In gesprek met StartUp Anne van der Wijst van Vien0

0

Om te kunnen werken aan onze missie: “Iedereen voldoende kansen geven om zichzelf te kunnen onderscheiden” praten we regelmatig met verschillende StartUps. Dit keer zijn we in gesprek met StartUp Anne van der Wijst van Vien0.

Vertel Anne, wie ben je persoonlijk? Kun je jezelf even aan ons voorstellen?

Anne van der Wijst, geboren op 15 september 1992. Ik wist al van jongs af aan dat ik later iets met eten en drinken wilde doen. Daarom ging ik al op twaalf jarige leeftijd naar Eindhoven om te studeren aan De Rooi Pannen. Hier heb ik VMBO-gt en de opleiding Horecaondernemer / Horecamanager afgerond waarbij ik ook een jaar als F&B manager in een Marriott hotel in Atlanta (GA), USA heb gewerkt.

En wat heb je allemaal gedaan voordat je begon met ondernemen?

Na mijn avontuur in Amerika begon ik aan een nieuwe opleiding aan de HAS Hogeschool, Food Innovation met specialisatie Food & Design. Ik vond het namelijk interessant om een keer aan het begin van de voedselketen te staan in plaats van bij de eindgebruikers. Horeca is en blijft mijn passie en dat kan je dan toch moeilijk loslaten. Door de combinatie van mijn studies, werkervaring en diverse stages in binnen- en buitenland ontwikkelde ik tijdens mijn opleiding aan de HAS graag nieuwe producten voor deze markt.

Wanneer kwam je tot het idee om te gaan ondernemen en waarom?

Toen ik in mijn laatste schooljaar een concept moest ontwikkelen wat dicht bij mij als persoon stond wist ik dan ook al snel voor welke branche dat moest zijn. Destijds werkte ik bij Restaurant One* in Roermond. Daar merkte ik dat ik het vervelend vond dat ik gasten weinig tot niets kon aanbieden als ze om wat voor reden dan ook geen alcohol dronken. Daar moet een oplossing voor zijn dacht ik. Tijdens de ontwikkeling van mijn concept heb ik veel onderzoek gedaan naar de productie van alcoholvrije dranken en het aanbod van alcoholvrije dranken in de horeca. Dit voornamelijk in Kopenhagen en Praag. Vanuit het onderzoek heb ik verschillende productie methodes en smaken getest en daar is uiteindelijk Vien0 uit ontstaan.

Interview - StartUp Anne van der Wijst van Vien0

En toen?! Wat heb je toen allemaal gedaan om je bedrijf op te starten?

In januari 2017 stond ik met mijn concept op de HAS Food Experience. Ons eind event om alle nieuwe concepten aan de bezoekers te presenteren. Tijdens de ontwikkeling van Vien0 en tijdens dat event kreeg ik enorm veel positieve reacties. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om door te stromen naar het zelfstandig ondernemen traject. Dit is een afstudeerrichting binnen de HAS. Hier ben ik in februari mee gestart tijdens dit traject ben ik op 5 mei 2017 mijn eigen bedrijf gestart met Vien0®.

Ok. Waar sta je nu? Vertel ons wat meer over je bedrijf en producten.

Inmiddels besta ik officieel 2 jaar. Alleen ben ik pas sinds mijn afstuderen in augustus 2017  echt gestart met mijn bedrijf. Dat wil zeggen het zelf produceren en verkopen van Vien0®.

Vien0®is een reeks gefermenteerde alcoholvrije dranken op basis van groenten- en fruitsap geïnfuseerd met diverse kruiden of specerijen. Door de fermentatie in combinatie met de infusies ontstaan net zulke complexe smaken als in wijn. Iedere Vien0® heeft zijn eigen karakter met frisse, kruidige, volle of zoete tonen. De productie van Vien0® is geïnspireerd op de bereidingswijze van wijn. Het assortiment witte, rosé, rode en dessert Vien0®’s is gebaseerd op de fruitaroma’s van bekende druivenrassen.

Alle Vien0®’s worden geproduceerd door vers groenten- en fruitsap te fermenteren. Dat wil zeggen dat de natuurlijke suikers aanwezig in het sap voor een groot gedeelte omgezet worden in zuren. Hierdoor ontstaat een drank die minder zoet is en licht verteerbaar is. Door de dranken daarna te infuseren met kruiden of specerijen krijg je een unieke drank met diepgang en complexe smaken.

Waarom moet ik hiermee aan de slag?! Waarom moet ik het kopen?!

Er wordt zoveel aandacht besteed aan het menu, bijpassende wijnen of bieren, koffie, thee, digestief en friandises. Maar waarom wordt er weinig tot geen aandacht besteed aan de gasten die geen alcohol drinken? Deze gasten drinken hooguit 1 a 2 glaasjes frisdrank of misschien een glaasje alcoholvrije bubbels of een alcoholvrije cocktail. Mocht je die op de kaart hebben staan of als je er spullen voor in huis hebt. Verder drinken ze de rest van de avond water. Dit is niet lekker, leuk of gezellig voor de gasten maar zelf verdien je er ook weinig aan. Door een alcoholvrij arrangement aan te bieden met dranken die goed bij de gerechten passen zorg je ervoor dat iedereen dezelfde beleving heeft in je restaurant en dat ze allemaal met een goed gevoel naar buiten gaan en graag weer terug komen.

Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je het meest trots op?

Er wordt nog heel erg wisselend op gereageerd. Sommige gasten zijn heel enthousiast en sommige wat minder. Door de fermentatie en de wat hogere zuren is het wel een product dat toegelicht moet worden aan tafel. Gasten moeten begrijpen wat het idee achter de dranken is en waarom het op deze manier gemaakt is. Alcoholvrij is nog een relatief klein segment in de horeca maar je ziet dat er een stijgende lijn in zit. Ik werk met heel veel leuke innovatieve restaurants, hotels en speciaalzaken samen en daar ben ik zeker trots op.

Wat is nu je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

De grootste uitdaging is groeien en naamsbekendheid opbouwen. Ik doe alles alleen en zou er wel wat hulp bij kunnen gebruiken. Daarnaast ben ik op zoek naar een eigen productielocatie om grotere volumes te kunnen produceren en het via een groothandel of tussenhandel te kunnen aanbieden.

Dit is je kans. Wat zou je nu als afsluitende pitch tegen alle lezers willen zeggen?

Mocht je interesse hebben in een proeverij dan hoor ik graag van je!

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Anne en Vien0? Klik dan hier en neem nu eenvoudig persoonlijk contact op met Anne van der Wijst.