In gesprek met StartUp Bart Mentink van LA Streetfood

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met verschillende StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met Bart Mentink van LA Streetfood

Vertel, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Uiteraard. Mijn naam is Bart Mentink en ik ben 1 van de 3 oprichters van LA Streetfood. Ik ben ondernemer, ben getrouwd met een geweldige vrouw en ik heb 2 schatten van kinderen. Ik woon in de regio van Deventer: een prachtige Hanzestad met een levendige binnenstad waar veel georganiseerd wordt.

Wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met LA Streetfood?

Voordat ik met 2 vrienden LA Streetfood startte, was ik ook al ondernemer. Met een geweldig team en nog betere vennoten heb ik diverse horecabedrijven opgericht, maar ook een evenementenbureau en een administratie kantoor. Deze bedrijven zijn nog steeds erg actief en ik kom er nog steeds graag.

Wanneer kwam je tot het idee om te starten met Streetfood en waarom?

Ik ondervond zelf wat de grootste uitdaging van een horeca ondernemer is. Dat je je wilt onderscheiden van de rest van de markt. Wat ik zelf heel vervelend vond, is dat het voor de concurrentie heel makkelijk is om aan dezelfde producten te komen, waar ik zelf succes mee had. Dat is ook niet zo vreemd, want ik schat in dat 90% van de assortimenten van de groothandels met elkaar overeenkomt. Met andere woorden, als je succes hebt met bepaalde producten, is de kans groot dat je buurman het morgen ook kan kopen bij de Sligro. Daarom is LA Food begonnen met het importeren van unieke streetfood producten uit Amerika, Mexico, Ierland en Engeland waarmee de eindgebruiker zich kan onderscheiden en succesvoller wordt. Op hetzelfde moment werd mijn collega Arno gebeld door enkele klanten voor advies over menukaarten. Dat was het zetje wat we nodig hadden

En toen?! Wat heb je allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Wij zijn begonnen met culinaire reizen naar Mexico en Amerika. 1 van de vennoten (Arno Portegies) is Amerikaans en volgt jaarlijks kookworkshops in Amerika en Mexico. Een persoonlijke band met de producenten van de merken die wij importeren is voor ons namelijk heel belangrijk. Na deze geweldige reizen zijn we maar gewoon begonnen met bestellingen plaatsen in het buitenland. Vervolgens zijn we in de auto gestapt en zijn we de producten gaan verkopen. Dat was echt pionieren, kleinschalig en spannend. We moesten het echt opnieuw uitvinden. Zoals elke ondernemer weet is dat één van de leerzaamste periodes. De eerste groothandel die met ons wilde samenwerken was Horesca Lieferink in Twello.

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

LA Streetfood voert nu 4 concepten met Premium Burgers, Gourmet Hot Dogs, Mexican Streetfood & BBQ. De producten die wij importeren moeten aan 2 criteria voldoen: Ze moeten écht onderscheidend zijn van hetgeen nu verkrijgbaar is én ze moeten zo gebruiksvriendelijk zijn dat je met minder koks meer resultaat kunt bereiken. Wij vertegenwoordigen prachtige merken, zoals Ballymaloe, Sweet Baby Rays, Smoky Mountains, Coolhull, Chef Paul Prudhomme, Pablo’s Choice, Lillies Q en Blanco Nino.

En waarom moet ik hier nu volgens jou mee aan de slag?

Mijn tip zou zijn: nodig ons eerst maar eens uit voor een interessante en vrijblijvende workshop met veel samples. Graag komen wij bij jou op de zaak en proef je de echte smaken van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. Ik weet zeker dat er altijd iets interessants tussen zit! Verrassende smaak combinaties, mooie producten, hoog op smaak en gemakkelijk in gebruik! Daarna zijn er veel mogelijkheden om de producten bij je te krijgen. Steeds meer groothandels sluiten zich bij ons aan en anders kun je altijd nog rechtstreeks via onze eigen webshop bestellen.

Duidelijk. Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je nu trots op?

Gelukkig worden wij warm ontvangen bij de diverse ondernemers. Ze waarderen de moeite die wij nemen om langs te komen en samen met hun de keuken in te gaan. Ze genieten van de smaken en ons enthousiasme. En het meest trots ben ik op ons team! Ons hele team komt namelijk uit de horeca, is enorm gedreven en werkt geweldig met elkaar samen. We lachen veel en genieten elke dag van dit werk.

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

In deze fase van groei van hebben we veel uitdagingen en help je elkaar steeds een stap verder. Iedereen in het LA Streetfood team heeft iets wat hem of haar uniek maakt, dus daar komen we vaak samen wel uit.

OK. Dit is je kans! Wat zou je als afsluitende pitch willen zeggen?

Elke horeca ondernemer denkt regelmatig na over zijn of haar toekomst. Waar wil ik staan over 2 jaar? Wat zijn mijn doelen? Welke kant ga ik op met mijn nieuwe menukaart? En hoe bereik ik meer resultaat met minder koks? Dat is het moment om te proeven, om jezelf te laten inspireren en LA Streetfood te bellen!

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Bart en LA Streetfood? Klik dan hier en neem nu eenvoudig persoonlijk contact op met Bart Mentink.