In gesprek met StartUp Siewerd Nicolai van Butcha Drinks

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met verschillende StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met StartUp Siewerd Nicolai van Butcha Drinks die de wereld van non alcoholische dranken in de horeca een stuk spannender en lekkerder wil maken. 

Vertel Siewerd, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Mijn naam is Siewerd Nicolai. Liefhebber van lekker eten en drinken. Mijn ouders waren eigenaar van een catering bedrijf in Haarlem en zodoende stroomde het culinaire bloed al vroeg door onze aderen. Ik heb altijd een interesse gehad voor trends en concepten in food en horeca. Als ik ergens uit eten ben maak ik eerst altijd even een rondje door de zaak en je kan me uren verliezen in een delicatesse winkel. Nu sta ik samen met compagnon Jiri Brandt aan het begin van een fantastisch avontuur met onze nieuwe gefermenteerde frisdrankenmerk Butcha. We gaan de wereld van non alcoholische dranken een stuk spannender en vooral veel lekkerder maken.

“de wereld van non alcoholische dranken een stuk spannender en vooral veel lekkerder maken”

En wat heb je tot nu toe allemaal gedaan voordat je begon met ondernemen?

Uiteraard veel dromen over ondernemen, maar iedere keer redenen (excuses 😊) vinden om het nog even uit te stellen. Mijn carrière ben ik begonnen als trainee bij Nestle in Nederland. Een imposant groot bedrijf waar ik ontzettend veel geleerd heb. Mijn eerste baan was buitendienst medewerker en vers uit de collegebanken stond ik in mijn goeie pak, wat ik met mijn vader had gekocht, displays Maggi bouillon te verkopen aan de 15 jarige KW manager van de plaatselijke buurtsuper in Woerden. Ruim 10 jaar later en na vele commerciële sales en marketing functies te hebben gedaan, sta ik met een koelbox in mijn hand mijn eigen drankjes te verkopen. Wat dat betreft is er niet veel veranderd. Wel een heel ander product en het pak heb ik ook maar achterwege gelaten.

Wanneer kwam je tot het idee om te gaan ondernemen en waarom?

4 jaar geleden verhuisde ik voor Nestle naar Australië. In Sydney lopen ze op gebied van eten en drinken best voor op Europa door invloed vanuit Azië maar ook Amerika. Na 2 jaar ben ik als Senior Innovation manager gaan werken voor Suntory Beverages. Daar kreeg ik de opdracht om samen met een team een kombucha merk voor de Australische en Nieuw Zeelandse markt te lanceren. Door ook zelf thuis veel te fermenteren ontdekte ik hoe leuk, maar ook hoe ingewikkeld dit proces is. We zagen de markt voor kombucha letterlijk ontploffen in het jaar dat we lanceerde. Ik heb toen wat onderzoek gedaan naar de markt voor kombucha in Nederland en kwam erachter dat deze nog in de kinderschoenen stond en aangezien we op het punt stonden terug te verhuizen naar Nederland, was dit voor mij de aangewezen kans op hier zelf mee aan de slag te gaan.

En toen?! Wat heb je toen allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

Twee vragen stonden in het begin voor mij centraal. Wat voor bedrijf en merk wil ik zijn en met wie kan ik dit samen doen. Als je voor de grote FMCG bedrijven werkt, ligt de focus meestal op het maken van betaalbare producten met hoge winstgevendheid van gedegen kwaliteit. In de praktijk werk je daarom zelden met echt mooie ingrediënten. Dit wilde ik dus anders doen. In de wetenschap dat mainstream merken kombucha uiteindelijk ook in Nederland zouden komen, leek het me commercieel ook interessanter om een product te maken waarbij we geen concessies doen op smaak en het proces. Ik ben toen op zoek gegaan naar een partner met kennis van ingrediënten en het maken van mooie smaken. Ik kwam toen al snel uit bij de jongens die Brandt & Levie hebben opgezet. 3 chefs die met een culinaire insteek bijzondere gedroogde worsten zijn gaan maken en ook daarmee ook nog eens veel kennis hadden van fermentatie. We hebben samen 2 maanden ideeën uitgewisseld, in Oktober 2018 elkaar de hand geschut en begonnen met recepturen brouwen.

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons even wat meer over je bedrijf en producten..

Waar we begonnen met het idee om een kombucha merk te lanceren hebben we al snel besloten dat onze ambitie breder is. Ons doel is om hele toffe en bijzondere non- en laag alcoholische dranken te maken, waarbij we fermentatie en mooie ingrediënten gebruiken voor smaken met meer complexiteit en diepgang. Butcha is een ‘wild fermented drinks’ merk, waardoor ons pallet om mooie producten te gaan maken veel breder is dan alleen kombucha. We hebben nu onze eerste 3 recepturen op basis van kombucha fermentatie klaar. Bloedsinaasappel & Bergamot met rode peper. Gember & Kaffir Limoen met Sechuan peper en Hop & Grapefruit met eik en zeezout. Nu de basis gelegd is en het stof enigszins neerdaalt, krijgen we weer ruimte om te experimenteren met nieuw ingrediënten. Zo waren we laatst in het voedselbos van Wouter van Eck, waar we hele bijzondere ingredienten als gagum, Koreaanse pijn en wilgen bast mochten plukken. Daar zijn we nu kleine batches mee aan het brouwen.

Waarom moet ik hiermee aan de slag?! Waarom moet ik het kopen?!

Binnen horeca wordt de standaard steeds hoger. Dat zie je nu in alle lagen gebeuren. De speciaal bieren trend heeft ervoor gezorgd dat ondernemers ook hun drankenkaart steeds meer aandacht geven om het aanbod van eten en drinken beter op elkaar af te stemmen. We zien echter dat de kwaliteit – en daarmee ook de beleving – in het aanbod van non alcoholische (fris)dranken achter blijft en dat terwijl meer mensen steeds minder standaard frisdranken en alcohol drinken. Met Butcha ontwikkelen we onze recepturen met een culinaire insteek. Geen concessies op mooie ingrediënten, wilde fermentatie voor extra diepgang en complexiteit en smaakcombinaties die wij tof vinden. Wellicht smaakcombinaties die je niet zou verwachten, maar dat vinden we juist leuk. Wij passen bij horecaondernemers die het leuk vinden om met hun drankaanbod verder te gaan dan het standaard aanbod.

Hoe reageert de horeca nu op je verhaal en waar ben je het meest trots op?

Ik ben super trots op de reacties die we krijgen op onze smaken en daarmee dus apetrots op mijn compagnon Jiri die zichzelf in 8 maanden heeft omgeschoold van chef tot brouwmeester. Het idee op papier was goed, maar merken dat het dan ook in de praktijk lukt is heel gaaf en geeft enorm veel energie en vertrouwen.

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

We merken wel dat gefermenteerde dranken, waaronder kombucha een nieuwe categorie is en nog onbekend bij de meeste ondernemers die we spreken. We zijn een soort kruising tussen een speciaal biertje, verse sappen en craft soda. Het is daarom belangrijk is om het verhaal achter het product te vertellen, zodat men de kwaliteit begrijpt en vervolgens samen te kijken hoe we Butcha het beste op de drankenkaart kunnen zetten, zodat het aansluit bij de zaak en de rest van de kaart. Kombucha zal in deze fase van de markt nog niet spontaan ‘van de kaart vliegen’. We hebben dus horecaondernemers nodig die dit begrijpen en samen willen bouwen aan deze categorie. Uit ervaring weet ik dat als men kombucha eenmaal ontdekt heeft, het heel hard kan gaan.

Dit is je kans. Wat zou je nu als afsluitende pitch tegen alle lezers willen zeggen?

Ik zat gisteren in het stadion bij Tottenham Hotspur voor de halve finale van de Champions League waar ze een mega spandoek hadden met de tekst ‘dare it, do it’. Dat zou ik ook tegen alle horecaondernemers willen zeggen als ze ergens het idee hebben dat hun aanbod van non alcoholische dranken best wat interessanter mag worden. Geef maar een gil en dan komen we graag langs voor een proeverij.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Siewerd en Butcha Drinks? Klik dan hier en neem nu eenvoudig persoonlijk contact op met Siewerd Nicolai.