestal leermomenten om tot nog betere koffie te komen. Ik daag de barista uit om open te staan voor de mogelijkheden en ‘out of the box’ te denken. Zo kom je tot ontdekkingen waar je eerder niet van bewust was.

“Ik daag de barista uit om open te staan voor mogelijkheden en ‘out of the box’ denken”

Op welke koffietrend moeten horecaondernemers nu inspelen?

Cold drip koffie. Deze koud bereide kop koffie moet je koud drinken en is ideaal als basis voor ijskoffie’s of koftails. Veel te vaak grijpen horecaondernemers naar mierzoete toevoegingen die de koffie geheel overschaduwen. Horecaondernemers mogen meer oog hebben voor pure smaken. Maar probeer deze ook gewoon met een drupje citroen je weet niet wat je proeft.

Wat is voor de toekomst van koffie van belang?

Duurzaamheid. Wetenschappers hebben onderzocht dat er over 50 jaar geen koffie meer te vinden is in de wereld als we niets veranderen. Een doemscenario waar ik nachtmerries van heb. We moeten bewust en zorgvuldig omgaan met de verbouw van koffie om het tij te keren. We zijn bezig om hier meer kennis over te gaan delen, de Koffieschool gaat er workshops over geven en gezamenlijk zijn we bezig aan een nieuw boek hierover.

Petra, heb je voor startende ondernemers in koffiezaken een tip?

Zorg dat je je huiswerk goed doet, schrijf dat businessplan, bepaal je doelstellingen en bekijk de locatie op verschillende tijden en -dagen. Reken en blijf rekenen, dus ook als je open bent. Zorg dat je elke maand je cijfers hebt. Luister naar je cijfers, je medewerkers en vooral naar je gasten.

“Luister naar je cijfers, je medewerkers en vooral naar je gasten”

Over Joost Leopold en Petra Venekamp

Joost Leopold is oprichter, eigenaar en trainer van de Koffieschool in Utrecht. Hij is SCA geaccrediteerd om te certificeren. Bij de Koffieschool traint hij koffieliefhebbers en horecaprofessionals in het ambacht van koffie zetten.

Petra Venekamp is eigenaar van horeca adviesbureau ConcreetAdvies. Ze begeleidt onder meer startende ondernemers. Vorig jaar verscheen haar boek Gasten, klanten en vreemde kostgangers. 51 Gastvrije acties voor de dienstverlener. Haar eerste boek was Oesters, ham en koekjes. 51 tips voor de horeca ondernemer.Beide boeken zijn nog steeds verkrijgbaar. Op haar Facebook-pagina Stoere Ideeën deelt Venekamp tips uit de horecapraktijk.

Over Bianca Roemaat

Bianca Roemaat is horecajournalist, tekstschrijver en eigenaar van Roux Communicatie. Haar specialiteit zijn vlotte en smaakmakende teksten. Ze helpt (horeca)ondernemers met het schrijven van teksten voor websites, menukaarten, krijtborden, flyers en nieuwsbrieven. Ze verzorgt onder meer workshops “Boost je menukaart” en op 6 juni 2019 is haar boek “Wat maak je me nu?!” over de menukaart als communicatiemiddel verschenen bij Het Boekenschap. Meer weten over Bianca Roemaat? Kijk dan direct even op rouxcommunicatie.nl, mail naar info@rouxcommunicatie.nl of bel 06-23842152.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Oeps! Reactie vergeten in te vullen?
Vul hier aub je naam in